Topposter - Sorry...!!
- For sxxxx da et røverkøb!!
Gad vide hvorfor man kører Honda... *SS
Lars / Viborg
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> En af mine kammerater, Lars Molnit, gav mig en MZ TS 250'er i sommers
> efter hans kone blev træt af at se den stå og hænge i haven i årevis.
> Min kone blev naturligvis "ellevild"
. Som tak for sidst fandt jeg
> ham en Suzuki DR 500 S der havde stået på gaden urørt i Nørrebro
> kvarteret siden 2004 efter et par års vinterkørsel. Moller købte den
> glad for 6000 kr. og kørte den hjem på trailer. Moller er
> svagstrømsingeniør, så det faktum at den ikke havde gnist betød
> intet. Efter en ny stator, to pickup'er og noget elarbejde kunne den
> stadig ikke starte, selv om der nu var fed blå gnist. Jeg blev
> trukket med ind i opgaven for en ugen siden efter den havde stået ½
> år i haven og konen igen var begyndt at røre på sig
>
>
> Cyklen kom ud i PMC. Jeg korsede mig over jeg i sommers virkelig
> havde sagt det var et godt køb! Tanken var rustet igennem.
> Bagsvingeren var rustet fast. Batteriet var forstenet, forgaflen drev
> af olie, kæden var en rusten jern pind og bremserne var rustet fast
> både for og bag, for bare at nævne nogle af tingene. Det eneste der
> ikke var rustet sammen var kickstarteren der var alt for let at træde
> (ingen kompression). For at nævne noget positivt, så er der ikke
> alvorlig rust på stellet, så ud at rulle kan den komme igen. Det er
> kun et spørgsmål om længden på indkøbslisten.
>
>
> Nå, men i gang skulle vi jo. Jeg havde en bunke ting tilovers fra min
> DR 600 som blev stjålet i Marts 2007. De blev alle sammen overdraget
> til Mollers nye projekt "At genoplive en DR 500 fra de døde".
>
>
>
> Jeg startede med forenden. Styret lod sig kun dreje fra side til side
> med besvær, og jeg regnede med kronrørslejerne var en rustbunke. Det
> var de ikke. Efter en grundig rensning og kiggen efter blev de dømt
> helt ok. Bare lidt tørre og spændt ALT for hårdt. Jeg havde et par DR
> 600 gaffelben jeg selv havde kørt med før min uheldige CRF 450 upside
> down episode på min DR 600. De var fine, tætte, med strammere fjedre
> og fin dæmpning. De blev monteret i stedet for de gamle ben der stank
> af gammel forgaffelolie og var pladret ind i skidt. Lejerne i
> forhjulet var bemærkelsesværdigt fine. Speedometerdrevet blev renset
> og smurt sammen med speedometerkablet. Forbremsen der er notorisk
> dårlig på en DR 500 fik nye Vesrah klodser. Bremsekaliberen hang helt
> sygt, og den yderste o-ring hang i laser. Den var mast i stykker af
> de store mængder ir i o-ringsrillerne. Efter en rensning kom der lidt
> tryk på bremsen, men det er stadig ikke specielt godt. Jeg bliver nok
> nød til at rense mastercylinderen også. Denne operation krævede kun
> at 3 bolte skulle bores, skæres eller på anden måde voldes ud
. En
> Helicoli og nogle nye bolte senere var jeg flyvende. Det er nok et
> fingerpeg om det der kommer..
>
>
> Bagenden gav sig kun en anelse når man hoppede på cyklen.
> Tromlebremsen sad fast sammen med bremsepedalen. Efter lidt
> inspektion viste det sig at grunden til bagsvingeren kunne hoppe lidt
> op og ned var pga. en revne i stålet på et af beslagene til
> affjedringslinket der gav sig lidt. Med korte ord var bagenden til
> skrotkassen. Jeg havde dog en pulverlakeret bagsvinger og nogle nye
> lejer liggende. Lejerne blev monteret og bagsvingeren boltet på
> cyklen. Den så helt mystisk skinnende ud i forhold til resten. Linket
> var i udmærket stand efter en grundig rens og smøring. Bagdæmperen
> lignede en stor stang rust, med virker i bemærkelsesværdig god stand
> med fin dæmpning. Jeg gætter på den eksploderer snart! Der mangler et
> par smådele, men de bestilles fra Ebay.
>
>
> Bagnavet er færdigt, tromlen er rustet oval. Et nyt baghjul er
> bestilt på Ebay. Nye bakker er bestilt fra Louis. Speciallejerne i
> stangen der binder bremseankeret til stellet kunne heldigvis
> genoplives. De er specielle Suzukilejer og er udgået.
