DVR kan ikke ses på lokale netværk
Fra : Ukendt

Dato : 13-12-07 01:07

Hej

Er det her gruppen, hvor jeg kan spørge om DVR opsætning eller er der en
anden gruppe, hvor sådanne spm. høre hjemme?

Jeg synes, jeg har forsøgt at finde en gruppe med noget om overvågning og
dets brug på et lokalt - eller fjernadgang til et lokalt netværk, men det
falder mig ikke i øjnene, så er der een eller måske flere, der kan hjælpe
mig på rette vej?

Det jeg søger hjælp til at at få opsat en standalone DVR m/ 4 kameras
mulighed og netværksadgang, 250GB harddisk osv.
DVR´en og de 4 kameraer virker perfekt, men jeg kan ikke se DVR´en på mit
lokale netværk fra nogen af mine 3 PC´ere.

Der er en engelsk manual til DVR´en og der er også et engelsksproget
program, som kan installeres på andre computere, men...

Jeg har aldrig prøvet at sætte sådan en op og den manual jeg fik til
softwareopsætningen er - sandsynligvis - oversat fra kinesisk (og det meget
dårligt) og alle figurerne er stadigvæk på kinesisk. (jeg er godt nok blevet
lovet en engelsk version, men det kan let gå hen og tage lang tid - tror
jeg). Der henvises også til 2 webadresser, hvor jeg kan registrerer et
domainnavn, men begge siderne er på kinesisk (1) www.3322.org og 2)
www.viep.net ) og da alt det gik op for mig, var handlen jo fuldført :-/

Så jeg behøver en rigtig god hjælp til en absolut begynder på DVR
opsætningsområdet!

Så hvor skal sådanne spm. stilles?

Mvh
Bjørn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-12-07 11:39

On Thu, 13 Dec 2007 01:06:35 +0100, "BJ" <bj-news(a)ga-net.dk> wrote:

> [...]
>
>Der er en engelsk manual til DVR´en og der er også et engelsksproget
>program, som kan installeres på andre computere, men...

Du kan starte med at fortælle lidt mere om udstyret: f.eks navn,
fabrikant, typenr etc.

Uden oplysninger har vi ikke en kinamands chance, for at give dig en
hjælpende hånd....

<mlr>

Fra : BJ

Dato : 13-12-07 18:09

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> fabrikant, typenr etc.
>
> Uden oplysninger har vi ikke en kinamands chance, for at give dig en

Hej
Jeg ville blot være sikker på, at denne gruppe var den, som DVR netværks
spm. kunne stilles i...

Men her er navn, fabrikat og type til at begynde med:
CH REAL TIME Stand-alone H.264 digital video recording DVR SYSTEM
4 CH VIDEO AND AUDIO INPUT 2 CH VIDEO OUTPUT
SV-SA009

Jeg har en billede med alle specifikationerne i (kopieret fra firmaets
hjemmeside på eBay). Og jeg har forsøgt at kopiere teksten, men uden at det
lykkedes.
Spm. er derfor: Vil 2 billeder på ialt 216 KB af bagsiden på DVR´en samt en
samlet oversigt over spec. ikke være for meget at sende ind i gruppen ?
Så løsningen er nok, at jeg afskriver alle de informationer, som der skal
til.
Men hvor meget vil du vide?

Mvh
Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-07 18:25

> [...]
> fabrikant, typenr etc.
>
> Uden oplysninger har vi ikke en kinamands chance, for at give dig en

Hej igen

Her er et link til alle info omkring den model, jeg taler om:

http://www.1sunstar.com/product-Standalone%20DVR%20SYS.html

Og lidt ned på siden findes modellen: SV-SA009

Det her er både mere pladsbesparende og lettere for den/dem der ved, hvad
der skal kigges efter..

Mvh
Bjørn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-12-07 19:22

On Thu, 13 Dec 2007 18:24:34 +0100, "BJ" <bj-news(a)ga-net.dk> wrote:

>Hej igen
>
>Her er et link til alle info omkring den model, jeg taler om:
>
>http://www.1sunstar.com/product-Standalone%20DVR%20SYS.html
>
>Og lidt ned på siden findes modellen: SV-SA009

OK, nu har jeg fundet frem til den....

