Lidt godt om Blackie - att. Benny Mortense~
Fra : Zofia Paulin

Dato : 16-12-07 15:10

Hej Benny!
Nu er der gået fire måneder siden Blackie flyttede ind hos os - derfor
synes jeg du/I skal have en lille beretning om hvordan det går.
Der er sket rigtig meget med ham i den tid - og rigtig godt. Blackie er
blevet meget roligere og meget mere tillidsfuldt i forhold til fremmede
mennesker.
Vi kan passere biler, cyklister, børn, folk der løber - faktisk stort set
uden at han gør andet end løfter hovedet et øjeblik og lige efter snuser
han bare igen.
Han er også blevet dejlig nem når vi har gæster - han ligger det meste af
aftenen tæt på mig og Hans og sover. Ind imellem vover han sig forsigtig til
de fremmede for at undersøge dem med næsen. Der er flere og flere
efterhånden som han giver lov til at røre ved ham - det er en dejlig
oplevelse for os at se hvordan hans selvtillid er ved at vokse.
Han mødes stadig med Happy (igen tak til dig, Kim!) og de leger fint
sammen.
Det går også meget bedre med at møde andre hunde - han er blevet
efterhånden mere nysgerig end bange, derfor får han tit lov til at snakke
med de fremmede hunde og det er han glad for.
Og sidst men ikke mindst - han leger meget her hjemme og han er vild med at
blive nusset. Han er meget kontaktsøgende og rigtig taknemmelig for
opmærksomhed, men er selv en fantastisk kærlig hund.
Det var stort held for begge parter at Blackie blev ledig lige på det
tidspunkt hvor vi kunne tage ham - TAK!
Med kærlig hilsen - Zofia.

Fra : Anette

Dato : 16-12-07 15:28

Zofia Paulin wrote:
> Nu er der gået fire måneder siden Blackie flyttede ind hos os -
> derfor synes jeg du/I skal have en lille beretning om hvordan det går.
> Der er sket rigtig meget med ham i den tid - og rigtig godt.

Tak for en dejlig beregning, Zofia.
En stor applaus til Jer for det arbejde I har gjort med Blackie - og hvor er
det fedt at det er lykkes så hurtigt.
Ja - I fandt hinanden lige på det rigtige tidspunkt

God jul til jer alle

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Anette

Dato : 17-12-07 20:25

Anette wrote:

> Tak for en dejlig beregning, Zofia.

Stave kan jeg åbenbart heller ikke .bereTning, skulle der jo stå

God jul til alle to- og firbenede

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-12-07 10:25

"Zofia Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> opmærksomhed, men er selv en fantastisk kærlig hund.
> Det var stort held for begge parter at Blackie blev ledig lige på det

Hej Zofia

Ja der var lige som mange ting, som skulle falde på plads, sådan lige på en
gang.

Man kan selvfølgelig sige, at nogle af tingene, ikke var af de gode, andre
lidt heldige.

Jamen jeg forstår godt Blackie, hvis han var lidt omtumlet dengang....

Jeg kan forestille mig, at de tidligere ejeres indbyrdes forhold, godt kunne
være blevet noget kaotiske, siden det pludseligt skulle ske, her og nu....
Som jeg fortalte dengang, vi havde 30 minutter til at beslutte, om vi kunne
finde et nyt hjem til ham, på en søndag aften )....

Men jeg vidste jo, at Blackie er en god dreng, og jeg må indrømme, jeg var
lidt ked af, at skulle finde et nyt hjem til ham igen.... For jeg ved, han
var meget glad for sine mennesker, og da ikke mindst, børnene.... Det må
være frustrerende for en hund, at skifte hjem, og da specielt som her sidste
gang, hvor hjemmet går totalt i opløsning, med alt hvad der måtte kunne
være, af tumult og kaos. Det ved vi jo desværre intet om, hvor meget
skænderi og manglende husfred, der var i den forbindelse.... Men siden det
skulle gå så stærkt, så gætter jeg på, at det nok kunne have været
sjovere.... Jeg ved blot, at manden var et vrag, da han afleverede ham, og
han lod en anden overlevere ham, da ingen måtte se ham græde.... Ja puha,
jeg måtte selv lige have en pause her.... Ingen tvivl om, at alle var helt
nede og vende.

