En lille gåde
Fra : Smurf

Dato : 17-12-07 22:05

I en bus sidder 7 piger

Hver pige har syv rygsække

I hver rygsæk findes der 7 store katte

Hver stor kat har 7 små katte

Hver kat har 4 ben

Spørgsmål: Hvor mange ben er der i bussen?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-12-07 22:50

Smurf wrote:
> I en bus sidder 7 piger
>
> Hver pige har syv rygsække
>
> I hver rygsæk findes der 7 store katte
>
> Hver stor kat har 7 små katte
>
> Hver kat har 4 ben
>
> Spørgsmål: Hvor mange ben er der i bussen?

Opgaven er ikke matematisk løselig i den stillede form, da der mangler
væsentlige informationer.

Jan

Fra : Max

Dato : 17-12-07 22:51

Hej Smurf

> Spørgsmål: Hvor mange ben er der i bussen?

Det er ingen gåde, men et regnestykke :)

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-07 23:06

Smurf skrev:

> I en bus sidder 7 piger

> Hver pige har syv rygsække

Befinder de sig i bussen?

> I hver rygsæk findes der 7 store katte

> Hver stor kat har 7 små katte

Befinder de små katte sig i rygsækkene?

> Hver kat har 4 ben

> Spørgsmål: Hvor mange ben er der i bussen?

Hvis der ikke er lusk i opgaven, er svaret 10'992 ben hvis ikke
chaufføren er inde og tisse.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-12-07 23:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> Befinder de sig i bussen?

> Befinder de små katte sig i rygsækkene?

> Hvis der ikke er lusk i opgaven, er svaret 10'992 ben hvis ikke
> chaufføren er inde og tisse.

Vi får kun at vide, hvor mange ben kattene har, ikke pigerne. Nogle af disse
er måske etbenede. Vi får heller ikke at vide, om der er flere passagerer i
bussen, og hvor mange ben, de har. Måske sidder pigerne med benene uden for
bussen?

Jan

Fra : -= JF =-

Dato : 18-12-07 00:22

Jan Kronsell skrev:

> [...]
> bussen, og hvor mange ben, de har. Måske sidder pigerne med benene uden for

I to forstår at gøre flueknepperi til en kunstart ))

--
Mvh. John

Fra : Knud Soerensen

Dato : 19-12-07 01:39

-= JF =- wrote:

> I to forstår at gøre flueknepperi til en kunstart ))

Men det er også det meste relevante svar.

I videnskab er en af de vigtigste opgaver at bestemme under hvilke
forudsætninger et spørgsmål er gyldig.

Hvis man ikke tager disse forudsætninger man ikke skal studere disse
forudsætninger brude spørgsmålet være postet i dk.hovedregning med da
det blev postet i dk.videnskab må det være fordi der ønskes et
videnskablig svar.

Det man kan gøre når forudsætninger ikke er helt klare er at opstille en
formel med ukendte størrelser.

Lad B_i i=1..n være antal ben på den i'ende person i bussen hvor i=1..7
er de 7 piger.
R[i,j] er 1 hvis den i'te piges j'te rygsæk er i bussen og 0 hvis den
ikke er .
K[i,j,k] angiver hvor mange af den k'te store kats små katte der
befinder sig i den i'te piges j'te rygsæk.

Ben = sum(B_i,i=1..n) + 4*sum(R[i,j]*sum(K[i,j,k]+1,k=1..7),i=1..7,j=1..7)

Når man kender de rigtig fakta kan man bruge formelen til at beregne et tal.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 19-12-07 06:36

Jan Kronsell <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> bussen, og hvor mange ben, de har. Måske sidder pigerne med benene uden for

Det kan være at bussen faktisk er en fuldt belagt tur-bus for
vietnamveteraner med alvorlige krigsskader, fx. så alvorlige at en eller
flere ben har måttet amputeres.

5 DAYS TILL XMAS!

--
regards , Peter B. P. http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-12-07 10:27

Peder B. Pels wrote:

> Det kan være at bussen faktisk er en fuldt belagt tur-bus for
> vietnamveteraner med alvorlige krigsskader, fx. så alvorlige at en
> eller flere ben har måttet amputeres.

Det behøver såmænd ikke at være så galt før det er galt. Hvis der bare er en
chauffør i bussen eller den ene pige holder en af sine rygsække ud af bussen
er løsningen anderledes end hvis ikke.

Jan

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-12-07 06:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis der ikke er lusk i opgaven, er svaret 10'992 ben hvis ikke
> chaufføren er inde og tisse.

Du skuffer mig lidt Bertel.
Svaret er 1:
BussEN.

Lidt ligesom Malermester Madsen Maler osv..

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-07 09:35

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Du skuffer mig lidt Bertel.
> Svaret er 1:
> BussEN.