Hvad er dit problem. Prøv at komme med en detaljeret beskrivelse...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-07 20:00

> OK, nu har jeg fundet frem til den....
>
> Hvad er dit problem. Prøv at komme med en detaljeret beskrivelse...
> <mlr>

Hej

Mit problem er:

1) At jeg ikke kan se DVR´en på mit lokale netwærk.
2) Og få fjernstyringsmuligheden sat op (noget med DNS og en mulig DNS
udbyder)

Men i første omgang er det det lokale :)

Og det består af
Kabel- og IP modem fra Arrownet
Linksys WRT54G router (uden nogen alternative forsøg - var meningen men
endnu ike kommet hertil)
Netgear 8 ports switch
Et Belkin accesspoint
Hertil alt kablet...

a) Kablet opkobling:
2 desktop enheder
1 laptop (ikke forbundet hele tiden, da den skal bruge kablet fra DVR´en -
begge står i hobbyrummet
og den omtalte DVR

b) Trådløst forbundet
1 laptop

Jeg skal til at spille en poker online turnering, så hvis du ønsker mere
info så skriv til mig og jeg kommer tilbage hurtigst muligt :)

Mvh
Bjørn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-12-07 20:43

On Thu, 13 Dec 2007 20:00:10 +0100, "BJ" <bj-news(a)ga-net.dk> wrote:

>Mit problem er:
>
>1) At jeg ikke kan se DVR´en på mit lokale netwærk.

Hvordan er TCP/IP opsat på DVR'en ?

Hvis din LinkSys WRT54G router f.eks har LAN-adressen 192.168.1.1 og
uddeler 192.168.1.50 - 100 er det oplagt at give DVR'en adressen
192.168.1.2 med netmaske 255.255.255.0 - Hvis den også ønsker en
gateway adresse, er det routerens ip-adresse 192.168.1.1

Herefter burde du kunne 'se' din DVR i internet explorer på
http://192.168.1.2/

>2) Og få fjernstyringsmuligheden sat op (noget med DNS og en mulig DNS
>udbyder)

Nja, jeg kan ikke se hvad DVR'en skal med DNS...

Måske går det på fjernstyring ude fra internettet ? Her kan du bare
anvende din WAN ip-adresse - Men du kan sæ'følig også en løsning som
http://dyndns.dk/, men den tager vi senere...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-07 01:21

> Hvordan er TCP/IP opsat på DVR'en ?

Ja det er et godt spm. :)

> [...]
> gateway adresse, er det routerens ip-adresse 192.168.1.1
>
> Herefter burde du kunne 'se' din DVR i internet explorer på

Og det har du noget så ret i. Jeg mente ellers, at jeg havde en adresse
spredning på 0-200 i routeren, men det havde jeg ikke den uddelte kun 1-50 =
50 DHCP adresser. Og da DVR´en var født med adressen 192.168.1.169 /
255.255.255.0 så gik det jo galt i og med, at jeg ikke kunne finde på at
checke adressegrænserne, da jeg mente osv. Nå men jeg fik altså sat DVR´ens
IP opsætning som følger:
192.168.1.39
255.255.255.0
192.168.1.1
Server adr. ikke brugt

Og så skete der noget. dog ikke som jeg mente, det skulle ske. For jeg mente
jo at DVR´en ville komme frem under netværk, når den var tilsluttet. Men det
gjorde den ikke og det er jo nok fordi jeg har en workgroup hvor alle
PC´erne er sat til. Men jeg kunne så til gengæld "pinge" den nye adresse
192.168.1.39 uden problemer både fra den desktop (kablet) jeg sidder ved nu
og min laptop (trådløst forbundet stående i stuen).
Og jeg fik herefter den medfølgende software NetDVR v. 1.0.0.9 /2005
installeret på laptoppen (med WinXP) i stuen til at modtage billeder fra de
3 kameraer gennem DVR´en stående i hobbyrummet. Herefter afprøvede jeg så IE
muligheden ved simpelthen (som du også foreslog) at kalde adresse på DVR´en
i IE. Der blev herefter - efter lidt Active-X sikkerhedsbøvl - installeret
et tillægsprogram med navnet IEView og da det var gjort, så virkede det også
perfekt. Og det er sidstnævnte IE mulighed jeg skal bruge, når vi får opsat
DNS systemet. Således at jeg kan se min overvågning, når jeg sidder i Prag
eller hvor det nu lige er jeg er på et givent tidspunkt fra en hvilken som
helst PC :)
Det gik dog ikke helt så let på min desktop med Vista installeret. Faktisk
kører NetDVR software fast under opstarten eller initaliseringen af
programmet, så det virker ikke under Vista. IE muligheden var endnu mere
bøvlet at få lov at installere end under WinXP. Og efter IEView var
installeret lod det også til at det virkede. For det modtog pakkerne, men
der kom ikke nogen billeder på skærmen, men det er nok et Vista problem. Så
både NetDVR softwaren og muligvis også plugin softwaren IEView skal nok
opgraderes kraftigt for at virke tilfredsstillende under Vista...
Tror du ikke ?

> Nja, jeg kan ikke se hvad DVR'en skal med DNS...

