MS Windows
briani 27239
xp vil starte op med 2 vers. ?
Fra : kenneth

Dato : 16-12-07 21:07

hej i gruppen

Jeg er ved at få en bærbare op at køre igen efter en sammenbrud, der har
været en før mig der troede han viste hvad han gjorde, og har lagt en ekstra
xp på en parti. drev, jeg har formatret d og e drevet og kan ikke lige
oversku at formater c. men computeren spørg og hvilken af to windows
systemmer den skal starte op med hver gang jeg tænder den ?

hvad gik galt for mig ?

Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-07 07:15

kenneth wrote:
> [...]

Du skal ind at rode i boot.ini. Kan ikke lige gi' dig et eksempel, da jeg
selv kører 2K.

mvh Ebbe

Fra : Jama

Dato : 17-12-07 11:30

"kenneth" <spørg@efter.den> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige oversku at formater c. men computeren spørg og hvilken af to windows
> systemmer den skal starte op med hver gang jeg tænder den ?

Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke har format alle drev, og lagt en ny Ren XP
ind. Det ville jeg gøre, det duer ikke med flere XP, og hvad skal du med to
OS, af samme slags?>
Mvh.Jama

Fra : kenneth

Dato : 17-12-07 16:08

Jamen jeg skal heller ikke bruge to gange XP, men jeg kan ikke finde en vej
til at få lov at formatere c: i gamle dag kunne man starte windows op i DOS
mode, det er slut i dag har jeg konstateret

Fra : Ole C

Dato : 17-12-07 16:28

kenneth skrev blandt andet:

> Jamen jeg skal heller ikke bruge to gange XP, men jeg kan ikke finde
> en vej til at få lov at formatere c: i gamle dag kunne man starte
> windows op i DOS mode, det er slut i dag har jeg konstateret

DOS er YT
Når du installerer Windows XP fra bunden, får du tilbudt at formattere
harddisken.

--
vh
Ole C

Fra : kenneth

Dato : 17-12-07 16:32

jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan ikke
slippe af med den gamle

Fra : Akadut

Dato : 17-12-07 16:37

Når Kenneth ikke kan finde ud af det, må Kenneth kontakte en fagmand [EOD].

Fra : emj

Dato : 17-12-07 17:01

kenneth skrev:

>jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan ikke
>slippe af med den gamle

jamen så installer fra bunden, så skal du nok slippe af med begge
versioner. Det er langt den bedste løsning, sådan som din maskine ser
ud, men tag lige en backup af dine data først.
Det er ikke så svært, som du gør det til.

Hilsen emj

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-07 17:11

On Mon, 17 Dec 2007 16:32:05 +0100, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:

>jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan ikke
>slippe af med den gamle

Ok, Du kan vælge mellem to windows installationer når maskinen starter
op

Fungerer de begge to, eller er den ene bare et dødt link ?

<mlr>

Fra : kenneth

Dato : 17-12-07 19:53

ja, den ene kan ikke starte op fordi den mangler en fil, det kan jeg jo godt
forstå for jeg har jo slette den "anden" XP men hvorfor tro maskine så at
den stadig er der ?

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-07 20:11

kenneth wrote:
> [...]

Fordi det står i boot.ini.

mvh Ebbe

Fra : Ole C

Dato : 17-12-07 20:38

kenneth skrev blandt andet:

> ja, den ene kan ikke starte op fordi den mangler en fil, det kan jeg
> jo godt forstå for jeg har jo slette den "anden" XP men hvorfor tro
> maskine så at den stadig er der ?

Fordi "reparationen" er lavet forkert.

Det er ikke helt let at finde ud af hvad du egenlig vil, så:
Er der en fungerende Windows på maskinen?
Er dit problem at det ser ud som om der er to udgaver af Windows?
Er dit ærinde, at få slettet harddisken og begynde forfra på en frisk
installation?

--
vh
Ole C

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-07 23:54

On Mon, 17 Dec 2007 19:53:21 +0100, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:

>ja, den ene kan ikke starte op fordi den mangler en fil, det kan jeg jo godt
>forstå for jeg har jo slette den "anden" XP men hvorfor tro maskine så at
>den stadig er der ?

Ok, der ligger rester af den tidligere installation i windows opstart
filen C:\BOOT.INI

Du må redigere filen, enten med din yndlings editor (WordPad) eller
indirekte med programmet MSCONFIG.EXE

Din boot.ini ligner noget i retning af

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=....
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=...

Du skal fjerne den ene af multi(0) linierne - Men vær forsigtig,
fjerner du den forkerte vil windows ikke længere starte op..

<mlr>

Fra : kenneth

Dato : 18-12-07 00:20

det lyder jo som en joke - jeg kan godt finde ind i en fil og rette den, men
jeg kan bare ikke se forskel på lininierne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 00:43

On Tue, 18 Dec 2007 00:19:55 +0100, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:

>det lyder jo som en joke - jeg kan godt finde ind i en fil og rette den, men
>jeg kan bare ikke se forskel på lininierne

Forskel må der være, hvis den ene windows installation boot'er og den
ikke gør. Forskellen ligger sikkert i et (0) / (1).

Men prøv med MSCONFIG.EXE, klik på fanebladet BOOT.INI og derefter på
knappen 'Kontroller alle StartStier'.

Gætter på at det vil løse dit problem...

Alternativt må du selv redigere boot.ini - Start med at ændre navnene
på OS'erne så du kan skelne mellem dem, dvs teksten mellem "" til
f.eks noget i retning af "Win 1" og "Win 2". Så boot'er du et par
gange indtil du er 100% sikker på hvilken af installationerne der
fungerer. Til sidst fjerne du den overskydende linie..

Voila...

<mlr>

Fra : Ole C

Dato : 17-12-07 20:16

kenneth skrev blandt andet:

> jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan
> ikke slippe af med den gamle

Re-installation = gen-installation = ny installation.
Og så får du det omtalte tilbud om formattering af harddisken.

--
vh
Ole C

Fra : kenneth

Dato : 17-12-07 22:30

det kan ikke skrives mere tydeligt

Fra : kenneth

Dato : 20-12-07 22:24

jeg vil lige sige tak for hjælpen - det lykkes

og god jul