MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
2 lydkort på en computer
Fra : ohmy@fog.net

Dato : 18-12-07 08:44

Hej..

Jeg vil gerne have 2 lydkort på min Windows XP.

I den forbindelse har jeg problem med, at 2 lydkort har samme I/O
adresser og samme IRQ.

Er det muligt at ændre disse?

Mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 09:02

On Tue, 18 Dec 2007 08:44:29 +0100, ohmy@fog.net wrote:

>Jeg vil gerne have 2 lydkort på min Windows XP.
>
>I den forbindelse har jeg problem med, at 2 lydkort har samme I/O
>adresser og samme IRQ.
>
>Er det muligt at ændre disse?

Moderne hardware klarer den slags i baggrunden via computerens ACPI
system helt uden at involvere brugerne...

Hvilke lydkort drejer det sig om - Det lyder som om de roder med noget
gammel hardware ?

<mlr>

Fra : ohmy@fog.net

Dato : 18-12-07 09:20

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> system helt uden at involvere brugerne...
>
> Hvilke lydkort drejer det sig om - Det lyder som om de roder med noget

Hej Michael.

Jamen det jeg har er ikke moderne

De lydkort jeg har prøvet med er Creative.

CT4810
og
SB0410

mvh.

Fra : Brian Lund

Dato : 18-12-07 09:12

> [...]
>
> Jeg vil gerne have 2 lydkort på min Windows XP.
>
> I den forbindelse har jeg problem med, at 2 lydkort har samme I/O

Jeg har længe kørt med to kort på min gamle computer; onboard og et gammelt
Terratec 1024..!

De har automatisk tildeling af IRQ og DMA, så hvis dine kort ikke har det må
det være noget gammelt grej? Men du kan vel bare gå ind i Windows og tildele
dem hver deres IRQ og DMA?

Iøvrigt skal du huske at lyden fra et program kun kommer ud på et lydkort og
ikke begge. Du kan så vælge i kontrolpanelet eller programmet hvilket
lydkort der skal anvendes.

Brian

Fra : ohmy@fog.net

Dato : 18-12-07 09:22

Brian Lund wrote:

> De har automatisk tildeling af IRQ og DMA, så hvis dine kort ikke har det må
> det være noget gammelt grej? Men du kan vel bare gå ind i Windows og tildele
> dem hver deres IRQ og DMA?

De er gamle. Creative CT4810 og sb0410

> Iøvrigt skal du huske at lyden fra et program kun kommer ud på et lydkort og
> ikke begge. Du kan så vælge i kontrolpanelet eller programmet hvilket
> lydkort der skal anvendes.

Ja men det er også sådan det skal være.

Mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 09:34

On Tue, 18 Dec 2007 09:21:38 +0100, ohmy@fog.net wrote:

>De er gamle. Creative CT4810 og sb0410

Jeg har meget dårlige erfaringer med gamle SB-kort, specielt med to SB
i samme maskine. Der går ged i driver installationen, og det kommer
ikke rigtig til at fungere...

Var det ikke bedre at købe eet nyt kort der dækker dine behov. Nye
Creative kort fås fra 2 - 300 kroner...

<mlr>

Fra : ohmy@fog.net

Dato : 18-12-07 10:23

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> ikke rigtig til at fungere...
>
> Var det ikke bedre at købe eet nyt kort der dækker dine behov. Nye

Jo det var nok bedre. Kan et kort køre, som om det var 2 ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 10:33

On Tue, 18 Dec 2007 10:23:15 +0100, ohmy@fog.net wrote:

>Jo det var nok bedre. Kan et kort køre, som om det var 2 ?

Jeg tror ikke jeg forstår spørgsmålet. Hvorfor er det helt præcis du
vil bruge to lydkort ?

<mlr>

Fra : ohmy@fog.net

Dato : 18-12-07 10:43

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg tror ikke jeg forstår spørgsmålet. Hvorfor er det helt præcis du
> vil bruge to lydkort ?

Jeg er radioamatør, og ønsker at have et lydkort til digital trafik.
Endvidere vil jeg gerne have et til "almindelig" brug.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 10:52

On Tue, 18 Dec 2007 10:42:37 +0100, ohmy@fog.net wrote:

>Jeg er radioamatør, og ønsker at have et lydkort til digital trafik.
>Endvidere vil jeg gerne have et til "almindelig" brug.

Jeg er ikke radioamatør

Så jeg kan stadig ikke gennemskue problemet: Hvorfor kan et
'almindeligt' lydkort ikke bruges til den 'digitale trafik' ?!