Så at deres hjem gik i opløsning, og Blackie dermed blev skilsmissehund....
Din gamle hund, måtte drage til de evige hundeskove... Kan man jo så sige,
var de mindre heldige omstændigheder.... At du & Hans, så skrev jeres afsked
med den gamle hund her, og jeg tilfældigvis læste det.... Og at det skete,
lige som Blackie var blevet hjemløs... Var vel de heldige.... At i så turde
binde an med en ny hund så tidligt, samt at Blackie ser så uforskammet godt
ud, at det er svært at lade være, samt at du var så nysgerrig, du ikke kunne
lade være med at smugkigge på billederne, var så bare endnu mere heldigt....
Og heldet er endnu ikke, helt opbrugt.... At så oven i købet, at Kim stod
med en lille Happy, som også gerne ville ud og fræse stepper.... Var jo en
Gudsbenådet gave, som må være sendt fra himmelen.
Gid alle hundeejere i Danmark, ville kunne se, hvor meget dette betyder for
en hund.... For jeg er helt sikker på, at du også vil skrive under på....
Der var / er en Blackie... Før, og efter Happy, og bortset fra udseendet,
ligner de slet ikke hinanden.

Så er i glade for ham, er jeg lykkelig for, at jeg fik den pludselige
indskydelses, at tilbyde ham, da jeres sorg over din tidligere hund, forekom
ægte.... Så var det jo lige sådan et sted, Blackie havde brug for.

BTW.... Gider i lige maile jeres adresse, for om kort til, vil jeg prøve at
tage kontakt med den tidligere ejer, og se om han har fundet ejerskifte
erklæringen til hunderegistret, så i kan få ham flyttet ned på jeres
adresse.

M.V.H....Benny & Ulla
Som ønsker alle i gruppen en Rigtig Glædelig Jul, samt et Hundens Godt
Nytår..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-12-07 10:39

Benny Mortensen skrev:

> [...]
> prøve at tage kontakt med den tidligere ejer, og se om han har fundet
> ejerskifte erklæringen til hunderegistret, så i kan få ham flyttet

Zofia og Hans Paulin
Vibevej 4
6310 Broager
74 44 19 69
Hans

Fra : Zofia Paulin

Dato : 17-12-07 14:19

Hej Benny!
Tak for dit svar. Jeg synes du/I skulle bare vide det at Blackie trives
godt her og at vi elsker den hund. Vi kunne godt forstå både hans angst og
frustrationer i den første periode, men netop den forståelse og medfølelse
gjorde at vi arbejdede på at hjælpe ham bedst som vi kunne. Vi tog een dag
ad gangen med stor tålmodighed og opmærksomhed på hans behov. Og nu, når vi
kan se den kæmpe forskel, er der bare stor glæde for os alle tre.
Rigtig glædelig jul og godt nytår til dig og din familie og til alle.
Med kærlig hilsen - Zofia.

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-12-07 14:31

> [...]
> den kæmpe forskel, er der bare stor glæde for os alle tre.
> Rigtig glædelig jul og godt nytår til dig og din familie og til

Hej Zofia og Hans.

En solstrålehistorie af de rigtig gode.

Hvilken hund kan mon stå for at blive mødt med så megen kærlighed
og forståelse, som I to har udvist. Jeg er helt sikker på, at Bamse
sidder i sin hundehimmel og glæder sig over at hans mor og far har
fået en dejlig ny ven. En rigtig god og glædelig jul til jer alle
tre.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anette

Dato : 17-12-07 22:49

Benny Mortensen wrote:
> BTW.... Gider i lige maile jeres adresse, for om kort til, vil jeg
> prøve at tage kontakt med den tidligere ejer, og se om han har fundet
> ejerskifte erklæringen til hunderegistret, så i kan få ham flyttet

Lige en sidebemærkning

I kan godt med en lille smule overtalelse omregistrere Blackie i
Hunderegisteret, uden ejerskifteerklæringen.
Det gjorde jeg da vi overtog Dagmar. Hendes ejer var død og arvingerne kunne
finde andet end Dagmars stambog.
Jeg mailede til Hunderegistreret, fortalte som situationen nu var og spurgte
"Hvad gør jeg nu"?
De bad om stambogsoplysninger, 100 kr og kort tid efter fik jeg den nye
registrering

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 17-12-07 14:27

On 17 Dec., 10:24, "Benny Mortensen" <in...@brugbar.inv> wrote:

> Gid alle hundeejere i Danmark, ville kunne se, hvor meget dette betyder for
> en hund....