Nej det er nok ikke DVR´en der skal bruge et DNS, men jeg har forstået de
kinesiske menuer i retning af, at jeg skal bruge en DNS udbyder til at nå
min DVR inde bag min firewall. Da jeg skal opsætte WRT54G´eren med nogle
password og porte der skal forwardes.
Der står noget med, at jeg skal vælge en "dummy server" og at der skal åbnes
3 porte og de skal forbindes til DVR´en IP-adresse og herefter skal der
skrives noget med et dynamisk domain - DDNS. Men først efter jeg har
registreret mig og åbnet en konto på en af de hjemmesider manualen henviser
til (de kiniske hjemmesider jeg fortalte om i første mail).

> Måske går det på fjernstyring ude fra internettet ? Her kan du bare
> anvende din WAN ip-adresse - Men du kan sæ'følig også en løsning som
> http://dyndns.dk/, men den tager vi senere...

Nu har jeg skrevet lidt mere om tingene ovenfor :) Og når du har set det, så
har du måske en bedre og lettere løsning. I hvrt fald så lyder en WAN
løsning noget lettere end end DNS løsning. Men som tidligere sagt "jeg skal
have hjælp, da jeg ikke har prøvet det her før.

Vi kunne måske have startet her (Wan og DNS tingene), hvis jeg havde tænkt
mig lidt om (= undersøge routerens adressering og så lave den simple
tilretning :). Men det er som så ofte, vi er sikre på et eller andet og så
bliver det ikke checket før "nogen" siger de forløsene ord". Så tak for det
venlige spark :)

Mvh
Bjørn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-07 09:27

On Fri, 14 Dec 2007 01:21:03 +0100, "BJ" <bj-news(a)ga-net.dk> wrote:

> [...]
>checke adressegrænserne, da jeg mente osv. Nå men jeg fik altså sat DVR´ens

Det korrekte havde nok været at bevare DVP'en på 192.168.1.169

Med netmasken 255.255.255.0 omfatter dit lokalnet alle adresser i
området 192.168.1.0 - 255. Routerens DHCP-server uddeler adresserne
192.168.1.1 - 50 og enheder med fast ip-adresse bør ligge uden for
dette område, altså i området 192.168.1.50 - 254

Med den nuværende opsætning er der i princippet risiko for at du
pludselig får to netværksenheder med adressen 192.168.1.39 - Og det er
ikke smart...

> [...]
>192.168.1.39 uden problemer både fra den desktop (kablet) jeg sidder ved nu
>og min laptop (trådløst forbundet stående i stuen).

Boksen har formentlig ingen Netbios / SMB understøttelse og vil derfor
ikke komme frem i 'Netværkssteder'.

> [...]
>eller hvor det nu lige er jeg er på et givent tidspunkt fra en hvilken som

Ok, nu begynder det at ligne noget...

> [...]
>både NetDVR softwaren og muligvis også plugin softwaren IEView skal nok
>opgraderes kraftigt for at virke tilfredsstillende under Vista...

Kender absolut intet til Vista...

Men IE-delen / Active-X skal jo helst fungere, ellers er DVR'en jo
ikke brugbar i praksis. Kan det være Vista's indbyggede firewall der
blokerer for billederne ??

> [...]
>registreret mig og åbnet en konto på en af de hjemmesider manualen henviser
>til (de kiniske hjemmesider jeg fortalte om i første mail).

Glem alt om DNS i første omgang - Så længe du bruger routerens WAN
ip-adresse i IE'e adressefelt behøver du ikke DNS.

Men det er korrekt at der skal åbnes port(e) i routeren, hvis du skal
kunne 'se' din DVR ude fra internettet. Kender ikke din router i
detaljer, men du skal ind og oprette 'virtuelle servere' / 'Port
forwarding' der sender WAN-trafik (TCP + UDP) til de tre pågældende
porte videre til DVR på (aktuelt) 192.168.1.39

Bemærk: Når du nu ville kigge på dit lokalnet / DVR ude fra
internettet, vil det nok være smart at få en fast ip-adresse fra din
udbyder. Hvis du har en dynamisk adresse, vil ip-adressen indimellem
ændre sig, og så bliver det svært at finde frem til din DVR....

God fornøjelse med projektet...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-07 11:15

> [...]

> ikke smart...
>
> Boksen har formentlig ingen Netbios / SMB understøttelse og vil derfor

Jamen nu kan jeg så bare sætte det tilbage, nu da jeg har fundet ud af, at
den ikke vil fremkomme på min lokale netværksdoversigt uanset hvad..:)

> Ok, nu begynder det at ligne noget...

Ja det er altid godt, når man overser et og andet at få hjælp udefra :)

> Kender absolut intet til Vista...

Jeg vil heller ikke påstå, at jeg kender en hel masse til OS´et og det ændre
sig nok ikke hos mig over natten :)

> Men IE-delen / Active-X skal jo helst fungere, ellers er DVR'en jo
> ikke brugbar i praksis. Kan det være Vista's indbyggede firewall der
> blokerer for billederne ??

