Hvorfor er både højrestyret ?
Fra : Per

Dato : 09-12-07 19:14

Hej NG !

Jeg var en tur i havnen og bemærkede herunder, at flertallet af motorbådene
var højrestyret - ligesom engelske biler.

Hvorfor egentlig det ?

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-07 20:10

Det er efter sigende et levn vikingsskibene, hvor den 'kæp' man styrede med
sad i styrbord side (deraf navnet ...)

Men om det er en skrøne ved jeg ikke.

Bjarke

Fra : Krause

Dato : 09-12-07 20:57

Jo det er ganske vist et levn fra vikingetiden/vikingeskibene.
Da de første egentlige havne blev anlagt af nordiske vikinger
i England, kan man sige at den første internationale søfartsterminologi så
sin spæde barndom.
Ordet STYREBORD kommer af det bord hvori styreåren
stak igennem og rorsmand jo kunde manurere fartøjet.
Ordet BAGBORD kommer af bordet bag rorsmand`s
ryg.
Den egentlige forandring af begreberne, kommer
da man egentlig finder ud af at STARBOARD er et udemærket begreb men
BAGBOARD nok ikke ville give
nogen videre mening.
Men set ud fra at skibene jo altid blev lagt til med bagbord
side, for at beskytte styreåren mod beskadeligelse fra havneanlægget, blev
bagbord altså til ordet PORT(havn) eller PORT SIDE(havneside).

Med venlig hilsen
Krause

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:475c3d89$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-07 12:20

"Krause" <krause(bindestreg)marine@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stak igennem og rorsmand jo kunde manurere fartøjet.
> Ordet BAGBORD kommer af bordet bag rorsmand`s

Beklager, men der må slås en pind gennem den gamle folkelige skrøne om ordet
Bagbords opståen og betydning.
Det har intet med "bagen" at gøre.
Denne tolkning må tilskrives en anden tids tolkning, på grund af nyere dansk
sprogbrug.
Og som kun til en hvis grad kan sammenlignes med vikingetidens sprog.
Jorden, land, hed bak.
Som vi stadig kender det fra norsk og svensk, hvor man kan "slå huvedet i
bakken"
Altså i jorden, fliserne og lignende.

Det er rigtigt blevet bemærlket, at styreåren sad i det, der blev til
styresiden.
Den anden side, "bak" siden, var den, der vendte mod land - bakken -, når
man lå i havnen eller ved flodbrinken.

Samme årsag er begrundelsen for de tyske betegnelser for skibes højre -
venstre.
Ligesom forøvrigt de engelske,

Det hele kan henføres til gammelt nordisk sprog.

MVH
Egon

Fra : Roderiet

Dato : 09-12-07 20:40

> [...]
> motorbådene var højrestyret - ligesom engelske biler.
>
> Hvorfor egentlig det ?
>
> mvh. Per
>Muligvis er det det samme fænomen som ved speedbåde hvor styrmandens sæde
>er placeret styrbord eller bagbord for centerlinien alt efter om bådens
>skruetøj går højre eller venstre om . Ved speedbådene prøver man at
>korrigere for det vrid som skruens gang i vandet medfører ved at placere
>rattet forskudt for midten i det håb at personens vægt vil gå lige op med
>momentet. Jeg har tydeligst set det i gummibåde med fast bund.
Hvis skruen går højre om vil styrbord side hæve sig en smule og båden
derfor ligge skævt i vandet med styrefejl til følge. Derfor sættes
styresædet assymetrisk for centerlinien. mvh NielsF.

Fra : Claus Frørup

Dato : 09-12-07 21:25

Isang tao pinangalanan, Per nagsulat:

>Hej NG !
>
>Jeg var en tur i havnen og bemærkede herunder, at flertallet af motorbådene
>var højrestyret - ligesom engelske biler.
>
>Hvorfor egentlig det ?

SÅ kan man nemmere se dem man skal vige for.

Nej, spøg til side.
Det er nok et spørgsmål om traditioner helt tilbage fra vikingetiden.

