Bolignet
Fra : Kim Hansen

Dato : 11-12-07 22:28

Hej,

Er der nogle her der har erfaring med "Bolignet"

Jeg var forbi en af mine venner i ballerup og lagde mærke til at han har en
"WAN IP" der
ligger i 10.0.0.0 området.

Den IP han viser udaftil er i følgende område:
inetnum: 217.116.243.0 - 217.116.243.127
netname: KIRSTINELUND-NET
descr: Kirstinelund, Ballerup

Mit spørgsmål gik på erfaringer med sådanne net, og i den forbindelse tænker
jeg på hvis han
ønsker at sætte en NAS server op og vil tilgå den ude fra, via FTP.

For han er jo entlig på et LAN, og her er der som det ses 127 WAN IP og et
anseligt
antal LAN IP adresser.
Det er et spørgsmål om man sådanne steder kan oprette portforwarding og
afsætte en fast WAN IP og LAN IP til ham?
Er der nogle her der har haft problemet?

Kim.

Fra : no@no.dk

Dato : 11-12-07 22:57

Ja og nej
nej jeg har ikke selv siddet på et bolignet.
ja jeg kender folk der har fået den netværks ansvarlige til at natte
nogle porte til dem som de så kunne bruge.
FTP behøver ikke nødvendigvis køre på port 20-21
Men det er ikke sikkert de vil da det vil bruge en del upload
kapacitet og i mange net er upload kapaciteten jo den lille.

men der er kun en vej kontakt netværks ansvarlig og forhør jer. (snak
for jeres syge moster om at det kun er til småfiler text dokumenter
osv.

Ellers kan man worke around problemet ved at kople op inde fra nettet
til en kammerarts netværk og så lave kontakt til kameratens netværk.
Det vil så bare kræve opsætning af dit og dat så det er en længere vej
rundt.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-12-07 09:00

"Kim Hansen" <Kim.B.Hansen@forum.dk> crashed Echelon writing

> [...]

> tænker jeg på hvis han
> ønsker at sætte en NAS server op og vil tilgå den ude fra, via FTP.

Bolignet er en definition og ikke et teknisk design ark.

Ovenstående info lyder meget til at han sidder bag et NATet netværk hvor
han ikke selv har kontrol over NAT tabellen. Kun hans bolignet forening kan
svare på om det er muligt at få åbnet porte.

> For han er jo entlig på et LAN, og her er der som det ses 127 WAN IP
> og et anseligt
> antal LAN IP adresser.

Du kan ikke tage ovenstående som indikation af hvordan netværket er sat
sammen. Korrekt han sidder på et LAN med et privat IP-segment, men der er
nødvendigvis ikke 127 WAN IP adresser til rådighed (126 for at være
præcis). Ovenstående du har fundet frem til, viser kun hvor mange IP-
adresser i nævnte segment Kirstinelund-Net har fået tildelt af RIPE.
Hvordan disse er implementeret ved du ikke.

> Det er et spørgsmål om man sådanne steder kan oprette portforwarding
> og afsætte en fast WAN IP og LAN IP til ham?

Kun bolignet foreningen kan svare, da de kender designet af netværket.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kim Hansen

Dato : 12-12-07 10:46

> [...]
> Hvordan disse er implementeret ved du ikke.

> Kun bolignet foreningen kan svare, da de kender designet af netværket.

Tak for svar

Du har ganske ret i at vi skal have fat i bolignet foreningen.
Jeg var bare nysgerig for at høre om der var nogle her i denne
udmærkede nyhedsgruppe der havde haft problemet før, og deres
erfaringer med det.

Det fungerer umiddelbart fint, og hastigheden er ganske høj, men det
virker lidt besværligt at være underlagt et net af den karakter.
Jeg er glad for jeg har min egen router

Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-12-07 11:59

On Wed, 12 Dec 2007 10:45:42 +0100, "Kim Hansen"
<Kim.B.Hansen@forum.dk> wrote:

> Det fungerer umiddelbart fint, og hastigheden er ganske høj, men det
> virker lidt besværligt at være underlagt et net af den karakter.

Det behøver heller ikke være lavet sådan. Man kan godt i en forening
have hver sin officielle adresse og efter min mening er det klart at
foretrække.

Man har sikkert i den pågældende forening valgt ud fra pris fremfor
funktionalitet. Det er meget tit tilfældet.

-A

Fra : Kim Hansen

Dato : 12-12-07 13:00

> [...]
>
> Man har sikkert i den pågældende forening valgt ud fra pris fremfor
> funktionalitet. Det er meget tit tilfældet.

Tænker du på at man kunne få et større antal WAN adresser stillet til
rådighed
og så route dem direkte igennem til klienten og låse dem på MAC adressen.
Jeg spørger fordi det er den måde jeg så kunne forestille mig det skulle
laves på.

Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-12-07 18:53

On Wed, 12 Dec 2007 12:59:33 +0100, "Kim Hansen"
<Kim.B.Hansen@forum.dk> wrote:

> Tænker du på at man kunne få et større antal WAN adresser stillet til
> rådighed og så route dem direkte igennem til klienten og låse dem på MAC
> adressen.

Ja, et passende antal adresser direkte til brugerne. (Der er ikke
noget WAN over adresserne, det er 'bare' adresser).

Og så i øvrigt helst ikke låst på MAC-adressen. Det er meget nemmere
for alle, hvis det er låst på switch-porten. Så kan folk nemlig meget
nemmere skifte PC eller router, uden at skulle spekulere over, om de
så får ny adresser.

-A

Fra : Frank Andersen

Dato : 12-12-07 15:56

On Tue, 11 Dec 2007 22:28:29 +0100, "Kim Hansen" <Kim.B.Hansen@forum.dk>
wrote:

> [...]
>afsætte en fast WAN IP og LAN IP til ham?
>Er der nogle her der har haft problemet?

Hej

Jeg sidder på samme net. Det nemmeste er at få en public IP-adresse. Den
koster kr. 120 om året. Han vil så få en fast adresse i området
83.221.13x.xxx

Mvh. Frank

--

Erstat 'DOT' med '.'
Replace 'DOT' with '.'

Fra : Kim Hansen

Dato : 12-12-07 18:11

> Jeg sidder på samme net. Det nemmeste er at få en public IP-adresse. Den
> koster kr. 120 om året. Han vil så få en fast adresse i området
> [...]

Hej Frank

Tak for info, det er jo en fin og nem løsning, det går jeg vidre med.

Hilsen
Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-12-07 21:50

"Kim Hansen" <Kim.B.Hansen@forum.dk> skrev

> [...]
> tænker jeg på hvis han
> ønsker at sætte en NAS server op og vil tilgå den ude fra, via FTP.

Han får vel en fast ip af sin udbyder, og det er den, der skal bruges. Jeg
er selv på et bolignet og har både mail, web og ftp server kørende uden
problemer.

Men det afgørende punkt er, hvilke porte udbyderen giver adgang til på hans
"offentlige" ipadresse. Der kan de sagtens lukke for de porte, de har lyst
til. Så han skal sikre sig, at alle inkl. port 25 er åbne.

Claus