ulykke
Fra : MuLLe

Dato : 14-12-07 19:36

Hej NG.

Jeg har lige været ude for en ulykke.
Kom kørende ud af lige vej, og på en brøkdel at et sekund.
Mister jeg alt luft i forhjulet, og vælter.

Jeg har aldrig i mit liv været ude for noget lignende, luften forsvandt
bare.
Der er ingen synlige huller, eller revner.

Min motorcykel er kun 14 dage gammel, så det må da være en konstruktions
fejl.

Er det noget som jeg skal ha' dækket, over garantien.
Både dækket og det som er blevet smadret på cyklen?

Håber i kan hjælpe mig.
Mvh Morten

Fra : Armand

Dato : 14-12-07 19:37

MuLLe skrev:
> [...]
> fejl.
>
> Er det noget som jeg skal ha' dækket, over garantien.
> Både dækket og det som er blevet smadret på cyklen?

Ja, dét lyder mystisk, for den slags begivenheder hører ellers tiden med
slanger i dækkene til.
Et så pludseligt lufttab kræver en voldsom lækage som dårligt kan være
en punktering/dækskade; men du bliver nødt til at finde årsagen til
lækagen for overhovedet at kunne klandre nogen for den, og det skal
tydeligt være en fysisk fejl á flækket fælg eller tabt ventil for at du
overhovedet har en chance i det der, uanset hvad, vil blive et langt
tovtrækkeri. En dækfejl tager jeg for givet at ville føre dig ud i en
ping-pong ansvarsfraskrivelse mellem importør og dæk-leverandør, som vil
blive et endnu længere tovtrækkeri

Finder du ingen fejl, eller blot en simpel punktering, som du var for
længe om at registrere, er der kun én til at betale medmindre du har
kasko-forsikret (men i så fald er der jo også selvrisikoen og bonustabet
)

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 15-12-07 10:22

Armand skrev:

> Ja, dét lyder mystisk, for den slags begivenheder hører ellers tiden med
> slanger i dækkene til.

Forresten: Du nævner ikke hvilken motorcykel det drejer sig om!?
For det ér vel ikke én uden slangeløse dæk??

At punktere med et knald er en almindelig forteelse for dæk med slanger
og således den største gevinst ved introduktionen af slangeløse dæk: ved
punkteringer siver luften langsomt ud og giver derved såvel bilister som
motorcyklister chancen for at bemærke luftmanglen i tide

--
Armand.

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 14-12-07 22:45

> Er det noget som jeg skal ha' dækket, over garantien.
> Både dækket og det som er blevet smadret på cyklen?
>
> Håber i kan hjælpe mig.
> Mvh Morten
1. Identificer grunden til punkteringen.
2. Hvis grunden er fejl i materiale - dæk eller fælg - klag omgående og kræv
erstatning af forhandler.
3. Medlemskab af MC Touring Club eller FDM kan være yderligere kilde til
gode råd.
John

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 16-12-07 17:36

"MuLLe" <mullde_berg.mine.bukser@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fejl.
>
> Er det noget som jeg skal ha' dækket, over garantien.
> Både dækket og det som er blevet smadret på cyklen?

Jeg kørte engang med en bil næsten parallelt ind over en høj kantsten,
hvorved dækket blev flyttet fra fælgen og alt luften forsvandt.

Kan man egentlig gøre det samme på en mc, hvis man kører over en
sten/pind/flise/hul?

Mvh
Mads

Fra : Kim J.

Dato : 17-12-07 18:50

Hejsa Mads,

"Mads Kristiansen" <madsk.fjernes.@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "MuLLe" <mullde_berg.mine.bukser@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Lyder ekstremt belastende! Lad os lige høre, hvad det var for en maskine
(selv gætter jeg på en kineser med egerhjul, bare et gæt, ikke en fordom).
Kører du lige ud, så bør du ikke vælte fordi luften forsvinder fra
forhjulet, det bliver bare ekstremt bøvlet at dreje.

Jeg tvivler på, at du kan få garantien til at dække det. Dækket er en
sliddel, og kan du ikke bevise en konstruktionsfejl, skal du bevise, at det
i hvert fald ikke var en kørefejl. Det er jo umuligt.

Jeg har snart kørt i mange år og på mange maskiner og har da også været
udsat for en del punkteringer, men aldrig nogle hvor luften er forsvundet på
en gang (ønsker aldrig at opleve det!). En enkelt gang kørte jeg en 2 * 2 cm
sten gennem bagdækket med det resultat, at jeg tog en gevaldig kurretur
under en normal opbremsning i regnvejr. Jeg opdagede det ikke før jeg
forsøgte at køre videre.

Der er flere der er kommet met teorien om for lavt dæktryk, det lyder
sandsynligt, men så er det desværre dit eget ansvar og du burde havde
opdaget det.

Sur røv at stå på røven, men det sker desværre af og til uanset hvor
forsigtig vi kører, suk!

Held og lykke med projektet.

Kim J.
MC De Få Rå
GPX750R Ninja og R1

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-12-07 09:49

Kim J. wrote:
> Jeg tvivler på, at du kan få garantien til at dække det. Dækket er en
> sliddel, og kan du ikke bevise en konstruktionsfejl, skal du bevise,
> at det i hvert fald ikke var en kørefejl. Det er jo umuligt.

