Ernæringens virkning på fertilitet.
Fra : Poul E Hansen

Dato : 18-12-07 13:26

Når der er knaphed på føde føder nogle dyr færre unger. Hvordan
foregår det; dør flere unger ved fødslen, befrugtes der færre æg,
stopper udviklingen af befrugtningsdygtige æg helt? For kvinder færre
børn hvis de spiser mindre?

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-12-07 22:03

Poul E Hansen wrote:
> [...]
> foregår det; dør flere unger ved fødslen, befrugtes der færre æg,
> stopper udviklingen af befrugtningsdygtige æg helt? For kvinder færre

Måske er sex ikke øverst på dagsordnen når man er sulten.

Fra : Max

Dato : 18-12-07 22:15

Hej Martin

> Måske er sex ikke øverst på dagsordnen når man er sulten.

Når man ser billeder fra steder hvor man sulter i Afrika,
hvad er så det man oftest ser ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-12-07 23:21

Max wrote:
> Hej Martin

> Når man ser billeder fra steder hvor man sulter i Afrika,
> hvad er så det man oftest ser ?

Han startede med at snakke om "nogle dyr" og til sidst om "kvinder". Jeg
valgte at komme med en hypotese om de "nogle dyr".

Fra : Max

Dato : 18-12-07 23:55

Hej Martin

> Jeg valgte at komme med en hypotese om de "nogle dyr".

Jeg tror dyr vælger at sulte ihjel hvis de skal vælge mellem
sex og mad.

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-12-07 16:55

Max wrote:
> Hej Martin

> Jeg tror dyr vælger at sulte ihjel hvis de skal vælge mellem
> sex og mad.

Det er til gengæld formuleret som en generel bemærkning hvor af
mennesket er en special case. Vil du påstå at en person der har kravlet
igennem en brændende ørken i flere dage ville vælge at springe på en
kvinde før han tog imod det glas vand og den kiks hun holder i hånden?

Right.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-07 18:30

Martin Andersen skrev:

> mennesket er en special case. Vil du påstå at en person der har kravlet
> igennem en brændende ørken i flere dage ville vælge at springe på en
> kvinde før han tog imod det glas vand og den kiks hun holder i hånden?

Man kan vel undersøge om dyrlægerne der har fundet de der hobe af
udsultede dyr, havde indtryk af at de havde ligget og bollet sig
selv ihjel.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 19-12-07 18:52

Hej Martin

> [...]
> kravlet igennem en brændende ørken i flere dage ville vælge at
> springe på en kvinde før han tog imod det glas vand og den kiks hun

Nu er menneskers forhold til sex et noget andet end dyrenes, så man
kan vel ikke sammenligne. Jeg er sikker på at en laks der har kæmpet
sammen med tusinde andre op gennem vandfald, forbi bjørnene og
fiskerne vælger at gyde sin sæd frem for at spise nogle rejer, ligesom
edderkoppen der kryber på hunnen selv om han ved hun æder ham.

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-12-07 21:32

Max wrote:
> [...]
> fiskerne vælger at gyde sin sæd frem for at spise nogle rejer, ligesom
> edderkoppen der kryber på hunnen selv om han ved hun æder ham.

Det "ved" de nok ikke skal du se. Derudover er peger du på to eksempler
på arter hvor reproduktion fører medfører døden. Hvordan er det
relevant? Er de overhoved sultne?

Fra : Max

Dato : 19-12-07 22:10

Hej Martin

> Det "ved" de nok ikke skal du se. Derudover er peger du på to
> eksempler på arter hvor reproduktion fører medfører døden. Hvordan er
> det relevant? Er de overhoved sultne?

I dyreverdenen drejer livet sig om reproduktion, dyrene spiser for at
holde sig i live til de har gjort det.

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-12-07 23:27

Max wrote:
> Hej Martin

> I dyreverdenen drejer livet sig om reproduktion, dyrene spiser for at
> holde sig i live til de har gjort det.

ikke mere end det "drejer sig om" vejrtrækning. Hvad nytter det at læsse
"formålet med" evolution ind i debatten?

