Om styring.
Fra : Ivar Holm

Dato : 12-12-07 17:16

Inspireret af tråden om højre/venstrestyring følgende:

Da jeg for en halv snes år siden så filmen "Titanic", lagde jeg mærke til,
at da styrmanden opdagede det famøse isbjerg, så råbte han "styrbord" til
rorgængeren. Rorgængeren drejede straks rattet styrbord over, men "Titanic"
drejede mod bagbord. Aha, tænkte jeg, igen en af de maritime film, hvor man
ikke har researched tilstrækkeligt.

Imidlertid undersøgte jeg sammen med en kollega sagen. Det viste sig, at
først i slutningen af 1920'erne blev rorkommandoerne standardiseret
internationalt. Før standardiseringen kunne man godt dreje rattet mod
styrbord for at få skibet i bagbord drej. Rorpinden lægges som bekendt også
til styrbord, når man vil bagbord over.

Næste gang I ser "Titanic", så er der noget at spejde efter.

I øvrigt sagde de også højre- og venstre talje ved søsætning af
redningsbådene, hvor man ville forvente forreste- og agterste talje. Dette
kan der imidlertid være en god begrundelse for, hvis der arbejdes sammen med
folk, der ikke er kendt med det maritime sprog.

Ivar Holm

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 12-12-07 21:46

"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bekendt også til styrbord, når man vil bagbord over.
>
> Næste gang I ser "Titanic", så er der noget at spejde efter.

½løjsa

Er du sikker på, du husker rigtig? Såvidt jeg husker, og jeg er langt
fra sikker, så hænger det sådan sammen: Efterhånden som skibene
byggedes større og større blev det for vanskeligt at styre med rorpind
og derfor udvikledes ratstyring. Det fungerede ikke, som du beskriver,
men som det gør i dag, altså når rattet drejes mod styrbord drejer
skibet mod styrbord og visaversa. Men de gamle kommandoer beholdt man i
mange år, de blev ikke ændret på samme tid i alle lande, men på et
tidspunkt er de nok blevet standartiseret.

Jens Kusk Jensen:
Kommando=ord:

Styrbord/Starbord/Backbord - Rattet drejes Bagbord- Rorpinden lægges
Styrbord -Skibet drejer til Bagbord.

Fra Nautical Terms:
Helm Orders

Port the helm. Place the helm to carry the rudder and the ship's head to
starbord. (The word "Port" was used in helm orders long before it
superseded "larbord" in the nineteenth century in other context)

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : SørenH

Dato : 12-12-07 22:33

Henning Rasmussen skrev bl.a.:
> Er du sikker på, du husker rigtig?

Jeg har osse min tvivl!
Dels har jeg aldrig hørt om denne "omvendte orden" før, trods mange års
interessestyret research i søfart, dels har jeg været inde på IMDB og se
under Titanic > Trivia og Titanic > Goofs, hvor jeg er sikker på at et
så eklatant brud på forventede reaktioner ville være omtalt, og der står
ingenting om dette, men en masse om andre ting! - og de er årvågne de
filmfreaks!!
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

PS for Jer stakler som endnu ikke kender IMDB:
Det betyder Internet Movie Data Base (www.imdb.com), og rummer stort set
alt hvad der er lavet af film og TV-drama i tidens løb, - selvfølgelig
mest om amerikanske film.
Her kan man hente alle tænkelige og utænkelige oplysninger og
krydsreferere mellem film og personer.
De mest populære emner (se i venstre side) er "memorable quotes",
"trivia" og "goofs".
Jeg selv er så hooked at jeg hver gang (= hver eneste gang) jeg har set
en film, skal derind og se hvad der står om filmen og dens baggrund.

Fra : Ivar Holm

Dato : 13-12-07 16:22

Til Henning & Søren.

Først må jeg sige, at jeg ikke har noget ønske om at binde folk en historie
på ærmet. Mine intentioner er blot at fortælle en interessant tildragelse i
et forum af folk med maritime interesse. Jeg ser intet i jeres indlæg, der
modbeviser min fortælling.

Alligevel:

I "Årbog 2002 fra Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg" er der en artikel
ved navn "Styrismand, rorgænger, autopilot, joystick - Praktisk navigation
gennem tiderne" af Søren Tirslund.

Fra side 125 citerer jeg:

" Det kan i dag virke temmelig ulogisk, at man tidligere beordrede rorets
stilling i forhold til rorpinden. Ordren styrbord betød altså, at rorpinden
skulle stilles mod styrbord, men så drejede skibet jo mod bagbord. Men sådan
var det indtil 31. december 1932. Fra 1. januar 1933 kom endelig den direkte
rorkommando, hvor f.eks. ordren styrbord betyder, at rattets øverste knager
skal drejes mod styrbord, roret skal drejes mod styrbord, og skibet skal
dreje mod styrbord. Der var modstand mod denne nyordning, særlig fra engelsk
side, men den er nu internationalt gældende.

Citat slut.

Dette var, hvad jeg forsøgte at fortælle.

Den engelske protest havde næppe relevans, hvis man opfyldte
standardiseringen i forvejen?

Jeg tør knapt nævne det, men i "Jens Kusk" fjerde udgave fra 1924 er der
sidst i bogen en tavle V. På denne tavle er der en dansk oversættelse af
englænderen Thomas Gray's søvejsregler skrevet på vers.

Citat:

To dampskibe møder hinanden.

Faar for ude begge Lys Du at se.

Giv Bagbords Ror - lad rask det ske!

Citat slut.

Hvad betyder dette? Er dette ikke Regel 14? Passerede de hinanden grønt mod
grønt dengang?

Se i øvrigt under 1929 konferensen på:

http://www.jmarcussen.dk/maritim/mart/sovejsregel.html#dest220

Marcussen og Tirslund er lidt uenige om datoen for standardiseringen, men
hvad - det er jo længe siden.

Nu vil jeg benytte juledagene til at se "Titanic" endnu en gang.

Ivar Holm

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 13-12-07 18:59

> [...]
>
> Citat slut.
>
> Dette var, hvad jeg forsøgte at fortælle.

"Rorgængeren drejede straks rattet styrbord over, men "Titanic"

Hej Ivar. Det var denne sætning, jeg stiller mig tvivlende til. Din
beskrivelse af kommandoerne er OK. Hvis du kikker efter, kan du se, at
Jens Kusk har >backbord< som tysk kommando. I bemærkning nedenunder
skemaet, hvorfra jeg referede, står der, at Tyskland og Holland brugte
nyere kommandoer. JKJ side 324.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : SørenH

Dato : 13-12-07 19:37

Hej Ivar

Jamn jeg tror skam ikke du vil binde os noget på ærmet, selvom det kunne
være skægt nok

Jeg hæftede mig ved ordvalget:
"Rorgængeren drejede straks rattet styrbord over, men "Titanic"
drejede mod bagbord."
- som indikerede at rattet rent fysisk i rorkvadranten var sat til at
dreje modsat af hvad det gør idag, og det syns jeg ikke jeg var stødt på
før.

Nu forstår jeg at det var selve kommandoerne der var "omvendt" og det
gir meget mere mening!
Kom bare med alle de maritime pudsigheder du kan finde!! - det er altid
spændende.

Med venlig hilsen
Søren H
Marie af Næstved