<Hint> Styrbord <off/Hint>
--
Dette er en signatur.
Læs den ikke.

Fra : Madsen58

Dato : 10-12-07 00:12

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> Isang tao pinangalanan, Per nagsulat:

> SÅ kan man nemmere se dem man skal vige for.

Bingo.

Lillemor tager ikke udsigten for det skib du skal vige for.

> Nej, spøg til side.

Der er ikke meget spøg i det, kun sund fornuft.

--
Madsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-12-07 22:13

Den Sun, 09 Dec 2007 20:40:07 +0100 skrev Roderiet:

> Hvis skruen går højre om vil styrbord side hæve sig en smule og båden
> derfor ligge skævt i vandet med styrefejl til følge. Derfor sættes
> styresædet assymetrisk for centerlinien. mvh NielsF.

Ha-ha-ha - hva' nu hvis "styrmanden" genererer en større nedadrettet
kraft end skruen generer en opadrettet? - så er det jo lige vidt

Nej, satser nu på den med vikingerne - selvom de ikke havde skrue på.
Os med sejlbåd ved jo udmærket godt, at en båd der ligger "skævt", godt
kan sejle lige, ligesom en skæv osse kan p.s.e lige

ha-ha-ha - griner stadig

Karl Erik Christensen

Fra : claus b.p.

Dato : 10-12-07 01:01

> Hej NG !
>
> Jeg var en tur i havnen og bemærkede herunder, at flertallet af
> motorbådene var højrestyret - ligesom engelske biler.
>
> Hvorfor egentlig det ?

Min uforbeholdne mening er at det er en tilfældighed. Fx. blev Moonraker
(som er bygget i England) i flere år bygget venstrestyret, men på et
tidspunkt flyttede man over i den modsatte side. Derimod er rattet på
flybridge ofte placeret midt på. Hvordan det harmonerer med alle de allerede
fremsatte teorier skal jeg lade være usagt.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-07 13:43

> [...]
> flybridge ofte placeret midt på. Hvordan det harmonerer med alle de
> allerede fremsatte teorier skal jeg lade være usagt.

Puha. Jeg er glad for at jeg sejler sejlbåd. Dér sidder roret altid i den
rigtige side. Luv Undtagen når det sidder i læ side naterligvis. Det er
da heldigvis til at finde ud af.

/karsten (ny i Nacra 6)

Fra : SørenH

Dato : 10-12-07 20:27

Karsten Madsen skrev:
> Puha. Jeg er glad for at jeg sejler sejlbåd. Dér sidder roret altid i den
> rigtige side. Luv Undtagen når det sidder i læ side naterligvis. Det er
> da heldigvis til at finde ud af.
>
> /karsten (ny i Nacra 6)

Hej Karsten
Jeg håber sørme dit ror sidder fast midt i båden, - ellers har du da et
gevaldigt slør som du snarest bør få rettet
Og selv i midten ka det være svært. Min kone har endnu ikke rigtig
fundet ud af til hvad side hun skal trykke det hvornår, så ser du en
Beneteau som hedder Marie og laver en sjov slangeformet kølvandsstribe
så véd du hvem der sidder til rors! (Håber ikke hun læser dette!)
SørenH

Fra : claus b.p.

Dato : 10-12-07 23:41

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> så ser du en Beneteau som hedder Marie og laver en sjov slangeformet
> kølvandsstribe så véd du hvem der sidder til rors! (Håber ikke hun læser
> dette!)
Det kan da godt være at den lige vej er den korteste, men det er da ikke
altid den sjoveste.
Jeg har iøvrigt et ror i bagbord side... og et ror i styrbord side...
heldigvis er der et par snore op til et rat der er placeret mere
komfortabelt. Og så er det jeg lige må høre, jeg siger godt nok til sønnike:
"tag lige roret" men det er jo egentlig rattet jeg mener, for rattet styrer
rorene, men hvad hedder egentlig rattet på "sømandsk"?

