et mærkeligt ord
Fra : Ukendt

Dato : 15-12-07 16:50

Hej NG,

mærkelige ord og udtryk lader til at være gruppens specialitet

så derfor vil jeg spørge om den korrekte stavemåde samt betydningen af et
ord der tit høres på VHF... nemlig opkald fra noget der lyder som "bunker
bars" til f.eks. skibe der er i nærheden af København/Øresund.

Min egen tanke, er at det måske drejer sig om udsejling af i forvejen
bestilte varer fra de firmaer der leverer til international skibsfart -
altså dagligdags fornødenheder, diesel samt diverse som et langfartsskib får
brug for undervejs på en længere rejse ?

Har nogle her en forklaring ?

venlig hilsen

JN

Fra : SørenH

Dato : 15-12-07 18:03

JN skrev:
> [...]
> ord der tit høres på VHF... nemlig opkald fra noget der lyder som "bunker
> bars" til f.eks. skibe der er i nærheden af København/Øresund.

Hej JN
Mit bud:
At bunkre betyder at få diesel ombord, og de fleste steder i verden
bliver dette sejlet ud til skibene i store pramme, som på engelsk hedder
"barge".
Så en "bunker-barge"sejler altså brændstof til skibe.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : SørenH

Dato : 15-12-07 18:13

- tænkte at jeg måske skulle vise et par billeder?! :
http://www.foto-dock.com/suchen.php?ug=-&sb=Bunkerbarge&sbid=ts#
mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-07 18:33

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
>- tænkte at jeg måske skulle vise et par billeder?! :
> [...]

Hej Søren,

dét er simpelthen dét !

jeg har søgt højt og lavt efter alt andet end lige bunker /bunkre "barge"...
fordi... det altid og uden undtagelse af de danske leverandører på vhfén
udtales "bars"... (der mangler bag-lyd)

TAK for kvikt svar samt billeder !... nu kan jeg slippe den nagen som ordet
har frembragt igennem længere tid

venlig hilsen

JN