Grænse for ssh port nummer
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 17-12-07 19:47

Er der nogen max. grænse for anvendt port nummer i ssh?
Har prøvet at ændre i sshd-config. Restart ssh accepter også nummeret, men
jeg kunne ikke få forbindelse.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-12-07 19:47

Den Mon, 17 Dec 2007 19:47:21 +0100 skrev Lars P. Magnussen:
> Er der nogen max. grænse for anvendt port nummer i ssh?
> Har prøvet at ændre i sshd-config. Restart ssh accepter også nummeret, men
> jeg kunne ikke få forbindelse.

Ikke andet end det naturligvis skal være et gyldtigt portnummer,
altså 1-65535.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-12-07 21:04

"Lars P. Magnussen" <larspm_nix_spam@magnatek.dk.nejtak> writes:

>Har prøvet at ændre i sshd-config. Restart ssh accepter også nummeret, men
>jeg kunne ikke få forbindelse.

Kør en "netstat -an" og tjek at den rent faktisk også lytter på
porten:

klaus@mary ~ $ netstat -an
Active Internet connections (servers and established)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address Foreign Address State
tcp 0 0 0.0.0.0:8000 0.0.0.0:* LISTEN

Her port 8000. Stop derefter sshd og tjek, at den linjen med
port 8000 nu er væk. Det er jo ikke så heldigt, hvis der er to
ting, der forsøger at lytte på porten samtidig. I det tilfælde
får nummer to ikke lov - den får i stedet "Address already in
use".

Du vil også kunne se eventuelle fejlmeddelelser i syslog. Det
afhænger af distributionen, hvor den aktuelt er placeret, men
kataloget /var/log er et godt sted at starte.

Anyway, en nem måde at teste det på er...

| $ telnet server 8000
| Trying 192.168.1.45...
| Connected to server.
| Escape character is '^]'.
| SSH-2.0-OpenSSH_3.3.4

Så ved du i hvert fald, at den svarer, og at det er en SSH.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-07 23:59

On Mon, 17 Dec 2007 19:47:21 +0100, "Lars P. Magnussen"
<larspm_nix_spam@magnatek.dk.nejtak> wrote:

>Er der nogen max. grænse for anvendt port nummer i ssh?
>Har prøvet at ændre i sshd-config. Restart ssh accepter også nummeret, men
>jeg kunne ikke få forbindelse.

Har selv min SSH-server kørende på en alternativ port, det giver ingen
større problemer...

Men du skal selvfølgelig huske at fortælle SSH-klienten i 'den anden
ende' hvilken port serveren anvender.

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 00:19

On Mon, 17 Dec 2007 23:59:19 +0100
Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> Men du skal selvfølgelig huske at fortælle SSH-klienten i 'den anden
> ende' hvilken port serveren anvender.

Og huske at for scp, hvis man anvender det, angives portnummer med
stort p (P), og ikke lille p (p) som for ssh.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Christian Laursen

Dato : 18-12-07 21:51

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Og huske at for scp, hvis man anvender det, angives portnummer med
> stort p (P), og ikke lille p (p) som for ssh.

Er det ikke kun nødvendigt, hvis man har glemt at skrive det i
~/.ssh/config?

--
Christian Laursen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 22:03

On Tue, 18 Dec 2007 21:50:42 +0100
Christian Laursen <xi@borderworlds.dk> wrote:

> Er det ikke kun nødvendigt, hvis man har glemt at skrive det i
> ~/.ssh/config?

Det ved jeg faktisk ikke. Det ville da også være tåbeligt, at sætte en
indstilling for udtagelsestilfældet som forvalgt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Christian Laursen

Dato : 18-12-07 22:19

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Det ved jeg faktisk ikke. Det ville da også være tåbeligt, at sætte en
> indstilling for udtagelsestilfældet som forvalgt.

Det var et retorisk spørgsmål.

Man definerer det selvfølgelig kun for den aktuelle host.

Host ostehest
Port 7777

--
Christian Laursen