GPS til MC
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 14-12-07 15:34

- jeg har en gammel Street Pilot III, med kort version 7.0 - det nye
City Navigator Europe (10.0) udkommer til februar.

- jeg har set lidt på priserne for nye kort, så vidt jeg kan gennemskue,
er disse kort næsten lige så dyre som de nye billigere GPS på tilbudt.

- egentligt er jeg i tvivl om det kan betale sig at købe kort til min
gamle GPS, hvad mener i?

Hilsen Niels
"Biker forever"

Fra : duff

Dato : 14-12-07 19:25

Niels Rasmussen skrev:
> [...]
> er disse kort næsten lige så dyre som de nye billigere GPS på tilbudt.
>
> - egentligt er jeg i tvivl om det kan betale sig at købe kort til min

Hvis du er glad for din garmin, eller den har en special funktion, som
lige passer til dit brug, så kan det betale sig at opgradere.
Men tag i en butik og pil lidt ved de nye modeller, der er sket meget
siden v7

Fra : tp

Dato : 14-12-07 20:48

Da jeg havde garmin købte jeg hver anden gang (det var ikke så dyrt, mener
omkring 500kr).

Idag har jeg skrottet dette, og bruger min mobilos (e90 med Route 66). Den
ligger i inderlommen på min jakke. Herfra høretelefoner op i hjelmen med
MP3. Når GPS'en vil sige noget, skruer den ned for musikken og siger et
eller andet, hvorefter den spiller igen. Super løsning, og ikke noget
montering. Endnu bedre i bilen, hvor jeg på et år havde indbrud 2 gange
fordi nogle ville have min garmin. Nu er det bare mobilos der bliver hevet
frem af lommen (nå jah, E90 er IKKE lommevenlig, men der findes andre
mobiler med GPS

Fra : Lars Nielsen

Dato : 14-12-07 21:49

tp wrote:
> [...]

- Bruger selv Streetpilot III Color - og opdaterer hvert andet år...!! Har
valgt denne, og beholder denne da den er 100% vandtæt og md et dejligt stort
tydeligt display...!!

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-12-07 13:57

> [...]
> er disse kort næsten lige så dyre som de nye billigere GPS på tilbudt.
>
> - egentligt er jeg i tvivl om det kan betale sig at købe kort til min

Hej Niels

Jeg har haft Garmin V, 2610 og nu en Zumo 500. De er allesammen fede GPS'er.
Til almindeligt brug er de alle fine. Den største forskel i "find tante Oda"
er følsomheden på antennen, hastigheden på processoren, Størrelsen på
skærmen og mængden af ram. Hvis du ellers er tilfreds med din GPS, så
beholder du den bare. Jeg synes ikke der er den store forskel på de
forskellige kort. Jeg har selv det nyeste, men jeg har kørt med alle kort
siden version 5 for nylig, og synes ikke det betyder det store.

Ram:
Hele vesteuropa fylder ca 1100MB, så hvis GPS'en har minimum 1GB, så skal
man aldrig opdatere kortene lige meget havr man kører hen.

Antenne
Sirff III antennen er MEGET følsom. Den dur både i skoven, i tæt bebyggelse.
Den kan selvfølgelig miste signalet, men den virker hvor alle de ældre
GPS'er har givet op for længe siden.

www.tenere.dk 's forum er de forskellige GPS'er diskuteret en del.
Bemærk, at vi bruger funktioner som spor og ruteplanlægning, som ingen
almindelige brugere har brug for, så ikke alle konklusionerne kan direkte
overføres til dig.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : p.jarnbak

Dato : 16-12-07 02:38

"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> - jeg har set lidt på priserne for nye kort, så vidt jeg kan gennemskue,
> er disse kort næsten lige så dyre som de nye billigere GPS på tilbudt.

Hvis du kan opgradere koster det 75$.Det synes jeg er rimeligt.
god jul
Palle."

Fra : Anders Majland

Dato : 17-12-07 17:37

> Hvis du kan opgradere koster det 75$.Det synes jeg er rimeligt.
> god jul
> Palle."

Godt nok er $'eren faldet, men jeg synes egenligt det er dyrt - sammenlignet
med at en ny Garmin GPS med vesteuropa fåes for 1400kr
F.eks Garmin nüvi 250

/A

Fra : Dr. Enduro

Dato : 18-12-07 13:32

Anders Majland skrev:

> Godt nok er $'eren faldet, men jeg synes egenligt det er dyrt - sammenlignet
> med at en ny Garmin GPS med vesteuropa fåes for 1400kr
> F.eks Garmin nüvi 250
>
> /A

Jeg har købt en Tomtom XL. Den er primært til bilen, men der findes
mount kits til motorcykler med vandtæt taske osv., ellers kunne man jo
overveje en tankrygsæk. Mit spørgsmål er imidlertid: Hvordan gør I med
hensyn til strømforsyningen? (Altså de af jer, der ikke har en Goldwing
med cigaretantænder...)

