|
| Lader til "knallerten"? Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 11-12-07 15:39 |
|
Davs i gruppen.
Den ene af kammeraterne har sms'et og spurgt om ikke jeg kunne poste
lidt spørgsmål om batteriladere til mc-brug i gruppen her, så:
Har I nogle gode tips til en god stabil oplader til mc-batteri?
Evt. nogle kendte mærker? Prisniveau og lignende?
Venlig hilsen
Aragorn.
| |
Armand (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-12-07 17:08 |
|
Aragorn Elessar skrev:
> Davs i gruppen.
>
> Den ene af kammeraterne har sms'et og spurgt om ikke jeg kunne poste
> lidt spørgsmål om batteriladere til mc-brug i gruppen her, så:
> Har I nogle gode tips til en god stabil oplader til mc-batteri?
> Evt. nogle kendte mærker? Prisniveau og lignende?
>
Kernen i sagen er summeret op i indlægget:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/msg/c91cbad47706ad13
--
Armand.
| |
Steen Gruby (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 11-12-07 17:22 |
| | |
Steen Gruby (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 11-12-07 18:01 |
|
On Tue, 11 Dec 2007 17:22:20 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:
Hej Armand.
>
>Den havde jeg helt glemt
Efter at have læst den gamle klumme igen syntes jeg det er på sin
plads med lidt kommentarer til den.
Den med laderen i form af en gammel 12 volt strømforsyning til
småelektronik er ikke så tosset.
Vor "nostalgiknallert" Miss Seely har ikke noget ladesystem - Det
vejer.
Tændingen drives derfor af en lille bly/gel akku af den typer der
anvendes til alarmer - 12 volt 7 Ah - Det holder til en hel dags race
med træning og løb.
Opladningen foregår over natten med en af de små strømforsyninger fra
noget aflagt elektronik.
Laderen leverer 14,6 volt max, og en maksimal strøm på 1 Amp.
det har ikke svigtet os endnu, og batterierne har efterhånden 3 år på
bagen - Still going strong.
Sådanne små strømforsyninger ligger i hobevis på den lokale
genbrugsstation
Når det så er sagt er jeg en doven slyngel, og det at gå og slatlade
på en akku over vinteren er ikke lige det der ligger mig mest på
sinde.
Og så skal det lige nævnes at jeg har en pokkers bunke små 12 volt
akkuer til forskelligt formål der også skal "nusses".
Altså har jeg bygget en ladeautomatik der kan sættes på enhver type
lader - Det tillader mig at sætte laderen på cyklen når jeg ikke lige
benytter den, og holder akkuen oppe på dupperne.
Automatikken slår til ved ca. 12,5 volt og så lades der til akkuen har
nået 14,0 volt hvor ladningen stoppes - Simpelthen ved at afbryde
spændingen (forbindelsen mellem lader og akku).
Automatikken måler batterispændingen konstant, og når den er nede i
nærheden af de 12,5 volt starter ladningen igen.
Automatikken kan købes som byggesæt hos Conrad Elektronic for godt 20
€ artikel # 197912 - 62
I beskrivelsen står der 12,5 til 13,8 volt, jeg har valgt at give den
lidt mere, nem'li 14,0 volt
WWW.conrad.de søgeord: ladeautomatik under gruppen bausätse.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Aragorn Elessar (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 11-12-07 18:10 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Tue, 11 Dec 2007 17:22:20 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>> Den havde jeg helt glemt
>
> Efter at have læst den gamle klumme igen syntes jeg det er på sin
> plads med lidt kommentarer til den.
>
> Den med laderen i form af en gammel 12 volt strømforsyning til
> småelektronik er ikke så tosset.
> Vor "nostalgiknallert" Miss Seely har ikke noget ladesystem - Det
> vejer.
> Tændingen drives derfor af en lille bly/gel akku af den typer der
> anvendes til alarmer - 12 volt 7 Ah - Det holder til en hel dags race
> med træning og løb.
> Opladningen foregår over natten med en af de små strømforsyninger fra
> noget aflagt elektronik.
> Laderen leverer 14,6 volt max, og en maksimal strøm på 1 Amp.
> det har ikke svigtet os endnu, og batterierne har efterhånden 3 år på
> bagen - Still going strong.
> Sådanne små strømforsyninger ligger i hobevis på den lokale
> genbrugsstation
>
> Når det så er sagt er jeg en doven slyngel, og det at gå og slatlade
> på en akku over vinteren er ikke lige det der ligger mig mest på
> sinde.
> Og så skal det lige nævnes at jeg har en pokkers bunke små 12 volt
> akkuer til forskelligt formål der også skal "nusses".
> Altså har jeg bygget en ladeautomatik der kan sættes på enhver type
> lader - Det tillader mig at sætte laderen på cyklen når jeg ikke lige
> benytter den, og holder akkuen oppe på dupperne.
> Automatikken slår til ved ca. 12,5 volt og så lades der til akkuen har
> nået 14,0 volt hvor ladningen stoppes - Simpelthen ved at afbryde
> spændingen (forbindelsen mellem lader og akku).
