Kvadratet på en toleddet størrelse
Fra : saneman

Dato : 11-12-07 22:13

følgende kan man slå op i en 1. g bog:

(a-b)^2 = a^2+b^2-2ab

Men skriver man fx:

(x-2)^2

så får jeg:

x^2 + 4 - 2(x*(-2)) = x^2 + 4 + 4x

Hvad er det lige jeg gør galt, skal man læse 'b' uden fortegn?

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 11-12-07 22:30

"saneman" <yyyy@dd.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> så får jeg:
>
> x^2 + 4 - 2(x*(-2)) = x^2 + 4 + 4x
>
> Hvad er det lige jeg gør galt, skal man læse 'b' uden fortegn?

I (x-2) er 2 et positivt tal. Minustegnet er et regnetegn og ikke 2-tallets
fortegn.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-07 22:50

saneman skrev:

> (a-b)^2 = a^2+b^2-2ab

Selv om den også virker for negative tal, så er den sådan set
beregnet på at man kun erstatter a og b med positive tal. Ellers
kunne man jo nøjes med:

   (a+b)^2 = a^2+b^2+2ab

som (også) gælder helt generelt.

> Men skriver man fx:

> (x-2)^2

> så får jeg:

> x^2 + 4 - 2(x*(-2)) = x^2 + 4 + 4x

> Hvad er det lige jeg gør galt, skal man læse 'b' uden fortegn?

Nej, men du må ikke 'genbruge' minusset. Enten:

   x^2 + 4 - 2(x*2) = x^2 + 4 - 4x

eller

   x^2 + 4 + 2(x*(-2)) = x^2 + 4 - 4x

--
Bertel

Fra : Poul C

Dato : 11-12-07 22:51

Hej Saneman

Sorry. - kom vist til at svare dig personligt: prøver igen

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-12-07 16:43

Poul C wrote:
> Ja, - og for få år siden i en 9. kl bog ;-((

Og da jeg gik i skole i 8. kl.
Til gengæld arbejdes der med sandsynlighedsregning og kombinatorik i
folkeskolen i dag. Et par discipliner, jeg først stiftede bekendtskab med i
gymnasiet.

--
Kurt Lund

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 11-12-07 23:30

saneman skrev:
> [...]
>
> så får jeg:
>
> x^2 + 4 - 2(x*(-2)) = x^2 + 4 + 4x
>
> Hvad er det lige jeg gør galt, skal man læse 'b' uden fortegn?

Placer formlerne under hinanden:

Nu kan du se at

a = x
og b = 2 .