Ketch rig
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-12-07 00:52

Hej NG

Det stag der går fra mastetop (stormast) til mastetop (mesanmast) på en
ketch rig (ved ikke lige hvad den kaldes) hvilken funktion har den?

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-07 10:05

Hej Jan,

Der findes forskellige udformninger af en ketchrig derfor kan
der være forskelle i funktionen.
På nogle rigtyper er der et agterstag fra stormasten og ned til
et angrebspunkt foran mesanmasten, på andre er der to agterstag
der går ned til hver side af rælingen på højde med mesanmasten.
På en tredie type går agterstaget via en blok på mesanmasten ned
til et angrebspunkt foran mesanmasten. På en fjerde type går
agterstaget over til mesanmasten og det er så afstivningen af
mesanmasten der befordrer belastningen videre ned.
Måden som mesanmasten er afstivet på kan også variere en del.

Er det en af de to første typer og der tillige er en wire
imellem stormast og mesanmast er det ofte at wiren er en
antenne.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-12-07 13:34

"Harding E. Larsen (slet HTD8A)" <harding@HTD8Alarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11973642630.759784872494834@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er det en af de to første typer og der tillige er en wire
> imellem stormast og mesanmast er det ofte at wiren er en

Jeg tænker på en Nauticat Harding.

Der går to agterstag ned fra stormasten som er fastgjort ude i siderne, og
så løber et stag fra toppen af stormasten gennem en blok i toppen af mesan
masten og ned til en klampe i bunden af mesanen. mon den kun er til pynt?

Det ene agterstag er isoleret og anvendes som antenne.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-12-07 15:20

Hej Jan,

Hvis du ser på rigningen af mesanen så vil denne mast ligesom
stormasten have behov for en afstivning foran masten.
Den viste wire vil trække mesanmastens top frem når den strammes.
Topvantet på mesanen angriber ved dækket ca 0,7 meter bag masten.
Der er ikke noget agterstag på mesanen.
Der giver store søjlebelastninger fra mesanmasten.
Læs Jens Kock´s beskrivelse på Danske Bådejere.
Vi skal nok ikke regne med at rigfabrikanterne sætter pynt op i
rigningen