> Automatikken måler batterispændingen konstant, og når den er nede i
> nærheden af de 12,5 volt starter ladningen igen.
> Automatikken kan købes som byggesæt hos Conrad Elektronic for godt 20
> € artikel # 197912 - 62
> I beskrivelsen står der 12,5 til 13,8 volt, jeg har valgt at give den
> lidt mere, nem'li 14,0 volt
> WWW.conrad.de søgeord: ladeautomatik under gruppen bausätse.
Mit (- og højst sandsynligt også kammeratens svar...):
Øhgrøh...blblblbl!
Det skal vist bare være sådan en man kan smække på, når dimsen trænger
til lidt guf.
Alt derudover er vist liiiige rigeligt avanceret til vores niveau.
Men takker for svaret, det er højst sandsynligt alletiders til folk der
har forstand på at gå og fifle med sådan noget. Tror jeg.
Nu ved jeg så ikke med kammeraten, men personligt har jeg det sådan, at
det bare skal virke når man køber tingene og skal bruge det.
Alt derudover kan man betale sig fra - eller har
kammerater/kollegaer/familie, der har forstand på.
Venlig hilsen
Aragorn.
--
========================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk
========================
| |
N/A (11-12-2007)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 11-12-07 22:52 |
|
| |
Armand (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-12-07 22:14 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Tue, 11 Dec 2007 17:08:01 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>> Kernen i sagen er summeret op i indlægget:
>> http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/msg/c91cbad47706ad13
>
> Den havde jeg helt glemt
>
Det må være den gamle kendsgerning omkring elefanter der gør sig
gældende for min part
--
Armand.
(Googlefant)
| |
Aragorn Elessar (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 11-12-07 18:12 |
|
Armand skrev:
> Aragorn Elessar skrev:
>> Davs i gruppen.
>>
>> Den ene af kammeraterne har sms'et og spurgt om ikke jeg kunne poste
>> lidt spørgsmål om batteriladere til mc-brug i gruppen her, så:
>> Har I nogle gode tips til en god stabil oplader til mc-batteri?
>> Evt. nogle kendte mærker? Prisniveau og lignende?
>>
> Kernen i sagen er summeret op i indlægget:
> http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/msg/c91cbad47706ad13
>
Hej Armand, og tak for link.
Eneste ulempe er, at det meste er totalt russisk for undertegnede.
Men okay, nu er det ikke mig men min kammesjuk der skal bruge det til
noget, så han får da linket tilsendt, hvis han ikke allerede har været
inde og kikke her.
Venlig hilsen
Aragorn.
--
========================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk
========================
| |
Jan A Jensen (12-12-2007)
| Kommentar Fra : Jan A Jensen |
Dato : 12-12-07 15:17 |
| | |
Jan Buchwald (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Jan Buchwald |
Dato : 11-12-07 11:29 |
|
On 11 Dec., 18:11, Aragorn Elessar <Vasco1...@passagen.se> wrote:
> Armand skrev:
>
> > Aragorn Elessar skrev:
> >> Davs i gruppen.
>
> >> Den ene af kammeraterne har sms'et og spurgt om ikke jeg kunne poste
> >> lidt spørgsmål om batteriladere til mc-brug i gruppen her, så:
> >> Har I nogle gode tips til en god stabil oplader til mc-batteri?
> >> Evt. nogle kendte mærker? Prisniveau og lignende?
>
> > Kernen i sagen er summeret op i indlægget:
> > http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/msg/c91cbad47706ad13
>
> Hej Armand, og tak for link.
> Eneste ulempe er, at det meste er totalt russisk for undertegnede.
> Men okay, nu er det ikke mig men min kammesjuk der skal bruge det til
> noget, så han får da linket tilsendt, hvis han ikke allerede har været
> inde og kikke her.
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn.
>
> --
> ========================
> www.bmwmc.dkwww.politimotorcykler.dk
> ========================
Jeg plejer at bruge en alm. hobby - hjemmelader, men sætter en 5 w
pære i serie. Pæren lyser op og æder den voldsomme startladning.
MVH
Jan B
| |
Allan Hermansen (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Allan Hermansen |
Dato : 11-12-07 14:04 |
|
> Mit (- og højst sandsynligt også kammeratens svar...):
> Øhgrøh...blblblbl!
>
> Det skal vist bare være sådan en man kan smække på, når dimsen trænger
> til lidt guf.
> Alt derudover er vist liiiige rigeligt avanceret til vores niveau.
> Men takker for svaret, det er højst sandsynligt alletiders til folk der
> har forstand på at gå og fifle med sådan noget. Tror jeg.
>
> Nu ved jeg så ikke med kammeraten, men personligt har jeg det sådan, at
> det bare skal virke når man køber tingene og skal bruge det.
> Alt derudover kan man betale sig fra - eller har
> kammerater/kollegaer/familie, der har forstand på.
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn.
Hej med jer!