Han skal da ikke bevise det var en konstruktionsfejl. Det første halve år
påhviler bevisbyrden producenten.

/jim

Fra : Kim J.

Dato : 19-12-07 21:56

Hejsa Jim,

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Han skal da ikke bevise det var en konstruktionsfejl. Det første halve år
> påhviler bevisbyrden producenten.

Hold da helt op Jim, håber du har ret? Hvis du har det, så kan det jo blive
skide skægt at køre MC. Jeg kører altid efter forholdene, og snubler jeg, så
er det i hvert fald ikke min skyld, men må helt klart skyldes en eller anden
konstruktionsfejl på dæk eller maskine. Konstruktionsfejl på fører antager
jeg ikke tæller med? Og er der nogle fejl der, så er det sandsynligvis i den
centrale processor eller fordi ram'en ikke fungerer hurtig nok. Det er en
medfødt fejl eller skyldes, at de dele er af ældre årgang og ikke længere
kompatibel for en opgradering.

Men lidt ret har du dog, jeg er en af dem der fik skiftet dækket Pilot Sport
pga. konstruktionsfejl i dækket, som fabrikken havde erkendt.

Hvordan de havde forholdt sig, hvis jeg havde totalt skadet Raket Et og
påstået det var dækkets skyld, vil jeg nu kun gisne om, men tror det ville
være blevet en bøvlet sag. Mon ikke jeg i situationen havde kørt
uforsvarligt, for stærkt eller lignende? I lige netop pågældende sag synes
jeg Michelin klarede det professionelt, og der var ingen problemer, hvad
angår bytte af dæk. Ud over dette fulgte de rigtig godt op på det pr. mail.
Mit værksted havde ikkemeldt tilbage til dem om at dækket var skiftet, så
jeg fik flere mails fra Michelin om, at det dæk altså skulle skiftet. God
service!

> /jim
Hygge hejsa her fra (lad os få sommer!!!)
Kim

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-12-07 10:28

Kim J. wrote:

> Hvordan de havde forholdt sig, hvis jeg havde totalt skadet Raket Et
> og påstået det var dækkets skyld, vil jeg nu kun gisne om, men tror
> det ville være blevet en bøvlet sag.

Det tror jeg nu ikke. De ville have tilbudt dig et nyt dæk. Reklamationsret
har intet med følgefejl at gøre.

/jim

Fra : google@pein.dk

Dato : 17-12-07 05:00

On 16 Dec., 17:35, "Mads Kristiansen" <madsk.fjern...@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
> hvorved dækket blev flyttet fra fælgen og alt luften forsvandt.
>
> Kan man egentlig gøre det samme på en mc, hvis man kører over en

Jeg vil tro det kun kan ske ved et sejlende lavt dæktryk.
Ellers vil den kraft der skal til for at flytte dækket væk fra fælgen,
i stedet flytte hele hjulet og alt hvad dertil medfølger.

Jeg har prøvet at køre op over en skrå kansten ved et uheld, et sted
hvor vejkanten var bygget ud for at gøre plads til en busholdeplads
(mørk og regnfuld nat, blændende modkørende, ukendt vej). Utroligt at
det ikke gav et styrt, men motorcyklen hoppede op over
"forhindringen".
Og jeg har prøvet at ramme noget endnu større i en skrå vinkel, hvor
forhjulet så i stedet forsvandt ud til siden. Men i ingen af
tilfældene skete der noget mht. dæktryk eller fælgkant.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Thore Jensen

Dato : 17-12-07 19:42

MuLLe skrev:
> Hej NG.
>
> Jeg har lige været ude for en ulykke.
> Kom kørende ud af lige vej, og på en brøkdel at et sekund.
> Mister jeg alt luft i forhjulet, og vælter.

Med fare for at gøre dig lidt sur, men..

Jeg hører også til dem som synes at det lyder meget mærkeligt at luften
fiser ud på en brøkdel af et sekund..

Er du sikker på at luften ikke er feset ud over et stykke vej (nogle
hundrede meter e.l.) og du blot først har erkendt det i den da du mister
kontrollen med MC'en..

Jeg har selv oplevet at miste luften og efterfølgende vælte, men da var
luften røget ud over et stykke vej, men da jeg netop kørte ligeud
opdagede jeg det først for sent..

Thore

Fra : Thomas

Dato : 18-12-07 19:27

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> wrote in message

> [...]
> luften røget ud over et stykke vej, men da jeg netop kørte ligeud opdagede

Hmm

hvordan ved du så at det ikke er feset ud med det samme ???? har du siddet
og kigget på at hjulet blev mere og mere flat ???

Mvh

Thomas

Fra : Thore Jensen

Dato : 18-12-07 20:52

Thomas skrev:

> hvordan ved du så at det ikke er feset ud med det samme ????
Fordi det var ventilen der efterfølgende viste sig at være defekt,
luften fes stille ud..

>har du siddet
> og kigget på at hjulet blev mere og mere flat ???

He he, næ.. han havde jeg opdaget det var jeg stoppet for at undgå
dette.. http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=11697&m=full

Thore