<mlr>

Fra : ohmy@fog.net

Dato : 18-12-07 12:20

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg er ikke radioamatør

Det har jeg heller ikke sagt.

> Så jeg kan stadig ikke gennemskue problemet: Hvorfor kan et
> 'almindeligt' lydkort ikke bruges til den 'digitale trafik' ?!

Jeg har ikke sagt, at et almindelig lydkort ikke kan det.

Men jeg vil gerne have det således, at et lydkort kører med min digitale
modes.

Det andet skal så køre med musik, som sædvanligt.

Det sidste jeg prøvede her var med en USB=>AUDIO enhed.

Så havde jeg jo det lydkort, der er onboard og USB lydenhenden

Det kørte også ok, men efter reboot, var der "møbleret" rundt på lydkortene.

Kan du anbefale et lydkort ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 12:31

On Tue, 18 Dec 2007 12:19:30 +0100, ohmy@fog.net wrote:

>Kan du anbefale et lydkort ?

Som ikke-radioamatør tør jeg ikke kaste mig ud i det - Hvordan klarer
andre radio amatører sig ??

<mlr>

Fra : Max

Dato : 18-12-07 11:04

Hej

> Jeg er radioamatør, og ønsker at have et lydkort til digital trafik.
> Endvidere vil jeg gerne have et til "almindelig" brug.

Begge ting kan da fint klares med et lydkort, det har jag da
gjort i mange år.

--
Mvh Max

Fra : ohmy@fog.net

Dato : 18-12-07 12:21

Max wrote:
> Hej

> Begge ting kan da fint klares med et lydkort, det har jag da
> gjort i mange år.

Hej Max.

Det siger jeg heller ikke, at det ikke kan.

Jeg vil blot gerne have 2 lydkort, et til almindelig underholdning og et
til didgitaltrafikken.

Når jeg prøver at have 2 kort i, kører de på samme adresse og irq.

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 24-12-07 22:55

Hej Max.

> Begge ting kan da fint klares med et lydkort, det har jag da
> gjort i mange år.

Mon ikke manden gerne vil slippe for at skulle flytte ledninger når han
skifter fra at lave digital trafik til almindelig brug af maskinen,

Ligeledes er det en fordel at windowslydene ikke kommer med ud i den
digitale trafik. For det kan modparten ikke dekode

Jeg har også overvejet to lydkort, men har aldrig fået taget mig sammen.

Glædelig Jul alle sammen
fra Jesper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-12-07 14:59

ohmy@fog.net wrote in news:47677a65$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg vil gerne have 2 lydkort på min Windows XP.
> I den forbindelse har jeg problem med, at 2 lydkort har samme I/O
> adresser og samme IRQ.
> Er det muligt at ændre disse?

Afhænger af hvilke kort det er, eller rettere hvor gamle de er. Rigtig
gamle kort skal tildeles IRQ og I/O adresse via computerens bios eller
nogle gange med jumpere på lydkortet.

Nyere kort er plug and play og her kan computerens bios indenfor visse
rammer selv tildele IRQ og I/O.

Det lyder som om du har et par ældre lydkort der begge er låst til samme
IRQ og I/O. Du skal sikkert en tur omkring bios og rette lidt...

MEN... det er en videnskab at få det til at passe sammen. Der er kun 15
IRQ's at arbejde med men da de fleste allerede et brugt har du
sandsynligvis kun 2-3 IRQ's at arbejde med:

http://en.wikipedia.org/wiki/Interrupt_request

Rigtig god fornøjelse

Fra : O. Skjold

Dato : 19-12-07 23:52

Kent Oldhøj skrev i news:Xns9A0B9878677F5kentoldhoj@oldhoj.dk

<klip>

> [...]
> bios eller
> nogle gange med jumpere på lydkortet.
>
> Nyere kort er plug and play og her kan computerens bios

Burde OS ikke kunne tildele de ressourcer i stedet for BIOS? Jeg
har i mange BIOS'er set noget i stil med "Ressources controlled
by OS" og måske spørgerne kunne få en effekt ved at sætte denne
indstilling til "Yes".

Bare et skud som måske var værd at prøve...

> [...]
> 15 IRQ's at arbejde med men da de fleste allerede et brugt har
> du
> sandsynligvis kun 2-3 IRQ's at arbejde med:

Det var det der var sjovt for +10 år siden.... altså når det
endelig virkede

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)