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Ib Tinning

Dato : 18-12-07 13:54

jeg har mig en Transalp og har for nyligt sat et 12 volt udtag i kåben efter
i flere år at have haft et udtag i top boksen .
det var en længere tur til Norge der gjorde at jeg fik taget mig sammen til
at få trukket et par ledninger til kåben da vi kørte længere end batteriet i
min garmin kunne holde og vores pauser var for korte til at nå at lade .
så fremover bliver det med garmin i tank taske som altid men nu kan den få
strøm

mvh Tinning 2765

Fra : Anders Majland

Dato : 18-12-07 18:18

> Hvordan gør I med hensyn til strømforsyningen? (Altså de af jer, der ikke
> har en Goldwing med cigaretantænder...)

Laver et strømudtag til formålet

Jeg har købt nogle uoriginale stik (http://pfranc.com/cables/index.shtml),
loddet en ledning på og forbundet den anden ende til cyklens/bilens
ledningsnet via relæ og sikring.

Dvs strømudtagene sidder der fast og der er strøm på sammen med pos. lyset.
Skulle jeg lodde det om ville jeg nok anvende en seperat afbryder eller blot
fast strøm. Pga vibrationer kører jeg oftest med min 60scx uden batteri
(specielt på XT'en taber de alligevel forbindelsen)og så er det egenligt
træls at den slukker hvis man lige stopper for at tanke eller lign.

/A

Fra : Armand

Dato : 18-12-07 19:40

Anders Majland skrev:

> [...]
> Skulle jeg lodde det om ville jeg nok anvende en seperat afbryder eller blot

Deromkring er Jan forfordelt: Hans GSX'er har i min erindring en ekstra
ubenyttet sikring beregnet til tilbehør siddende ved, eller ved siden
af, sikringsboksen.

--
Armand.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 18-12-07 22:56

Armand skrev:

> Deromkring er Jan forfordelt: Hans GSX'er har i min erindring en ekstra
> ubenyttet sikring beregnet til tilbehør siddende ved, eller ved siden
> af, sikringsboksen.

Puh, jeg siger tak for de mange gode råd, men det er way out of my
league, jeg ved ingenting om elektronik. Jeg gemmer dog svarene, måske
bliver jeg klogere en dag og tør give mig i kast med det!

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 18-12-07 23:44

"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Puh, jeg siger tak for de mange gode råd, men det er way out of my league,
> jeg ved ingenting om elektronik. Jeg gemmer dog svarene, måske bliver jeg
> klogere en dag og tør give mig i kast med det!

Som Armand skriver, så er det _så_ nemt på en suki.
De har et ekstra strømudtag med sikring, det er bare at skrue
en ledning på.

mvh Jens
Sydals

Fra : Anders Majland

Dato : 18-12-07 23:53

> Puh, jeg siger tak for de mange gode råd, men det er way out of my league,
> jeg ved ingenting om elektronik.

Der er end ikke et spørgsmål om elektronik men kun om at forbinde et par
ledninger til et batteri... Hvis du med et batteri, 2 stykker ledning og en
pære tror du kan finde ud af at få lys i lampen kan du også nemt få strøm på
gps'en ...

Hvor i landet holder du til ? - strøm er jeg ikke bange for at give en hånd
med.

Hvilket strømstik bruger en tom tom - måske det står i manualen ?

/A

Fra : Dr. Enduro

Dato : 19-12-07 06:54

Anders Majland skrev:

> [...]
> med.
>
> Hvilket strømstik bruger en tom tom - måske det står i manualen ?

Jeg bor i Flensborg, men tak for tilbuddet! Hvis det virkelig er så
nemt, prøver jeg måske at se på det i juleferien.

V.h. Jan

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Anders Majland

Dato : 19-12-07 09:39

> Jeg bor i Flensborg, men tak for tilbuddet! Hvis det virkelig er så nemt,
> prøver jeg måske at se på det i juleferien.

Alt et nemt for den der ka ...

Btw så er en lampe med ledninger på bedre til at måle med på en mc end et
moderne digitalt multimeter.

Fra : EK

Dato : 20-12-07 17:24

Dr. Enduro <gætselv@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fkabm9$8ad$1@news01.versatel.de...

Klip

> Jeg bor i Flensborg, men tak for tilbuddet! Hvis det virkelig er så
> nemt, prøver jeg måske at se på det i juleferien.

> [...]

Hej Jan,

Jeg bor i Padborg, så vi kan sagtens finde ud af noget, hvis du gerne vil
have lavet lidt strøm til GPS´en.

Har også selv lavet mit og desuden cirgarstik under sædet, så jeg kan oplade
mobiles også, når jeg er på længere tur.

Mvh
Erik

Fra : Dr. Enduro

Dato : 20-12-07 21:05

EK skrev:
> [...]
>
> Har også selv lavet mit og desuden cirgarstik under sædet, så jeg kan oplade
> mobiles også, når jeg er på længere tur.

Hej Erik

Det kunne være rigtig fedt. Duer din mailadresse?

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : EK

Dato : 20-12-07 23:42

Dr. Enduro <gætselv@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fkeht0$k9t$1@news01.versatel.de...

> Hej Erik
>
> Det kunne være rigtig fedt. Duer din mailadresse?
>
> --
>
> Hilsen Jan
>
> GSX 750 AE

Hvis du udelader ing i det første ord, så gør den

Mvh
Erik