192.168.1.xxx & 192.168.0.xxx how?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-12-07 21:35

Hej NG.

Jeg skal have fundet en løsning på følgende scenarie..

En DHCP server der kun kan uddele adresser i segmentet 192.168.0.xxx
og en print server der er låst på adressen 192.168.1.199

Hvordan får jeg netværket til at se printserveren?

Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 11-12-07 21:55

tir, 11 12 2007 kl. 21:34 +0100, skrev Petersen_Michael:
> En DHCP server der kun kan uddele adresser i segmentet 192.168.0.xxx
> og en print server der er låst på adressen 192.168.1.199
>
> Hvordan får jeg netværket til at se printserveren?

Umidelbart ville jeg da tro det letteste er at ændre printserverens
ipaddresse.

Hvis du giver din egen maskine en addresse i 192.168.1.xxx kan du
sansynligvis tilgå printsderverens konfiguration og ændre dens
ipaddresse.

/a

Fra : Arne Keller

Dato : 11-12-07 21:58

Petersen_Michael skrev:
> [...]
> og en print server der er låst på adressen 192.168.1.199
>
> Hvordan får jeg netværket til at se printserveren?

Køb noget nyt udstyr som du kan konfigureres til at være på samme net.

Køb en router som kan route mellem de 2 net.

Den første løsning er sikkert billigst

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : fix

Dato : 11-12-07 23:02

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Køb noget nyt udstyr som du kan konfigureres til at være på samme net.
>
> Køb en router som kan route mellem de 2 net.

prøv at forklare hvorfor. måske er der en smartere setop.
finn

Fra : Arne Keller

Dato : 11-12-07 23:55

fix skrev:
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> prøv at forklare hvorfor. måske er der en smartere setop.
> finn

Hvis det er korrekt som der står skrevet at DHCP serveren kun kan uddele
i segmentet 192.168.0.xxx og jeg forudsætter at det er /24
Og at det er korrekt at printserveren er låst kan enheder der får en
DHCP adresse ikke se printeren uden at der bliver routet mellem de 2 net.

Det eneste smarte setup er at få udstyr man kan indstille så det fungere
optimalt, er det ikke muligt skal der nødløsninger til.

Fra : Dr.Phil

Dato : 11-12-07 21:37

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:475ef463$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> og en print server der er låst på adressen 192.168.1.199
>
> Hvordan får jeg netværket til at se printserveren?

Kan du ikke sætte DHCP til at starte ved 192.168.1.200 ???

Så vil alle andre klienter få tildelt adresser fra 200 og opefter til 255
mener jeg.

Det kan jeg gøre på min gamle Linksys BEFSR41.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-12-07 08:54

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> crashed
Echelon writing news:475ef463$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> En DHCP server der kun kan uddele adresser i segmentet 192.168.0.xxx
> og en print server der er låst på adressen 192.168.1.199
>
> Hvordan får jeg netværket til at se printserveren?

Er udvidelse af subnetttet til et /16 en mulighed?

--
Bjarke Andersen

Fra : NoOne

Dato : 12-12-07 20:00

On 12 Dec 2007 07:53:54 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> crashed
>Echelon writing news:475ef463$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>Er udvidelse af subnetttet til et /16 en mulighed?

det vil virke ... :)

eller 192.168.0.xxx / 255.255.254.0 -> det vil dække 192.168.0.x og
192.168.1.x

det vil selv lræve at man laver statisk ip på alle maskiner hvis DHCP
serveren ikke kan klare det subnet :)

RaZoR :)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-12-07 09:34

Petersen_Michael wrote:

> Hvordan får jeg netværket til at se printserveren?

Sæt en router op med en static route mellem 192.168.0/24 og 192.168.1/24
- den behøver ikke at koste en frygtelig masse penge.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-07 10:39

> [...]
> og en print server der er låst på adressen 192.168.1.199
>
> Hvordan får jeg netværket til at se printserveren?

Skal print serveren have den IP adresse??
Hvilken print server er der tale om?

\\Henrik

Fra : Henrik

Dato : 12-12-07 22:56

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:475ef463$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg skal have fundet en løsning på følgende scenarie..
>
> En DHCP server der kun kan uddele adresser i segmentet 192.168.0.xxx
> og en print server der er låst på adressen 192.168.1.199

Hvad er det for en enhed som kun kan uddele adresser i pågældende område? En
router , en server eller?
Hvis jeg antager at der er tale om en router, kan du sikkert omdøbe denne
til at hedde 192.168.1.xxx - efter denne "dåb" vil dhcp-delen sikkert også
skifte område - dette er den normale fremgangsmåde i en router..

Som en lettere grovkornet løsning (hvis alt andet svigter), kan du sætte
subnetmasken på dit netværk til at være 255.255.0.0 Så vil alle dine
maskiner kunne se og tale med printserveren.

/Henrik M.

Fra : Niels Baggesen

Dato : 13-12-07 19:28

Henrik <oz5adx@not_hotmail.com> wrote:

> "Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnem?ge@mail.tele.dk> skrev i en
> Som en lettere grovkornet l?sning (hvis alt andet svigter), kan du s?tte
> subnetmasken p? dit netv?rk til at v?re 255.255.0.0 S? vil alle dine
> maskiner kunne se og tale med printserveren.

Hvis printserveren er låst med en given IP adresse en den nok også
låst med en /24 netmaske - så skal den igennem sin router og kan ikke
se de andre maskiner direkte.

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Henrik

Dato : 15-12-07 00:02

"Niels Baggesen" <nba@users.sourceforge.net> skrev i en meddelelse

> Hvis printserveren er låst med en given IP adresse en den nok også
> låst med en /24 netmaske - så skal den igennem sin router og kan ikke
> se de andre maskiner direkte.

Kan være rigtigt, men hvis pc'en får masken /16 kan den godt sende printjobs
til printserveren. Jeg synes at kunne huske en sådan opstilling for nogle år
siden, men har ganske vist ikke testet det nu.... Jeg tager måske fejl?

Broadcast adressen er forskellig, men de deler jo netadresse.

/Henrik M.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 13-12-07 20:56

"Henrik" <oz5adx@not_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for en enhed som kun kan uddele adresser i pågældende område?
> En router , en server eller?

Det er en D-link slumtronic paralel importeret skod router.

Subnet kan ikke ændres.
Den er låst til 192.168.0. det eneste der kan indstilles er de sidste 3
cifre 192.168.0.xxx

Printserveren er en Edimax USB ting..

Det vil jeg huske til et andet lan.

Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 14-12-07 18:15

Petersen_Michael wrote :

> Det er en D-link slumtronic paralel importeret skod router.
>
> Subnet kan ikke ændres.
> Den er låst til 192.168.0. det eneste der kan indstilles er de sidste 3 cifre
> 192.168.0.xxx

På en D-Link DI-604 har man f.eks. låst subnet på LAN-siden så der kun
kan køres /24. Den fik jeg fikset ved at eksportere opsætningen til en
fil, rette til med en hex-editor, og så smide den retur til routeren.
Det viste sig at det kun var HTML-koden der blokerede - åbenbart fordi
D-Link mener at hvis man har brug for noget større end /24, skal man
købe en større model.
Det ku' jo være at det samme var gældende for netværksadressen i din
boks.

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : NoOne

Dato : 14-12-07 19:47

On Fri, 14 Dec 2007 18:15:07 +0100, Klaus Jørgensen <kj@no.spam>
wrote:

> [...]
>købe en større model.
>Det ku' jo være at det samme var gældende for netværksadressen i din

ok !! det var nice :):)

RaZoR :)