Er disse pingtider til gateway acceptable?
Fra : Stig Sørensen

Dato : 14-12-07 08:42

Hej gruppe.

Det sker oftere og oftere at jeg bliver kicket fra online
spilleservere grundet for høj ping.
Jeg har derfor prøvet at pinge gatewayen, hvor der jo skulle være
mindst muligt ping ud af til:

Pinging 77.66.66.1 with 32 bytes of data:

Reply from 77.66.66.1: bytes=32 time=91ms TTL=253
Reply from 77.66.66.1: bytes=32 time=115ms TTL=253
Reply from 77.66.66.1: bytes=32 time=59ms TTL=253
[snip]...

Ping statistics for 77.66.66.1:
Packets: Sent = 83, Received = 83, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 33ms, Maximum = 117ms, Average = 81ms

Er det virkelig acceptabelt?
Der er _intet_ på min computer der forsager noget trafik.

Jeg prøvede også at pinge google.dk:

Pinging google.dk [72.14.221.104] with 32 bytes of data:

Reply from 72.14.221.104: bytes=32 time=119ms TTL=241
Reply from 72.14.221.104: bytes=32 time=127ms TTL=241
Reply from 72.14.221.104: bytes=32 time=122ms TTL=241
[snip]....

Ping statistics for 72.14.221.104:
Packets: Sent = 24, Received = 24, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 82ms, Maximum = 181ms, Average = 132ms

Hvad burde jeg kunne forvente af mit internet?
Det er Skyline fra Elro, Randers. 512/128 linie.

På forhånd mange tak.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 14-12-07 17:10

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

><klip>
> Minimum = 33ms, Maximum = 117ms, Average = 81ms

Nej det virker mildest talt håbløst højt for en moderne linje. >10 ms
virker mere rimeligt.

>Der er _intet_ på min computer der forsager noget trafik.

Uden lige at kende til resten af dit setup, så kunne problemet jo stadigvæk
være inden for matrikkelnummeret, jeg ville udelukke enhver mulighed før jeg
bitcher til isp'en.
Et par muligheder kunne være:
Andre brugere på dit net
Dårlig router
Ubudne gæster , f.eks. via trådløst
Defekt netkort/driver

Test med en anden så direkte på udbyderens snitflade som muligt, og se om
det gør en forskel først.

Fra : NoOne

Dato : 14-12-07 19:46

On Fri, 14 Dec 2007 17:09:46 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> [...]
>Defekt netkort/driver
>
>Test med en anden så direkte på udbyderens snitflade som muligt, og se om

77.66.66.1 -> 10 til 40 ms
"min egen isp'ers gw -> 10 til 20 ms

hvordan er dit setup ?

RaZoR :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-07 20:29

On Fri, 14 Dec 2007 07:42:06 -0800 (PST), "Stig Sørensen"
<stig.sorensen@gmail.com> wrote:

>Det sker oftere og oftere at jeg bliver kicket fra online
>spilleservere grundet for høj ping.
>Jeg har derfor prøvet at pinge gatewayen, hvor der jo skulle være
>mindst muligt ping ud af til:

Ping er ikke det rigtige værktøj i denne sammenhæng. Prøv at 'lege'
med TRACERT i stedet

F.eks TRACERT <spilleserver>

Kom gerne med en listning her, hvis du ønsker kommentarer,

<mlr>

Fra : Stig Sørensen

Dato : 14-12-07 22:48

Tak for svar.

Mit setup:

Skyline antenne <-> Skyline router <-> Min router <-> min PC med kabel

Jeg har konstateret at fejlen ikke ligger ved mig (mit setup), da jeg
får 1ms svartid ved at pinge Skyline routeren:

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=63

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms

Min egen router er der heller ikke problemer med:

Pinging 192.168.0.1 with 32 bytes of data:

Ping statistics for 192.168.0.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Så problemet er altså fra Skyline router til enten antennen ude på
gavlen eller dérfra og så hen til centralen.
Intet af dette må jeg røre ved, så jeg vil kontakte Elro når de åbner
mandag igen.

Jeg prøvede lige igen at pinge gateway, da klokken nu kun er 6:45 om
morgenen:

Ping statistics for 77.66.66.1:
Packets: Sent = 40, Received = 40, Lost = 0 (0% l
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 31ms, Maximum = 70ms, Average = 55ms

- Siden at svartiderne nu er blevet bedre end sidste test (hvilket var
fredag ved spisetid) så tyder det jo på at centralen er overbelastet.
Uanset så er en gennemsnit på 55ms til gateway stadig ikke acceptabelt
IMO.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 15-12-07 09:16

>Ping statistics for 77.66.66.1:
> Packets: Sent = 40, Received = 40, Lost = 0 (0% l
>Approximate round trip times in milli-seconds:
> Minimum = 31ms, Maximum = 70ms, Average = 55ms

Af en eller anden grund baserede jeg mit svar på at det var en kabeltv
lignende installation... .
Radio (overraskende nok) en helt anden teknologi, og du kommer ikke ned på
de 5-10ms jeg omtalte.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-12-07 09:50

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> writes:

> Af en eller anden grund baserede jeg mit svar på at det var en kabeltv
> lignende installation... .
> Radio (overraskende nok) en helt anden teknologi, og du kommer ikke ned på
> de 5-10ms jeg omtalte.

