Ny kasserolle
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-12-07 19:58

Hej

Jeg skal have en ny kasserolle. Den gamle andensorterings fra Scanpan
er ved at være lidt for slidt i bunden. Er der i øvrigt nogen der ved
om materialet er farligt at indtage?

Men hvilken kasserolle skal jeg ønske mig? Det er et krav at den
holder godt på varmen og at jeg kan bruge metalredskaber i den. Det er
en fordel hvis den kan gå i opvaskemaskinen. Den skal bruges på et
glaskeramisk komfur, ingen induktion. Håndtaget må ikke blive varmt og
jeg vil gerne have en med "øre" i modsatte side af håndtaget.

Hvilket mærke er fuldstændigt lige meget og udseendet er jeg også ret
ligeglad med. Min bedste gryde er en lettere skæv støbejernsgryde fra
Bilka til 30 kroner...

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-12-07 01:50

> Jeg skal have en ny kasserolle. Den gamle andensorterings fra Scanpan
> er ved at være lidt for slidt i bunden. Er der i øvrigt nogen der ved
> om materialet er farligt at indtage?

Nu kender jeg jo ikke din gryde, men hvis det du refererer til er en
slip-let/teflon belægning, så er svaret ja, det er kræftfremkaldende at
indtage. Køkkengrej med den slags belægninger bør kun bruges så længe
belægningen er intakt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 16-12-07 08:55

Hej Gainsbourg

> [...]
> slip-let/teflon belægning, så er svaret ja, det er kræftfremkaldende
> at indtage. Køkkengrej med den slags belægninger bør kun bruges så

Det mener jeg bestemt du bør finde dokumentation for når du du
kommer med det som fakts.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-12-07 09:46

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> writes:

> [...]
> slip-let/teflon belægning, så er svaret ja, det er kræftfremkaldende at
> indtage. Køkkengrej med den slags belægninger bør kun bruges så længe

Det er en af de "gamle" fra Scanpan. Fra 1998. Overfladen er vist nok
keramisk titanium.

Mvh Trine

Fra : -= JF =-

Dato : 16-12-07 10:38

Gainsbourg skrev:

> Nu kender jeg jo ikke din gryde, men hvis det du refererer til er en
> slip-let/teflon belægning, så er svaret ja, det er kræftfremkaldende at
> indtage.

Det var da nyt!
Det har altid heddet sig at eventuelle teflonflager bare ryger gennem
systemet uden videre.

--
Mvh. John

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-12-07 11:46

On Sun, 16 Dec 2007 10:37:45 +0100, -= JF =- <null@null.null>
wrote:

>Det var da nyt!
>Det har altid heddet sig at eventuelle teflonflager bare ryger gennem
>systemet uden videre.

Det er vist kun ved meget høje temperaturer, man kan ikke stege
en engelsk bøf (fuld knald, 2 min på hver side)
mvh Ebbe

Fra : padre

Dato : 16-12-07 12:14

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> Det var da nyt!
> Det har altid heddet sig at eventuelle teflonflager bare ryger gennem
> systemet uden videre.

Jeg så det første gang for flere år siden - tror det var en artikel i
politiken

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Max

Dato : 16-12-07 13:09

Hej

> Det var da nyt!
> Det har altid heddet sig at eventuelle teflonflager bare ryger gennem
> systemet uden videre.

Ja, det er nemt at finde ting om ufarligheden, men det kunne jo
være at Gainsbourg var i besidelse af viden der ikke var almindelig
kendt siden han udtaler sig så skråsikkert.

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5332

--
Mvh Max

Fra : -= JF =-

Dato : 16-12-07 15:04

Max skrev:

> Ja, det er nemt at finde ting om ufarligheden, men det kunne jo
> være at Gainsbourg var i besidelse af viden der ikke var almindelig
> kendt siden han udtaler sig så skråsikkert.

Og kunne det tænkes at det var den viden jeg efterlyste?

> http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5332

Det link fortæller at teflon er farligt ved ekstreme temeperaturer, men
det Trine spurgte om var om det er farligt at indtage teflon - Og det er
det efter sigende ikke da det bare skøjter ud af bagdøren uden hverken
at afgive stoffer eller ridse tarmene.

--
Mvh. John

Fra : Max

Dato : 16-12-07 15:15

Hej John

> [...]
> det er det efter sigende ikke da det bare skøjter ud af bagdøren uden
> hverken at afgive stoffer eller ridse tarmene.

Vi to er enige.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-12-07 22:22

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5332

Nu er det godt nok keramisk titanitum, men da man bruger titanium til
forskellige implantater i kroppen, så er det nok ikke voldsomt
farligt. Så jeg bruger bare gryden indtil jeg lige falder over den
rigtige erstatning. Men den ligner godt nok et månekrater i bunden
efterhånden.

Mvh Trine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-12-07 22:17

> [...]
> glaskeramisk komfur, ingen induktion. Håndtaget må ikke blive varmt og
> jeg vil gerne have en med "øre" i modsatte side af håndtaget.

Alle dine krav + et ordentligt udseende er opfyldt af Rådvad Royal
stålgryder, der jævnligt er på bud i sæt på 3 gryder til ca halv pris.

Jeg har haft mine gryder på glaskeramisk komfur i 20 år, og de er
uovertrufne.
Også til risengrød: Bring mælken i kog, tilsæt ris, kog op og sluk for
blusset. Lad gryden stå og bring i kog/sluk et par gange mere: Fin grød,
ingen påbrænding, ej heller i stålgryder.

Hilsen Inger - der ikke aner, om diverse belægninger er giftige, men som
særlig talt synes, de er ulækre.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-12-07 22:27

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Alle dine krav + et ordentligt udseende er opfyldt af Rådvad Royal
> stålgryder, der jævnligt er på bud i sæt på 3 gryder til ca halv pris.

Dem vil jeg da lige holde øje med. Omend jeg ikke har noget at bruge
andet end kasserollen til.

> Også til risengrød: Bring mælken i kog, tilsæt ris, kog op og sluk for
> blusset. Lad gryden stå og bring i kog/sluk et par gange mere: Fin grød,
> ingen påbrænding, ej heller i stålgryder.

Kunne aldrig falde mig ind. :) Kog op, ind i sengen pakket ind i
dynen, kog op et par timer senere. Og husk for Guds skyld at sig det
til resten af familien, så de ikke pludseligt vil ryste dynerne og
rede sengen!

Mvh Trine