Jeg måtte - både på XP laptoppen og på Vista desktoppen - sinke alle
Active-X paraderne for at komme videre - det var det letteste :). Og efter
at IEview var installeret så hævede jeg begge steders niveau til mellem-høj
igen. Jeg har jo vænnet mig til at blive spurgt i tide og utide omkring
hentning af det ene og det andet...

> [...]

> udbyder. Hvis du har en dynamisk adresse, vil ip-adressen indimellem
> ændre sig, og så bliver det svært at finde frem til din DVR....

Ja og her får jeg muligvist et problem. Da Arrownet i Antenneforeningsregi
vistnok ikke uddeler faste IP-adresser. Jeg er dog ikke helt sikker og skal
have det undersøgt.

Men hvis nu jeg skal leve med tildelt adresse fra udbyderen, så er det vel
DNS muligheden, hvor jeg så i serveradressefeltet i DVR´ens opsætning
indskriver en DNS udbyder serveradresse og så skal have et domain name
registreret og så ad den vej kan gå ind og åbne DVR´en udefra?
Og jeg skal så stadigvæk have åbnet og forwarded de 3 porte som tidligere
omtalt samt indskrevet DNS udbyderen som adgangsberettiget i routerens
opsætning - eller ?

> God fornøjelse med projektet...

Jo tak - og tak for din hjælp - den skabte hullet i muren. Den mur jeg i
irritation havde bygget op pga. manglende og/eller mere forståelige
manualer.

> <mlr>

Mvh
Bjørn

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-12-07 11:28

"BJ" <bj-news(a)ga-net.dk> skrev i en meddelelse
> Ja og her får jeg muligvist et problem. Da Arrownet i Antenneforeningsregi
> vistnok ikke uddeler faste IP-adresser. Jeg er dog ikke helt sikker og
> skal have det undersøgt.

Nu ved jeg ikke om du har en fast IP, men ellers ser det ud til at du kan
bestille en. Arrownet hedder nu Aplus

http://aplus.dk/Default.aspx?ID=47#faq12

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-12-07 13:55

On Fri, 14 Dec 2007 11:14:43 +0100, "BJ" <bj-news(a)ga-net.dk> wrote:

> Ja og her får jeg muligvist et problem. Da Arrownet i Antenneforeningsregi
> vistnok ikke uddeler faste IP-adresser. Jeg er dog ikke helt sikker og skal
> have det undersøgt.

Jo, det gør A+ skam, men jeg mener nu, man skal betale ekstra for det.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-07 14:53

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

> Jo, det gør A+ skam, men jeg mener nu, man skal betale ekstra for det.
>
> -A
> --
> Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
> eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Hej Asbjørn

Tak for din hjælp.

Så ville det måske alt andet lige være smartede at få registreret et domain
navn og oprette en konto hos en DDNS og dermed få opsat muligheden med det i
min WRT54G router og hermed få adgang med passwords osv. til min DVR udefra
fra med min egen dertil oprettet hjemmeside som login sted (som jeg har
forstået det indtil nu)?

Der skal jo betales begge steder, så:

1) Fandt på Arrownets hjemmeside:

5. Kan jeg få fast IP-adresse (public IP)?
SVAR: Ja, en fast public IP adresse koster 95,- i oprettelse og 25,- pr.
måned i administrationsgebyr.

Årligt en udgift på kr. 300,- (plus starten i første året)

2) Så op mod pkt. 1 skal jeg så finde ud af, hvad det koster at få et domain
a la www.bj.org registreret og abonnementet af det pr. år
plus prisen pr. år for at have det liggende hos en udbyder samt ca.
trafikprisen pr. år (meget lidt trafik så tit
er jeg heller ikke ude at rejse og selv da vil jeg nok ikke hænge foran
en skærm ret meget. Det er mest bare legetøj istedet for f.eks. elektrisk
tog, så.... :)

Og her foreslog Michael http://dyndns.dk/ og jeg har selv været inde og
kigge på http://gratisdns.dk , men har ikke kontaktet nogen af dem
endnu og derfor har jeg heller ikke nogen konkrete tal endnu.

Jeg skal jo også lige sikre mig, at jeg har forstået mit projekt rigtigt og
det er vist ikke helt på plads endnu :)

Jeg skal da også have skrevet til SunStar Security / eWorld Security for at
finde ud af om en opgradering til hhv. DVR´en firmware og til softwaren
NetDVR V. 1.0.0.9 / 2005 er blevet frigivet. Bare for en god ordens skyld :)

Men nu har jeg - som skrevet til Michael - for slået hul i muren og nu
skrider det fremad ja det gør...

Mvh
Bjørn