Vejledning om masteskift.
Fra : Niels & Astrid

Dato : 10-12-07 23:34

Hej gruppe. Jeg er blevet tilbudt en komplet rig fra en Rasmus 35. Det
lyder som en rigtig god idé, men hvordan griber jeg det an. Jeg har en
Arietta 31 masthead-rig. Det samme som på Rasmus´en. Min nuværende mast
er en bygget træmast, den er rigtig tung. Her er det, at en alu-mast som
den fra Rasmus´en med en noget lavere egenvægt, men ca 1,3 m. højere gerne
skulle være en gevinst fremfor en hæmsko. Egentlig aner jeg ikke hvordan
jeg skal gribe det an. Her det at I med al jeres viden kommer ind fra
sidelinien med god vejledning i strømme. En metode til udskiftning af
mast. Der da helt sikkert flere af jer der som har prøvet det. Da
pengekassen er til at overse skal projektet helst være selvgjort er
velgjort. Skal der professionelle folk til må det være til det jeg ikke
selv kan udføre. ( for nuværende det meste ). Glæder mig til en bunke
indlæg !. mvh Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-12-07 10:52

Hej Niels,

Desværre må du nok til lommerne og søge den nødvendige hjælp
både hvad angår beregning og udførelse, hvis det ikke skal ende
i noget klams.

Det vil være formålstjenligt at få en statiker med erfaring
inden for mastedimmensionering til at lave en styrkeberegning og
fastsætte angrebspunkternes placering (røstjern), salinghornenes
længde m.m., og så skal wirerne nok udskiften eller der skal
foretages tilpasninger og splejsninger. Til det sidste vil et
mobilt riggerfirma nok være at foretrække til udførelsen, de
medbringer det nødvendige værktøj og maskiner og laver det på
stedet så det passer.
Måske vil det også være nødvendigt med en ny bom.
Endeligt skal du nok skifte sejlene ud og her kan sejlmageren
beregne trækcentrene for at du kan regne med at båden vil sejle
fremad og gerrigheden ikke får overtaget.

Med større sejl og de rigtige rebemuligheder kan du sejle når
andre må sætte stålgenoaen. Det er en stor behagelighed du
hermed kan opnå.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 29-12-07 02:23

"Niels & Astrid" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe. Jeg er blevet tilbudt en komplet rig fra en Rasmus 35. Det
> lyder som en rigtig god idé, men hvordan griber jeg det
> . -----------------klip

Hej Harding, hav en god jul &nytår. masteskiftet fra træ til "Rasmus
35" bliver nok ved den umiddelbare glæde idet omkostningerne ikke står mål
med udbyttet. Jeg har på udkig´s database over bådejere kommet i kontakt
med andre ejere af en båd som min. Der er et par stykker som har en noget
højere og lettere mast, meget lig den jeg ønsker mig, så jeg vil sigte på
noget lignende. Nok mest fordi jeg jvfr. din besked om at skulle til
lommerne, jo ligeså godt kan optimere masteskiftet fremfor et her og nu
håndværkertilbud. så jeg hekser stadig med idéen, ifald det helt rigtige
viser sig. mvh Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-01-08 22:07

Hej Niels,

Godt Nytår!

Ja jeg syntes det ville være for dyrt og omkostningskrævende at
skifte til en Rasmus 35 rig.
Jeg hørte fra en kolega at der var flere i din havn som havde
skiftet deres gamle Rasmus master ud men de fleste var gået
tilbage til Selden i byttet.
I stedet for en højere mast kan du også overveje et lille
bovspryd og dermed lidt større sejl således det bliver muligt at
sejle for vinden hvor de andre starter motoren.
Jag lavede et bovspryd hvor forstaget blev flyttet 77 cm længere
frem. Det medførte at forsejlarealet kunne forøges fra 31,4 til
36 kvadratmeter og storsejlarealet kunne øges fra 15,2 til 16,8
kvadratmeter.
Forsejlet er et rullesejl der kan udnyttes i hele spekteret og
storsejlet er yderst let at rebe.
Det er blevet en hel anden båd at sejle, det er virkelig en
gevinst med de nævnte ændringer.
Bovspryddet gav også lettere ombordstigning og plads til et fast
CQR anker.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen