udregning af co2 udledning
Fra : j.valentin

Dato : 11-12-07 10:31

Hvordan beregnes egentlig mængden af co2?

Jeg har læst at en alm husstand udleder flere tons om året.

Hvordan fremkommer sådanne høje tal?
Er co2 ikke en luftart?

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-12-07 10:49

"j.valentin" <v@v.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan beregnes egentlig mængden af co2?
>
> Jeg har læst at en alm husstand udleder flere tons om året.
>
> Hvordan fremkommer sådanne høje tal?
> Er co2 ikke en luftart?

Jo, CO2 er en luftart, der fremkommer ved forbrænding af kulstofholdige
materialer.

Det er et ret simpelt regnestykke at beregne hvormeget kul eller gas DONG
maa brænde af for at forsyne dig med el og hvormeget CO2 din bil afgiver
ved forbrænding af benzin. Du udaander ogsaa CO2, der opstaar ved
forbrænding af det du spiser.

Aage

Fra : j.valentin

Dato : 11-12-07 11:34

> [...]
> maa brænde af for at forsyne dig med el og hvormeget CO2 din bil afgiver
> ved forbrænding af benzin. Du udaander ogsaa CO2, der opstaar ved

Prøv at give et par eksempler.
Jeg er stadig forvirret over at det drejer sig om flere tons for en
husstand.
Hvor meget fylder en ton co2?

Fra : Linde

Dato : 11-12-07 13:08

> Prøv at give et par eksempler.
> Jeg er stadig forvirret over at det drejer sig om flere tons for en
> husstand.
> Hvor meget fylder en ton co2?

Ca. 545 kubikmeter ved 20 grader.

Mvh
Linde

Fra : John Doe

Dato : 11-12-07 13:11

> [...]
> Prøv at give et par eksempler.
> Jeg er stadig forvirret over at det drejer sig om flere tons for en

Idealgasloven:
p * V = n * R * T

hvor
p = tryk
V = volumen
n = stofmængden
R = gaskonstanten = 0,0831 L*bar/(mol*K)
T = temperatur

Lidt om masse:
n = m/M

hvor
m = masse
M = molarmasse

Frit fra hovedet er molarmassen for ilt (O'et i CO2) ca. 16 g/mol, og ca. 12
g/mol for kulstof (C'et i CO2).
Det almindelige forhold antages såsom ca. 1 bar lufttryk (~= 1 atmofære) og
en temperatur på 298,15 K (studetemperatur, 25 Celcius).
Hvis tallene sættes ind i idealgasloven opnås:
V = n * R * T/p = (m/M) * R * T/p = (1.000.000 g / 44 g/mol) * 0,0831
L*bar/(mol*K) * 298,15 K / 1 bar = 563097 L = 563 rummeter.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-07 13:35

j.valentin skrev:

> Hvor meget fylder en ton co2?

40 kg fylder 24 m3, så 1 ton fylder 600 m3. Det kunne f.eks. være
en kasse på 10*10*6 meter.

--
Bertel

Fra : j.valentin

Dato : 11-12-07 15:59

> 40 kg fylder 24 m3, så 1 ton fylder 600 m3. Det kunne f.eks. være
> en kasse på 10*10*6 meter.

Ok.

Hvor meget co2 er der i 1 m3 af den luft vi går og indånder?
Og hvor meget vejer denne mængde co2?

Fra : John Doe

Dato : 11-12-07 18:19

> Ok.
>
> Hvor meget co2 er der i 1 m3 af den luft vi går og indånder?
> Og hvor meget vejer denne mængde co2?

0,03% af luften (volume går jeg ud fra) er CO2.

Så det er 3 dl per rummeter.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-12-07 15:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> 40 kg fylder 24 m3, så 1 ton fylder 600 m3. Det kunne f.eks. være
> en kasse på 10*10*6 meter.

Eller et velvoksent parcelhus fyldt fra gulv til luft.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-12-07 16:10

"j.valentin" <v@v.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv at give et par eksempler.
> Jeg er stadig forvirret over at det drejer sig om flere tons for en
> husstand.
> Hvor meget fylder en ton co2?

Dine forurenende CO2 molekyler vil række ud til Store Bjørn, hvis de bliver
lagt på række.

Mvh
Martin