> Bagbremsepedalen kunne bankes ud af stellet og efter rens og smøring
> var den gangbar igen. Kæden blev skåret over med vinkelsliber og en
> ny kæde blev bestilt sammen med nye tandhjul.
>
>
> Motoren er meget utæt, og fyldet med kager af skidt blandet med gammel
> motorolie. Det bliver spændende hvor mange steder olien står ud når
> den bliver startet første gang. Motorservice'et startede med nye
> tændrør og en ventiljustering. Udstødningsventilerne stod så stramt
> at de ikke kunne lukke. Efter en korrekt justering var der pludselig
> kompression igen
. Dekomprimeringskablerne blev smurt og justeret.
> Olie og filter blev skiftet. Det skal skiftes et par gange efter
> hinanden, da motoren skal renses igennem efter den lange stilstand.
> Forrørene er meget rustne. De ser så slemme ud at jeg håber de er
> tætte, for de ligner noget der skal bores ud af topstykket for at
> skifte dem. ABP racing laver nogle fede rustfrie forrør, men de skal
> ikke skiftes før det er 100 % nødvendigt. Potten er original Suzuki
> og derfor naturligvis gennemrusten. Den ser dog tæt ud, men det
> finder jeg ud af når vi starter dyret.
>
>
> Godt. Så var der gnist og kompression. Med resten af cyklens tilstand
> i tankerne vurderede jeg en karburatorrens var nødvendig. Først blev
> en ny tank indkøbt på ebay, da den gamle var gennemrusten.
> Karburatoren var fyldt med vand? Ebay tanken blev renset og 1½L vand
> og en masse grums kom ud. Tankhanen var dog fin, og jeg tror ikke den
> tank vil give os mere bøvl nu hvor den er ren indvendig. Da
> luftfilteret blev renset smuldrede det af ælde, så et nyt blev
> monteret (2 EUR ved Louis). Karburatoren blev fuldstændigt adskilt og
> renset igennem. CO skruen sad fast, og selv efter blæselampe,
> stearin, WD40, tæsk, bank og mere varme opgav jeg at få den ud.
> Heldigvis havde jeg 2 karburatorer fra mine DR 600 dage, så en
> karburator blev samlet ud fra de bedste dele jeg havde liggende.
> gaskablet blev smurt sammen med gasrullen for perfekt gasrespons,
> desuden er det også nemmere når gassen går tilbage af sig selv....
>
>
> Nu er den faktisk klar til startforsøg, men el'en driller en del.
> Selv efter et nyt batteri er der ingen strøm på cyklen. Der er masser
> af gnist, men el til tænding er separeret fra el til resten af
> cyklen. Stelledningen er skiftet for nylig, så den virker perfekt.
> Ledningerne til hovedsikringen og regulatoromformeren var irret over,
> men det gav ingen forskel da de blev fixet. Stadig intet strøm. I et
> forsøg på at finde fejlen gav jeg mig til at adskille alle stik på
> hele cyklen, rense dem med kontaktrens, blæse dem igennem med
> trykluft og konservere dem med polfedt. Stikket til tændingslåsen lod
> sig ikke uden videre adskille, og da det lykkedes viste det sig at
> hun spadestikket på plus ledningen var på grænsen til at irre over.
> Den blev skiftet, og det hjalp lidt. Nu kunne man periodisk få strøm
> på cyklen. Det viste sig at tændingslåsen trængte til en gennemgang.
> Da jeg adskilte stikket til tændingslåsen igen, knækkede han delen af
> spadestikket på plus denne gang. Flere af ledningerne var knækkede
> eller ved at knække i forbindelsen til bundpladen i tændingslåsen, og
> selve kontakterne i låsen trængte til en rens med kontaktspray og en
> tandbørste. Jeg har tidligere brugt ståluld, men det viser sig at
> være ALT for groft, og jeg får pudset overfladen af så forbindelsen
> bliver ringere. Sådan ser det i hvert fald ud. Konsollen på styret
> med blinklys, kort og langt lys osv. blev også adskilt, renset med
> kontaktrens og smurt. Nu kører kontakterne som var de nye. Lækkert!
> Det eneste el der ikke virker nu er hornet og det forreste bremselys.
>
>
> Der er lys for enden af tunnelen. Jeg glæder mig godt nok til at høre
> den snart. Bare den lyder og går godt, ellers skal vi til at
> hovedrenovere motoren også. Det orker jeg næste ikke. Det ovenstående
> har taget 3 arbejdsdage. Nu venter vi på stumper fra Ebay julen over.
> Vink til den DR til sommer når Moller haner den gennem de svenske
> skove. Forhåbentligt uden en fane af blå røg efter sig. Men man ved
> jo aldrig Det er jo en Suzuki. Opfølgning kommer når der er nyt.
--
- Se vores nye hjemmeside på
www.sound2vision.dk