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 09:00

> Hej Karsten
> Jeg håber sørme dit ror sidder fast midt i båden, - ellers har du da et
> gevaldigt slør som du snarest bør få rettet
> Og selv i midten ka det være svært. Min kone har endnu ikke rigtig

Jeg burde have skrevet rorpind men rent faktisk så har jeg et ror i hver
side Det er en kat.

Det med konen tør jeg slet ikke kommentere

/karsten (ny i Nacra 6)

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 09:04

> Jeg burde have skrevet rorpind men rent faktisk så har jeg et ror i
> hver side Det er en kat.

Nå ja og så burde jeg også have vendt om på luv og læ (da det nu er ror i
stedet for rorpinde). Luv ror rør jo sjældent vandet og er ikke til megen
brug over

/karsten

Fra : Claus Frørup

Dato : 11-12-07 14:43

Isang tao pinangalanan, "Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark>
nagsulat:

klip

>Nå ja og så burde jeg også have vendt om på luv og læ (da det nu er ror i
>stedet for rorpinde). Luv ror rør jo sjældent vandet og er ikke til megen
>brug over

Vindror?
--
Dette er en signatur.
Læs den ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 18:04

> Vindror?

Njah... næppe meget

> --
> Dette er en signatur.
> Læs den ikke.

Doh! Jeg kom til det

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 11-12-07 19:42

"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> skrev i en meddelelse

> Njah... næppe meget

Ikke vandfast?

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Per Kaaber

Dato : 11-12-07 22:23

Claus Frørup wrote:
> Isang tao pinangalanan, "Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark>
> nagsulat:
>
> klip

> Vindror?

Han sejler cat.
--

Hilsen

Per

Fra : Claus Frørup

Dato : 12-12-07 17:32

Isang tao pinangalanan, Per Kaaber nagsulat:

klip

>Han sejler cat.

De må da også have nytte af vindroret, ellers er der jo ingen grund
til at sejle rundt med det ude af vandet, vel?
--
Dette er en signatur.
Læs den ikke.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-07 23:58

Den Mon, 10 Dec 2007 23:41:15 +0100 skrev claus b.p.:

> [...]
> sønnike: "tag lige roret" men det er jo egentlig rattet jeg mener, for
> rattet styrer rorene, men hvad hedder egentlig rattet på "sømandsk"?

Lige som en bil har et bilrat, har de fleste fartøjer et håndbetjent hjul
til at styre med. Dét hjul hedder et ror på fartøjer.

PS. Kilden indtil videre hemmeligholdt

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-07 00:05

Den Mon, 10 Dec 2007 22:58:04 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Lige som en bil har et bilrat, har de fleste fartøjer et håndbetjent
> hjul til at styre med. Dét hjul hedder et ror på fartøjer.
>
> PS. Kilden indtil videre hemmeligholdt

Men hvorfor ham der betjener roret, kaldes for "Rorgænger", er en helt
anden problematik - for mig at se, "går" han ingen steder

Karl Erik Christensen

Fra : Claus Frørup

Dato : 11-12-07 14:42

Isang tao pinangalanan, Karl Erik Christensen nagsulat:

>Men hvorfor ham der betjener roret, kaldes for "Rorgænger", er en helt
>anden problematik - for mig at se, "går" han ingen steder

Rorgænger, kommer fra hollandsk: "roerganger"
eller Tysk: "rudergänger" i betydningen: "gå til rors"
Man havde en hel samling Ror-folk: rorkarl, rorknægt, rorgast og
rorsmand ; altså en person der går hen og drejer roret.
--
Dette er en signatur.
Læs den ikke.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-07 15:43

Den Tue, 11 Dec 2007 13:35:27 +0100 skrev Roderiet:

> Hej Karl-erik Når du sådan griner, kigger du så samtidig i dit spejl
> ? mvh Niels

Ja Niels, det kan jeg sgu ikke lade være med. Jeg er fan'me en flot fyr.

Karl Erik Christensen