Det er interessant at se hvordan der bliver arbejdet med problemhunde
i flimmeren. Men det er endnu mere spændende selv at være med og se
det ske, live. Og meget mere lærerigt. Man kan læse bøger og se film
om alt muligt, men det bliver aldrig det samme som at prøve selv.

Første gang jeg traf Zofia med Blackie, var Blackie meget rastløs, og
kunne ikke koncentrere sig om noget. Jeg havde min gamle hund med, han
er tolerant, men vil dog ikke finde sig i noget. I kraft af sin alder
forventede jeg at han var den rette til at forsøge at dæmpe Blackies
problemer med andre hunde. Det gik, og de to kom nærmere på hjinanden,
og fik til sidst snuset til hinanden. En enkelt tilrettevisning eller
to til Blackie var alt. Første møde var på gågaden i Sønderborg, der
var lidt for meget til at aflede Blackie.
Ved næste møde som blev henlagt til en (næsten) affolket strand i
nærheden havde jeg min "lille" hund med, en unghund på 9-10 mdr. Zofia
og Hans havde ikke ventet at det var en kalv på mere end 40 kilo.
Blackie og Happy var på bølgelængde lige fra starten, og de legede på
livet løs, hvilket betød at Blackie var fokuseret på det samme i
længere tid. Min gamle Bjørn var mest fokuseret på at tømme Zofias
lommer.
Der kommer dog også andre mennesker på den strand, en af dem havde en
Basset med. En basset er meget lidt provokerende, det var godt for
Blackie. Men hold op hvor går de langsomt. Vi måtte stå og vente i
evigheder før de var kommet langt nok væk til at vi kunne slippe
gladiatorerne på hinanden igen. Det er to unge hunde der trænger til
at bruge deres kræfter, og det gjorde de.Fra træf til træf kunne jeg
mærke Blackie blive en mere og mere almindelig hund. Derfor vovede jeg
pelsen og tog en dag Jaroff med, delvist som nedbrudsreserve for Happy
der var dårlig. Det viste sig senere at han havde slugt et stykke tov,
som var 90 cm langt, og 3 cm tykt.
Jaroff er et halvt år ældre end Blackie, og i modsætning til Happy en
kønsmoden hanhund. Jaroff har svært ved mennesker, men er ret god til
hunde. Han har svært ved at forstå at Blackie nogen gange giver hals,
hvor der skulle have været sendt dæmpende signaler, og så kan
situationen tilspidses lidt, men den kan afværges alene ved kommandoer
og afledning fra vores side. Jaroff er også en "projekthund" som jeg
har overtaget næsten samtidigt med at Zofia og Hans overtog Blackie.
Sidst jeg traf Zofia for 4 dage siden, var Blackie afslappet over for
nogen mennesker der gik på en sti højere oppe, han så dem, men kunne
afledes alene ved kald. Blackie og Happy legede, men de kunne også
bare gå og snuse sammen. Jaroff var med igen, delvist af nød, delvist
for at prøve det igen. Også det gik uden væsentlige problemer, andet
end at vi måtte dæmpe en situation hvor hundene var ved at misforstå
hinanden lidt en gang imellem. Ved en lejlighed gav Blackie mig et
spontant kraftkys lige på munden. Hundesnuder har en slatagtig
smag...Han har stadig lidt svært ved at koncentrere sig om noget i alt
for lang tid ad gangen, men der er sket meget siden første gang. Og
det er spændende at være med til, og opleve at vi kan klare det uden
Victoria, ridestøvler og pisk.
Når det engang bliver sommer igen, har jeg en ide om at det kunne være
en god øvelse at sende Blackie igennem min labyrint. Labyrinten kan
jeg ikke sætte op om vinteren, fordi den er svær at få til at stå
stabilt på fugtigt græs, og den kan heller ikke lide blæst. Når først
Blackie er i labyrinten, vil han skulle koncentrere sig om at finde
vej til sine folk, eller en godbid, der er ikke andre muligheder
derinde.

Hilsen Kim

& Happy the Flapøre..

Fra : Zofia Paulin

Dato : 19-12-07 16:52

Hej igen!
Tusind tak til Benny, Anette, Tove og Kim for jeres gode råd og
opmuntrende ord - til dig, Kim, et særligt tak for al din hjælpsomhed. Det
var en stor hjælp for os i vores arbejde med Blackie.
Jeg bliver så glad hver gang jeg kigger på ham og mærker hans voksende
glæde og afslappethed - det er pragtfuldt at se et levende væsen at komme
mere og mere af med sin angst.
Tusind TAK og god jul - kærlig hilsen - Zofia.