Det var skam min første tanke, men jeg forkastede den igen. B, e
og n står jo ikke samlet.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-12-07 11:22

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Det var skam min første tanke, men jeg forkastede den igen. B, e
> og n står jo ikke samlet.

Hvad er der nu galt med spredte ben? (OK, dårlig joke men jeg kunne ikke
lade være)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-07 11:50

Uffe Kousgaard skrev:

> Hvad er der nu galt med spredte ben? (OK, dårlig joke men jeg kunne ikke
> lade være)

ROFL

--
Bertel

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 18-12-07 19:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis der ikke er lusk i opgaven, er svaret 10'992 ben hvis ikke
> chaufføren er inde og tisse.

Tisser han inde i bussen, det møgsvin?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peder B. Pels

Dato : 19-12-07 06:36

> [...]

> Befinder de sig i bussen?

> Befinder de små katte sig i rygsækkene?

> Hvis der ikke er lusk i opgaven, er svaret 10'992 ben hvis ikke

Hvem siger at bussen kører?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-07 12:59

Peder B. Pels skrev:

> Hvem siger at bussen kører?

Hvad har det med mit svar at gøre?

--
Bertel

Fra : Peder B. Pels

Dato : 19-12-07 15:08

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Hvad har det med mit svar at gøre?

En bus der ikke kører behøver ikke chauffør.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-07 15:57

Peder B. Pels skrev:

> En bus der ikke kører behøver ikke chauffør.

Waw.

Den kan godt have det alligevel.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-07 01:10

Smurf skrev den 17-12-2007 22:04:
> I en bus sidder 7 piger
>
> Hver pige har syv rygsække
>
> I hver rygsæk findes der 7 store katte
>
> Hver stor kat har 7 små katte
>
> Hver kat har 4 ben
>
> Spørgsmål: Hvor mange ben er der i bussen?

Under forudsætning af,

at pigerne hver har 2 ben
at der ingen andre er bussen.
at det univers der beskrives ikke er noget salvador dali surrealistisk
halløj.

er der

49+7 katte i bussen a 4 ben = 224
hver pige har 2 ben = 14

det korrekte svar må være 238.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Max

Dato : 18-12-07 08:53

Hej Carsten

> 49+7 katte i bussen a 4 ben = 224
> hver pige har 2 ben = 14
>
> det korrekte svar må være 238.

Er der ikke 7 gange flere katte ?

--
Mvh Max

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-07 22:36

Max skrev den 18-12-2007 08:52:
> Hej Carsten

> Er der ikke 7 gange flere katte ?

damn, jeg må være træt.

Moralen:
man skal ikke svare nyhedsgruppeindlæg klokken 0109

Fra : Ole

Dato : 18-12-07 09:09

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> at pigerne hver har 2 ben
> at der ingen andre er bussen.
> at det univers der beskrives ikke er noget salvador dali surrealistisk

I bussen er der 7 piger : 7x2 = 14 ben
Hver pige har 7 rygsække: 7x7 = 49 rygsække
I hver rygsæk er der 7 store katte: 49x7= 343 store katte
Hver stor kat har 7 små katte: 343x7=2401 små katte

Ialt 2744 katte med 4 ben: 10976 + 14 pigeben = 10990 ben.- forudsat at
chaufføren er en pige.

mvh
Ole

Fra : Smurf

Dato : 18-12-07 15:23

> [...]
>Hver stor kat har 7 små katte: 343x7=2401 små katte
>
>Ialt 2744 katte med 4 ben: 10976 + 14 pigeben = 10990 ben.- forudsat at

Det er korrekt

Fra : Filip

Dato : 20-12-07 00:07

> [...]
> Hver stor kat har 7 små katte: 343x7=2401 små katte
>
> Ialt 2744 katte med 4 ben: 10976 + 14 pigeben = 10990 ben.- forudsat at

Jeg tvivler på de alle kan være inde i bussen på samme tid.....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-07 01:04

Filip skrev:

> Jeg tvivler på de alle kan være inde i bussen på samme tid.....

Pigerne kan nemt sidde i bussen. 49 rygsække er der også nemt
plads til. Hvis det er en god, solid rygsæk, kan den også rumme 7
katte. Så er der kun spørgsmålet tilbage om de 2401 killinger.
Hvis vi siger at de fylder 5*15 cm2, så bliver det 18,075 m2 i
alt. Så meget ledig gulvplads skulle der gerne være selv efter at
rygsækkene er anbragt, og ellers er der jo mange ledige sæder. Så
det kan sagtens lade sig gøre.

--
Bertel

Fra : Vidal

Dato : 20-12-07 14:02

Filip skrev:

> Jeg tvivler på de alle kan være inde i bussen på samme tid.....

Og hvad siger kattens værn?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard