Et lille spørgsmål til Ohm's lov..
Fra : Sune Storgaard

Dato : 12-12-07 20:52

(Nu er det faktisk ikke lige Ohm's lov der er på spil, men synes det lød så
fint..)

Betragt dette billede, ramme 4 med de røde prikker er det interessante..
http://imgs.xkcd.com/comics/nerd_sniping.png

Vi ved at modstanden for serieforbundne modstande er R=R1+R2+R3+..Rn
Modstanden for parallel er 1/Modstand = (1/R1)+(1/R2)+...(1/Rn)

Hvor mange Ohm er der mellem de røde prikker ?

Pas på lastbilen :)

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 12-12-07 23:51

Sune Storgaard skrev:
> [...]
> Modstanden for parallel er 1/Modstand = (1/R1)+(1/R2)+...(1/Rn)
>
> Hvor mange Ohm er der mellem de røde prikker ?

Har du set videoen?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-12-07 19:05

"Jens Axel Soegaard" i en meddelelse

> Har du set videoen?

Nej er ikke stødt på en "Ohm -the movie" , har du mere info / et link ?

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 13-12-07 19:35

Sune Storgaard skrev:
> "Jens Axel Soegaard" i en meddelelse
>
> Nej er ikke stødt på en "Ohm -the movie" , har du mere info / et link ?

Det er mere en XKCD-video end en Ohm-video. Tegneren, Randall Munroe,
bag XKCD holder et særdeles morsomt foredrag hos Google.

I videoen kommer han blandt andet ind på, hvordan dette fysik-problem
hjalp til at med at lade vandet på offentlige toiletter. Endelig viser
det sig, at problemet er sværere end som så. Som studerende kunne
han (hans professor) ikke løse problemet. Nåja - Randall har været
ansat hos NASA, så han er sikkert ikke helt ueffen til fysik.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3705456634442126482&q=xkcd&total=103&start=0&num=100&so=0&type=search&plindex=0

I videon optræder udover Randall en oplagt Peter Norvig også
Donald Knuth!. Optrinet, hvor Randall spørger Knuth om Steve Jobs-
anekdoten gik rent ind hos undertegnede.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-12-07 18:01

Mit bud er at der er ideelt set er 0 ohms modstand

Jo større du laver nettet, jo flere modstande er der til parallelt at
lede strømmen mellem de 2 punkter, og dermed vil modstanden gå mod 0 når
antallet af modstande går mod uendeligt.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 13-12-07 20:14

Esben von Buchwald skrev:
> [...]
> lede strømmen mellem de 2 punkter, og dermed vil modstanden gå mod 0 når
> antallet af modstande går mod uendeligt.

Hvis det er i to dimensioner som på tegningen så har hver node fire
modstande til omverdenen, så den mindste modstand må være 1/4 Ohm. Det
gælder for hver node, så det bliver mindst 1/2 Ohm. Og dette kunne
sikkert godt være en løsning uden at jeg kan argumentere ret meget for
det

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Max

Dato : 13-12-07 21:12

Hej Esben

> Mit bud er at der er ideelt set er 0 ohms modstand

Ja, der står jo at nettet er uendelig, så der er et uendeligt antal
parallel koblinger, så man må nå meget tæt på 0 Ohm.

--
Mvh Max

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-12-07 23:05

> Hej Esben

> Ja, der står jo at nettet er uendelig, så der er et uendeligt antal
> parallel koblinger, så man må nå meget tæt på 0 Ohm.

Men man kommer vel ikke udenom at der på "den sidste" kobling ind mod den
herlige røde prik er 1Ohm, og hver prik er forbundet med 4.. det må da give
et minimum som 1/8 ..eller er det en kvart.. snart sengetid her!

Fra : Max

Dato : 14-12-07 08:21

Hej Sune

> Men man kommer vel ikke udenom at der på "den sidste" kobling ind mod
> den herlige røde prik er 1Ohm, og hver prik er forbundet med 4.. det
> må da give et minimum som 1/8 ..eller er det en kvart.. snart

I see you'r point.

--
Mvh Max

Fra : Christen Fihl

Dato : 13-12-07 23:00

> [...]
> lede strømmen mellem de 2 punkter, og dermed vil modstanden gå mod 0
> når antallet af modstande går mod uendeligt.

Vel ikke helt.
Prøv bare for sjovt at lave en ring rundt i kanten af billedet (de
uafsluttede ender) med en solid kobbertråd. Så kan alle de der uendelige
antal modstande vel ikke komme nærmere 0 ohm.
Men det får ikke modstanden mellem klatterne til at blive 0

Jeg kan se at modstanden er under 1.5 ohm, men endnu ikke min værdien

--
Christen Fihl

Fra : Christen Fihl

Dato : 13-12-07 23:18

> Jeg kan se at modstanden er under 1.5 ohm,

> men endnu ikke min værdien

Ok, jeg ser mindst 0.5 ohm, da (som Sune skriver) der jo er 4 modstande
ud fra hver rød punkt, så de skal hver kikke igennem min 4
parallelforbundne altså hver 0.25 ohm, ialt mindst 0.5 ohm

Altså et sted imellem 0.5 og 1.5 ohm

Og så afventer jeg et resultet her i gruppen i morgen tidlig med flere
decimaler
(og ikke i dk.teknik.elektronik gruppen, som allerede er gået død

--
Christen Fihl

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 14-12-07 18:16

Christen Fihl wrote:

> [...]
> decimaler
> (og ikke i dk.teknik.elektronik gruppen, som allerede er gået død

Ja, sikke en gættekonkurrence, og så i dk.videnskab ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 15-12-07 02:24

Erik Olsen DK skrev:

> Ja, sikke en gættekonkurrence, og så i dk.videnskab ...

Tegneren afslører i videoen, at det indtil for relativ kort tid side
var et forskningsproblem. Så det er ikke noget at sige til, at folk
tyr til gætteri.

Han selv stødte på opgaven i en liste med andre væsentlig nemmere
problemer, og undrede sig såre over, at han ikke selv kunne løse
problemet.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-12-07 23:43

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> skrev i meddelelsen

> Jeg kan se at modstanden er under 1.5 ohm, men endnu ikke min værdien

Der er som nævnt umiddelbart 1/4 ohm til hver terminal - altså er min 0.5
ohm

Et max kan fås ved at regne på det 8-tals-lignende netværk isoleret 1.4 ohm.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-12-07 20:16

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i meddelelsen
> [...]
> Modstanden for parallel er 1/Modstand = (1/R1)+(1/R2)+...(1/Rn)
>
> Hvor mange Ohm er der mellem de røde prikker ?

Gætter på 1.75 ohm

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-12-07 21:14

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i meddelelsen

> Gætter på 1.75 ohm

Nej, det trækker jeg tilbage.
Kender Sune selv svaret eller hvad?

Mvh
Martin

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-12-07 23:03

> Kender Sune selv svaret eller hvad?

Nej.. jeg hælder lidt til 2 teorier (som jeg ikke har talent til at
argumentere for /bevise)

1) At modstanden falder mod uendeligt
2) der er et minium af koblinger til hvert af de 2 punkter, som Kurt Kjær
Jensen er inde på.

Egenligt burde det være ret så simpelt, men ..

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-12-07 21:22

Sune Storgaard wrote:
> [...]
> Modstanden for parallel er 1/Modstand = (1/R1)+(1/R2)+...(1/Rn)
>
> Hvor mange Ohm er der mellem de røde prikker ?

Hej Sune

Det er et pænt problem du der spørger til - der ser ud til ikke at være
løst. De 2 røde knuder er jo ikke i samme løkke (adjacent):

September 2003, Impedance between *adjacent* nodes of infinite uniform
D-dimensional resistive lattices:
https://faculty.up.edu/oster/ajp.pdf
Citat: "...
In particular, the effective resistance between two *adjacent* nodes of
the 2D Liebman resistive mesh the infinite 2D square resistive lattice
was calculated by Aitchison1 and found to be ( 1/2) R..."

Du kan afkode løsningen her (tegningerne mangler desværre):

Infinite 2D square grid of $1\Omega$ resistors:
http://web.archive.org/web/20060211002749/www.geocities.com/frooha/grid/node2.html

http://answers.google.com/answers/threadview?id=92564

Resistance-network Problems:
http://f2.org/maths/resnet/
Citat: "...I was so skeptical of this reasoning that I wrote a C++
program, surl.cc, to examine the convergence in ever-larger finite
lattices. Not surprisingly, the FAQ was gave the correct answer..."

Søgninger:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=infinite+resistor+network
http://www.google.dk/search?hl=da&q=infinite+resistor+lattice
http://www.google.dk/search?hl=da&q=infinite+resistor+mesh
http://www.google.dk/search?hl=da&q=infinite+resistor+grid

hilsen

Glenn

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-12-07 18:24

Sune Storgaard wrote:
> [...]
> Modstanden for parallel er 1/Modstand = (1/R1)+(1/R2)+...(1/Rn)
>
> Hvor mange Ohm er der mellem de røde prikker ?

Hvad ville svaret være hvis man i stedet kiggede på modstanden mellem to
punkter i et plan, af et ensartet ikke-superledende materiale, i forhold
til to punkter dobbelt så langt fra hinanden?

Det er lidt de baner jeg tror man skal ud i, i stedet for at begynde at
tælle mulige forbindelser i gitteret i det første eksempel.

Fra : Bjarke Ebert

Dato : 16-12-07 12:17

On Dec 12, 8:51 pm, "Sune Storgaard" <nos...@strueradsl.invaliDK>
wrote:

> Betragt dette billede, ramme 4 med de røde prikker er det interessante..http://imgs.xkcd.com/comics/nerd_sniping.png
>
> Hvor mange Ohm er der mellem de røde prikker ?

Jeg vil lige bidrage med endnu et gæt til denne gætteleg

Mit bud: ca. 1.3039 Ohm.

Jeg laver et "uendeligt gitter" (dvs. 20x20 , og prøver at beregne
spændingen i hvert punkt.
Af Kirchoffs strømlov (strøm ud = strøm ind i hvert punkt) følger at
spændingen i et punkt (undtagen de to røde - "source" og "drain") er
gennemsnittet af de fire omkringliggende punkter.

Fordelingen af spændinger i netværket er karakteriseret ved at være
fixpunkt for den operation, der opdaterer spændingen i hvert
gitterpunkt til gennemsnittet af de 4 omkringliggende punkter.
Denne fordeling approksimerer jeg numerisk: Jeg sætter alle punkterne
til 0, og så itererer jeg den nævnte operation 5000 gange mens jeg
forcerer de røde punkter til værdierne 1V og -1V.
Derefter kan jeg aflæse strømmen ud af den ene røde (= strømmen ind i
den anden) som summen af fire bestemte spændingsdifferencer (de fire
modstande direkte forbundet til det røde punkt). Strømmen får jeg til
2.6077 A. Da der er 2V imellem, er den effektive modstand 1.3039 Ohm.

Mvh. Bjarke

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-12-07 22:09

"Bjarke Ebert" <bjarke.ebert@gmail.com> skrev i meddelelsen

Strømmen får jeg til
2.6077 A. Da der er 2V imellem, er den effektive modstand 1.3039 Ohm.

----

Og hvad er Ohms lov?

Mvh
Martin

Fra : Bjarke Ebert

Dato : 16-12-07 15:37

On Dec 16, 10:08 pm, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
> "Bjarke Ebert" <bjarke.eb...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:7e0f5152-f570-462e-861a-75190d771a44@a35g2000prf.googlegroups.com...
> Strømmen får jeg til
> 2.6077 A. Da der er 2V imellem, er den effektive modstand 1.3039 Ohm.

> Og hvad er Ohms lov?

Ah, damn ;)
Så 0,7670 Ohm, da.

Mvh. Bjarke

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 17-12-07 07:10

Bjarke Ebert skrev:

> Ah, damn ;)
> Så 0,7670 Ohm, da.

OK, så ved vi at det ligger mellem 0,5 og 0,7670 Ohm

Hvis du har et program til det, så ville det være meget interessant at
gentage beregningen for forskellige grid-størrelser på f.eks. 15, 25,
30, 40 for at se tendensen.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : N/A

Dato : 17-12-07 21:57

Fra : N/A

Dato : 17-12-07 07:10

Fra : Bjarke Ebert

Dato : 17-12-07 11:39

On Dec 17, 7:10 am, Kurt Kjær Jensen <kkjen_s...@aub.dk> wrote:
> OK, så ved vi at det ligger mellem 0,5 og 0,7670 Ohm

Snarere >0,7670, for jeg undervurderer modstanden ved at sætte 0 V på
kanten af mit endelige grid.

> Hvis du har et program til det, så ville det være meget interessant at
> gentage beregningen for forskellige grid-størrelser på f.eks. 15, 25,
> 30, 40 for at se tendensen.

Kommer her - alle tal er med 2000 iterationer af den
gennemsnitsoperation, jeg nævnte i forrige indlæg.
5x5: 0.7059 Ohm
15x15: 0,7658 Ohm
25x25: 0,7704 Ohm
50x50: 0,7727 Ohm
100x100: 0,7729 Ohm

Det er afviklet i Python, så min tålmodighed stopper ved 100x100

Jeg har en ide til hvordan man kan forbedre udregningen (eksakt, eller
større præcision), hvis gitteret er begrænset: Man kan udtrykke
operatoren (den jeg itererer over 2000 gange) som en matrix, og enten
eksponentiere den (konvergerer eksponentielt hurtigere end mit
program) eller beregne egenvektorer. Den søgte spændingsfordeling vil
være en egenvektor med egenværdien 1.
Hvordan man regner "eksakt" på det uendelige netværk, har jeg ikke
rigtig nogen ide til. Som inspiration kunne man måske se på et
"infinitesimalt" netværk (en strømførende plade). Her må divergensen
(http://en.wikipedia.org/wiki/Divergence) af strømvektorfeltet være 0,
pånær i source og drain, og fysikere ved garanteret på rygraden hvilke
vektorfelter der opfylder det.

Mvh. Bjarke

Fra : Filip Larsen

Dato : 17-12-07 21:57

Bjarke Ebert skrev:

> Hvordan man regner "eksakt" på det uendelige netværk, har jeg ikke
> rigtig nogen ide til.

Man kan måske udnytte, at alle "topologisk" ens endelige veje igennem
det uendelige netværk må have ens modstand? Fx må modstanden mellem de
to røde punkter være den samme som modstanden mellem alle andre punkter
der ligger 1 og 2 knuder fra hinanden i hhv den ene og den anden retning.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 17-12-07 23:12

Bjarke Ebert <bjarke.ebert@gmail.com> wrote:

> [...]
>50x50: 0,7727 Ohm
>100x100: 0,7729 Ohm
>
>Det er afviklet i Python, så min tålmodighed stopper ved 100x100

Hvad gør du med de yderste modstandes yderende - en kortsluttet "ring" eller
frie?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-12-07 21:31

> [...]

Jeg har en ide til hvordan man kan forbedre udregningen (eksakt, eller
større præcision), hvis gitteret er begrænset: Man kan udtrykke

------

Hvis min metode fungerer rigtigt har jeg nu beregnet 3 kredsløb eksakt for
6, (og så en krans om) 20 og 42 noder. Det undrer mig lidt at du har
stigende modstand, men det er måske pga "kortslutning".

Tallene er 7/5, 959/1023, 989567/1169441 eller
1.4, 0.937, 0.846 Ohm.

Der ses vist ikke umiddelbart et system. De kunne måske godt være på vej til
samme værdi som du fik.

Mvh
Martin

Fra : Bjarke Ebert

Dato : 18-12-07 07:07

On Dec 17, 11:12 pm, Ove Kjeldgaard <n...@hiker.dk> wrote:

> Hvad gør du med de yderste modstandes yderende - en kortsluttet "ring" eller
> frie?

Kortsluttet ring, da det var det enkleste at implementere. Jeg lader
ganske enkelt de yderste punkter beholde deres initielle værdi, 0V.

Mvh. Bjarke

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 18-12-07 19:35

Bjarke Ebert <bjarke.ebert@gmail.com> wrote:

>Kortsluttet ring, da det var det enkleste at implementere. Jeg lader
>ganske enkelt de yderste punkter beholde deres initielle værdi, 0V.

Det er også det, jeg ser for mig som rigtige måde.

Fra : Bjarke Ebert

Dato : 19-12-07 14:15

On Dec 18, 9:31 pm, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:

> Hvis min metode fungerer rigtigt har jeg nu beregnet 3 kredsløb eksakt for
> 6, (og så en krans om) 20 og 42 noder. Det undrer mig lidt at du har
> stigende modstand, men det er måske pga "kortslutning".

Ja, det er netop kortslutningen der gør, at jeg beregner for små
værdier.

> Tallene er 7/5, 959/1023, 989567/1169441 eller
> 1.4, 0.937, 0.846 Ohm.

Hvordan beregner du det eksakt?

Mvh. Bjarke

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-12-07 22:58

> [...]

værdier.

> Tallene er 7/5, 959/1023, 989567/1169441 eller

Jeg lavede et script, der regnede på et tie-set for netværket.
Det begyndte at bruge mærkbar tid da jeg nåede 8. omgang med en matrix på
241^2
Da var modstanden en brøk, der fylder et par linier på 0.7836 og de 2 næste
ville nok ligge på .7815 og .7805
Der er nok muligheder for bugs, men tallene ser rigtige ud.

Mvh
Martin

Fra : Filip Larsen

Dato : 20-12-07 00:20

Martin Larsen skrev:

> [...]
> næste ville nok ligge på .7815 og .7805
> Der er nok muligheder for bugs, men tallene ser rigtige ud.

Jeg synes jeg læste et sted i denne tråd, at en eller anden havde fundet
ud af, at modstanden mellem to nabopunkter i det uendelige netværk er
1/2 Ohm (eksakt, antager jeg).

Hvis det er korrekt, så kunne det være interessant at vide, om de
metoder du og Bjarke har anvendt vil konvergere mod 1/2 Ohm hvis de
anvendes på nabopunkt-problemet.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-12-07 17:40

"Filip Larsen" <filip@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvis det er korrekt, så kunne det være interessant at vide, om de metoder
> du og Bjarke har anvendt vil konvergere mod 1/2 Ohm hvis de anvendes på

Det ser det ud til. Her kørt 4 gange:

3/5, 49/93, 85597/167063, 31057337/61232657

0.6000, 0.5269, 0.5124, 0.5072

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-12-07 06:32

> [...]
>
> Hvis det er korrekt, så kunne det være interessant at vide, om de metoder
> du og Bjarke har anvendt vil konvergere mod 1/2 Ohm hvis de anvendes på

Der var i Glenns linkkollektion en grundig gennemgang med fourieranalyse af
problemet.
http://www.geocities.com/frooha/grid/node2.html
Hvis man udtrykker det med koordinater beregner han (0,1) til 1/2 Ohm, (1,1)
til 2/Pi og jeg fik vores problem (1,2) til 4/Pi - 1/2 =
0.773239544735162686151 Ohm. Pudsigt nok ser det sidste ud til at være en
slags vektorsum af de to første.

Mvh
Martin