Et væsen der føler sult er ikke nødvendigvis liderligt i samme øjeblik
og vil i så fald vælge maden over korpulering i det øjeblik. Er det helt
vildt utroligt?

Fra : Max

Dato : 20-12-07 12:08

Hej Martin

> Et væsen der føler sult er ikke nødvendigvis liderligt i samme øjeblik
> og vil i så fald vælge maden over korpulering i det øjeblik. Er det
> helt vildt utroligt?

Er du sikker på at begreber vi bruger i vores sex univers gælder
ude i dyreverdenen ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-12-07 12:20

Max wrote:
> Hej Martin

> Er du sikker på at begreber vi bruger i vores sex univers gælder
> ude i dyreverdenen ?

underkender du dyr kan udvise adfærd der indikerer de ikke har lyst til
samleje? at tæver kan være i og uden for løbetid? at dyr i det hele
taget kan foretage sig andet end samleje når der er dyr af samme art,
men modsat køn i nærheden?

Indtil videre er al den flueknepperi dit stærkeste argument.

Fra : Max

Dato : 20-12-07 12:42

Hej Martin

> Indtil videre er al den flueknepperi dit stærkeste argument.

Jeg mener at dyr foretrækker fisse frem for mad, har du
argumenter der siger andet ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-12-07 13:33

Fra : Max

Dato : 20-12-07 14:24

Hej Martin

> [...]
> til samleje? at tæver kan være i og uden for løbetid? at dyr i det
> hele taget kan foretage sig andet end samleje når der er dyr af samme

Nej, men det har jo ikke noget med spørsmålet at gøre.

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-12-07 14:30

Max wrote:
> Hej Martin

> Nej, men det har jo ikke noget med spørsmålet at gøre.

Nej, det beviser præcist at der ikke er tale om en absolut rangordning
af behov.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-08 00:10

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan foretage sig andet end samleje når der er dyr af samme art, men modsat

Den lydige hund der adlyder og ikke løber efter tæve i brunst, er ANGST FOR
ALVORLIG STRAF FRA SIN HERRE

Fra : Bo Warming

Dato : 20-12-07 15:26

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> wrote in message

> Det "ved" de nok ikke skal du se. Derudover er peger du på to
> eksempler på arter hvor reproduktion fører medfører døden. Hvordan
> er det relevant? Er de overhoved sultne?

Anorexia-magre kvinder bliver vanskeligt gravide
Sportspigers optagethed af noget andet end børn bidrager til at deres
magerhed gør dem lidet frugtbare

Ellers er det svært at sige noget sikkert om mad og fertilitet - der
er mange faktorer der skal holdes konstant for at man kan udlede noget
sikkert af en sammenlignende undersøgelse

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-08 00:02

> Hej Martin

> Jeg tror dyr vælger at sulte ihjel hvis de skal vælge mellem
> sex og mad.

Et så klart valg opstår aldrig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-07 22:09

Poul E Hansen skrev:

> [...]
> foregår det; dør flere unger ved fødslen, befrugtes der færre æg,
> stopper udviklingen af befrugtningsdygtige æg helt? For kvinder færre

Piger med spiseforstyrrelser får sat deres menstruation helt i
stå. Hvor meget forstyrrelse der skal til, ved jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-12-07 01:11

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Piger med spiseforstyrrelser får sat deres menstruation helt i
> stå. Hvor meget forstyrrelse der skal til, ved jeg ikke.

En enkelt forstyrrelse er nok, så er hun gravid.....
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 20-12-07 10:51

On 20 Dec., 15:25, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> [...]
> er mange faktorer der skal holdes konstant for at man kan udlede noget
> sikkert af en sammenlignende undersøgelse-

Ja, det må være en kombination af mindre spisning og normal (eller
måske forøget) ressourceforbrug på at finde føde (for dyrenes
vedkommende) der forhindrer det.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 20-12-07 10:54

On 20 Dec., 18:51, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:

> Ja, det må være en kombination af mindre spisning og normal (eller
> måske forøget) ressourceforbrug på at finde føde (for dyrenes
> vedkommende) der forhindrer det.

Mon der skal mere en et par måneders ændret livsførelse til for at
sportskvinderne igen er fertile?