Wimax fra f.eks. Butler kan komme ned under 3ms, og det inkluderer
endda latency hele vejen fra Wimax-boksen gennem deres core-net til et
centralt punkt.

/Benny

Fra : Madsen58

Dato : 15-12-07 11:39

[...]

Hvad er årsagen til at du har 2 routere efter hinanden?
2 Routere i serie kan godt give problemer.

Fra : NoOne

Dato : 17-12-07 12:19

> [...]

> Minimum = 82ms, Maximum = 181ms, Average = 132ms
>

>Hvad burde jeg kunne forvente af mit internet?
>Det er Skyline fra Elro, Randers. 512/128 linie.

Skyline ? er det ikke WiMax ?

og er der nogen som har erfaring med gaming på "trådløse
internetforbindelser" ?

jeg har læst andre steder at gamere ikke er så glade for at køre
trådløst (ap eller router) da det ikke er stabilt nok !

RaZoR

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-12-07 08:26

"NoOne" <mail.test.dk@> wrote in message
> [...]

> jeg har læst andre steder at gamere ikke er så glade for at køre
> trådløst (ap eller router) da det ikke er stabilt nok !

Hvis det er teknologi i stil med mobilt bredbånd fra 3, så kan
man godt glemme alt om ping til spilbrug. Jeg har brugt det i
4 måneders tid nu og selv midt om natten på en hverdag, hvor
man må formode at der er chance for bedst mulig forbindelse,
så er ligger min ping til WoW på 300-500 med indimellem
ret voldsomme spikes.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 21-12-07 10:20

"Peter Larsen" <spak@spak.dk.com> writes:

> [...]
> man må formode at der er chance for bedst mulig forbindelse,
> så er ligger min ping til WoW på 300-500 med indimellem

Wimax og 3's mobile bredbånd har stort set ikke noget til fælles. Den
eneste sammenhæng er, at både Wimax og HSDPA ser ud til at blive dele
af 4G-standarden.

Hvordan det så kommer til at spænde af i praksis, må tiden vise.
Telefoner der kan både GSM (GPRS, EDGE), UMTS (HSDPA) og Wimax (der
kan køre forskellige frekvensbånd helt nede fra 500MHz op til 6-7 GHz)
kan tænkes at blive ret tunge.

Anyway, Wimax kan levere latency på ganske få millisekunder, måske
endda under 1ms. Det kan HSDPA ikke, og klassisk UMTS er endnu værre.

/Benny

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-07 19:07

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse
> Telefoner der kan både GSM (GPRS, EDGE), UMTS (HSDPA) og Wimax (der
> kan køre forskellige frekvensbånd helt nede fra 500MHz op til 6-7 GHz)
> kan tænkes at blive ret tunge.

Læg dertil Bluetooth, Wifi, GPS/Gallileo, samt diverse æterbårne radio og
tv-tjenester.

Hvis udviklingen de sidste 5 år ikke stopper, så vil alle de tjenester kunne
være på en enkelt chip inden 4G er vedtaget.

> Anyway, Wimax kan levere latency på ganske få millisekunder, måske
> endda under 1ms. Det kan HSDPA ikke, og klassisk UMTS er endnu værre.

Min erfaring med Wimax (clearwire) er at det er på niveau med ADSL, dog
noget mere svingende..
ADSL er heller ikke bygget til lav latency.

Men ja, Wimax (og beslægtede pseudo-kredsløbskoblede trådløse teknologier)
er langt bedre end UMTS, selvom UMTS er markant bedre end 2G GPRS

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Benny Amorsen

Dato : 22-12-07 19:30

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Min erfaring med Wimax (clearwire) er at det er på niveau med ADSL, dog
> noget mere svingende..
> ADSL er heller ikke bygget til lav latency.

Du bør ikke bruge Clearwire som målestok for hvad Wimax kan yde. Det
kan gøres (og bliver, af andre udbydere) gjort meget bedre.

Clearwire har fordelen at deres bokse er utroligt lette at sætte op,
fordi de har indbygget antenne, men de leverer ikke meget båndbredde
og de har høj latency.

/Benny