Eichmanns bedrag berører ikke gas
Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-07 15:07

Eichmanns bedrag berører ikke gas

Som kontormand, der arrangerede togtransporter af store antal jøder fra et
arbejdssted til et andet og opbevaring af arbejdskraften på forskellige
transsitsteder såsom Theresienstadt, var Eichmann en for nazierne dygtig
embedsmand, som skabte en intern myte af humansme, som bidrog til at unge
jødiske mænd ydede optimal indsats.

Derom berettes i den ny grundige bog om den hængte SS-chef, af David
Cesarani

Det lykkedes også at bedrage Røde Kors til at tro at forholdene for jøder
var (endnu)bedre end de var.

Men når overlevende fra Theresienstadt hævder, at så snart Røde Kors var
væk, så ventede den visse død, så udtaler de sig om, hvad ikke vides noget
om.

Der var mange - dog ikke danske - jøder der kom fra denne luksusgetto til de
hårde arbejdslejre, men hvor stor dødeligheden var disse steder, vides ikke

Måske 25 af 500 på et år som for de danske oldingejøder

..Altså ikke "den visse død"

Vi ved, at om visse jødiske elitearbejdere, der fragtedes til mange steder
hvor de behøvedes pga krigen, at af 10 var kun 2 at finde efter krigen - men
selvom tyskerne havde god orden, så havde de ikke tjæk på alt og
bestikkelse kunne sikre at en jøde undgik forflyttelse, når han var velset
et sted.

Det gennemgående træk ved bogen er, at ingen beviser på gasning berøres.
Henrettelser nævnes flygtigt og tages som en selvfølge..

Hvis Eichmann har sagt "fysisk udslettelse" kan ordene være lagt i munden på
ham af forhørslederen og tyfus var dødsårsag.

Myten om gas blev cementeret straks efter krigens slutning, så ikke man
skulle tabe ansigt vedr BBC-radio-krigspropagandaen, der havde spillet højt
spil og troet på vidner, der ikke havde været gaskammer-afryddere eller
lignende , altså som kun havde løse rygter at bringe videre. Når man vil
tro, tror man let. Den der vil hoppe, er lette at lokke.

Eichmann beskyldes for hovedansvar for ungarnske jøders forsvinden - som
afbødedes af Raoul Wallenberg.

Tyskerne vidste at da ungarnske pilekors-nazier overtog Hortys diktatur, så
ville de udvise jøder for at overtage deres ejendom.

Tyskland og Østrig manglede arbejdskraft.

De forsvundne jøder er ikke alle registreret med navnelister, kun med antal
for kaos var tiltagende, så forsvinden kan betyde at de er blevet
beskæftiget og ikke har kunne spores i krigsafslutningens kaos. Intet tyder
på at de mange ungarere, der ikke slap til Sverige, blev henrettet.

At der gik kaos i papirnusseriet betød ifølge Viktor Klemperer, at jødiske
menigheder i tyske byer ikke længere fik sendt deres pårørendes urne til
begravelse i gettokirkegården nær hjemmet i Tyskland, således som var normen
i første halvdel af krigen - ifølge denne meget respekterede jødes dagbøger
, der er udgivet på dansk og aldrig betvivlet.

Der er rapporter om, at Eichmann viste særlig enthusiasme ved hurtigt at få
løst sine opgaver om flytning af store antal jøder. Alle der er gode til
noget og får sikret deres karriere derved, har en vis enthusiasme, når noget
lykkes. Der var også karriere point i at udvise antisemitisme. Vi kan ikke
vurdere hvor dybt noget sådant stak , og bogen erkender at Eichmann dømtes
for ting, han ikke havde begået, i visse tilfælde.

Cesaranis "Eichmann" kan lånes af mig eller købes i Politikens boghandel

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-12-07 04:12

Bo Warming wrote:
> Eichmanns bedrag berører ikke gas

Jeg vil såmænd gerne svare, men det er vist kun mig, der gider.

Kan vi ikke, af hensyn til andre og for at holde det lidt overskueligt, lave
den gentlemanaftale, at vi holder det samlet i een tråd og at vi sletter
det, vi mener er uddebatteret?
så tråden holdes simpel at overskue!
Repost i frodo-tråden, så skal jeg svare.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 11-12-07 06:26

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
NB der er igen tirsdag kl 1855 DR2 TV om Eichmann

Det igår afslørede at gasningsbeviser er der ikke i hans sag

> [...]
> det, vi mener er uddebatteret?
> så tråden holdes simpel at overskue!
> Repost i frodo-tråden, så skal jeg svare.

Jeg har også postet diverse Eichmannindlæg bl.a. denne tråds i dk.politik,
hvor fundatsen siger at emnet hører hjemme - dk.videnskab er egentlig kun
ontopic vedr det murstens-kemiske

Jeg håber du vil abbonere på denne ng og svare der.
Noget er også postet til dk.videnskab.historie, hvor man på det seneste er
begyndt ikke at blackliste og killfiltre, men gå i dialog med mig, men
dk.poliltik er min foretrukne, hvor bl.a. Per HAgemann kommer med gode svar