Varmeudvidelseskoefficient for vand
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-12-07 18:22

Er der nogen der lige kan hjælpe mig med at finde ud af hvor nervøs
jeg skal være?

Mit centralvarmeanlæg har en lukket ekspansionsbeholder, og holder
normalt et tryk på 2,8 bar ved driftstemperaturen på 65C. Når fyret er
slukket, ligger trykket på ca 2 bar ved de her 20-25C som temperaturen
falder til inden jeg får hevet asken ud af fyret. Men nu er trykket på
anlægget altså faldet til 2,6-2,65 bar ved de 65C
driftstemperatur. Det kunne godt tyde på at der lækker vand et sted,
men inden jeg begynder at lede efter det, kunne jeg godt tænke mig at
have en ide om hvor meget det er jeg skal lede efter.

Jeg har en forestilling om at man burde kunne regne sig frem til den
samlede vandmængde på baggrund af den normale trykforskel mellem 20C
og 65C, og derefter sige noget om hvor meget der mangler, når trykket
falder de her 0,15 bar.

Desværre kan jeg ikke finde min databog, og jeg er heller ikke sikker
på at jeg stadig kan huske min knap 20 år gamle fysik, så jeg vil lige
høre om der er en der kan give mig et hint om hvor jeg finder nogle
passende data at arbejde med, samt en ide om hvordan man regner på
udvidelse under tryk.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-12-07 18:34

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> anlægget altså faldet til 2,6-2,65 bar ved de 65C
> driftstemperatur. Det kunne godt tyde på at der lækker vand et sted,

Gennem hvor lang tid?

En læk kan godt være så lille at vandet når at fordampe.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-12-07 18:38

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> writes:

> Gennem hvor lang tid?

Højst en 2-3 dage. Jeg checker trykket hver gang jeg fyrer.

> En læk kan godt være så lille at vandet når at fordampe.

Ja, den mulighed foreligger også.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-12-07 18:57

> Højst en 2-3 dage. Jeg checker trykket hver gang jeg fyrer.

Et fald på 2,8 bar til 2,65 bar på 2-3 dage er værd at lægge mærke til,
men der består jo den mulighed at temperaturen ikke har været helt den
samme (afhænger bl. a. af hvorledes temperaturreguleringen sker). Jeg
ville holde anlægget under skærpet observation og notere sammenhørende
værdier af tryk og temperatur over 1-2 uger eller indtil spørgsmålet kan
afklares.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-12-07 19:15

> Et fald på 2,8 bar til 2,65 bar på 2-3 dage er værd at lægge mærke til,
> men der består jo den mulighed at temperaturen ikke har været helt den
> samme (afhænger bl. a. af hvorledes temperaturreguleringen sker). Jeg

Det er et termostatreguleret stokerfyr, så den ligger forholdsvis
stabil. Jeg vil skyde på at hysteresen er en 6-8 C.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-12-07 20:11

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Det er et termostatreguleret stokerfyr, så den ligger forholdsvis
> stabil. Jeg vil skyde på at hysteresen er en 6-8 C.

Det er muligvis nok til at give trykforskellen: 8/(65-25)*(2,8-2) = 0,16
bar

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-12-07 20:17

> Det er muligvis nok til at give trykforskellen: 8/(65-25)*(2,8-2) = 0,16
> bar

Ja, men det viste sig nu at være noget helt andet. Det var heldigvis
kun et spørgsmål om hvilket omdrejningstal cirkulationspumpen kører
med. Så der var tal om en falsk alarm i dette tilfælde :)

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-12-07 20:33

> [...]

> kun et spørgsmål om hvilket omdrejningstal cirkulationspumpen kører
> med. Så der var tal om en falsk alarm i dette tilfælde :)

I så fald er trykmålingen placeret et upraktisk sted.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-12-07 20:58

> I så fald er trykmålingen placeret et upraktisk sted.

Tjahh. For mig at se virker det nu meget logisk at man måler på
trykket lige efter fyret.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-12-07 22:44

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Tjahh. For mig at se virker det nu meget logisk at man måler på
> trykket lige efter fyret.

Man bør måle trykket så tæt på trykekspansionsbeholderen som muligt for
at holde mulige fejlkilder så små som muligt. Man benytter dette tryk
til at indikere om der mangler vand på anlægget; på industrianlæg styrer
man spædevandstilsætningen efter trykket her, ofte vha. to pressostater.

Se EN 12952-7 for oplysning om instrumentering m. v. på vandrørskedler.