Jeg er førnævnte kammerat Og som Aragorn siger: Øh bøh! Jeg fatter
ikke en lyd af den imponerende tekniske snak. Det, som jeg søger, og
som Aragorn også ganske rigtigt siger, er en lader, som man sætter til
batteriet, og som lader batteriet med en form for automatik, så den
selv slår fra. Er det ikke muligt, uden man skal være
svagstrømsingeniør?
Hilsen
Allan
| |
Steen Gruby (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 11-12-07 22:13 |
| | |
Steen E. (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 11-12-07 22:48 |
| | |
Jens Jacob Bager Jen~ (12-12-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 12-12-07 10:24 |
| | |
Armand (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-12-07 22:52 |
|
Allan Hermansen skrev:
>>
>> Nu ved jeg så ikke med kammeraten, men personligt har jeg det sådan, at
>> det bare skal virke når man køber tingene og skal bruge det.
>> Alt derudover kan man betale sig fra - eller har
>> kammerater/kollegaer/familie, der har forstand på.
>>
> Hej med jer!
> Jeg er førnævnte kammerat
>
Heey - Ud af skabet så hurtigt!!!
Pjat - Fedest at du selv er med på!
> Og som Aragorn siger: Øh bøh! Jeg fatter
> ikke en lyd af den imponerende tekniske snak. Det, som jeg søger, og
> som Aragorn også ganske rigtigt siger, er en lader, som man sætter til
> batteriet, og som lader batteriet med en form for automatik, så den
> selv slår fra. Er det ikke muligt, uden man skal være
> svagstrømsingeniør?
>
Nu skal en smedesvend give dig svagstrømsingeniørsnakforenbondemand:
En ting er elektronik til at styre en anden ting er at bruge et apparat
som kun lige akkurat kan magte jobbet og derfor ikke kan ødelægge noget!
Akkumulatorens (batteriets) størrelse angives i Ampere-timer(Ah) og er
normalt dét tal der er at læse på akkumulatoren - Og man bør ikke lade
på en akkumulator med flere Ampere end 10% af AH-størrelsen.
En almindelig autolader leverer 4 Ampere, hvilket hurtigt omregnet
rækker fra 40 Amperetimer og op, hvilket lige nøjagtigt er ideelt for
auto(!)batterier hvorimod typiske mc-batterier på 11-14 Ah bliver tæsket
lidt voldsomt af sådanne ladere!
De små strømforsyninger der nævnes er sjældent meget over 1 ampere (1000
milli-Ampere (mA)) i styrke og rækker således fint til
motorcykelbatterier af tidligere nævnte størrelse.
Jvf. Gruby er de endog bedre ensrettet i deres jævnstrøm end autoladere
generelt er
Ladeteknik:
Man kan ikke lade et 12V batteri v.h.a. 12V - Der skal helt op over 14V
til og dét er også hvad motorens egen laderegulering benytter sig af
uden at batteriet smadres deraf.
De små ladeapprater til f.eks. 12V akku-boremaskiner leverer således den
nødvendige "over-strøm" der skal til og fidusen er at når akkumulatoren
er ved at være helt opladet stiger dens spænding til over 12V - Og når
denne stigning til sidst matcher laderens spænding á f.eks. 14V bliver
det 14V mod 14V og altså ingen ladning - Ladningen går så at sige i sig
selv.
Den svage laders effekt gør at man med sindsro kan lade den pumpe
uovervåget - Akkumulatoren tager ikke skade!
Hvis man ikke nødvendigvis SKAL have lidt lysende dioder og et teknisk
design i en dyr indpakning er den givne 12V værktøjslader man har
liggende et sted i hjemmet altså langt tilstrækkelig og i grunden bedre
end hvad de fleste plager deres mc-batterier med
Endnu mere nysgerrig?
Søg på "lader akkumulator dk.fritid.motorcykel" på Google-grupper, og
tildrag dig/jer(Aragorn) al gruppens yderligere visdom om emnet !
--
Armand.
| |
Perminator (12-12-2007)
| Kommentar Fra : Perminator |
Dato : 12-12-07 01:31 |
|
Hej
>> Og som Aragorn siger: Øh bøh! Jeg fatter
>> ikke en lyd af den imponerende tekniske snak. Det, som jeg søger, og
>> som Aragorn også ganske rigtigt siger, er en lader, som man sætter til
>> batteriet, og som lader batteriet med en form for automatik, så den
>> selv slår fra. Er det ikke muligt, uden man skal være
>> svagstrømsingeniør?
>>
> Nu skal en smedesvend give dig svagstrømsingeniørsnakforenbondemand:
> En ting er elektronik til at styre en anden ting er at bruge et apparat
> som kun lige akkurat kan magte jobbet og derfor ikke kan ødelægge noget!
>
> Akkumulatorens (batteriets) størrelse angives i Ampere-timer(Ah) og er
> normalt dét tal der er at læse på akkumulatoren - Og man bør ikke lade på
> en akkumulator med flere Ampere end 10% af AH-størrelsen.
> En almindelig autolader leverer 4 Ampere, hvilket hurtigt omregnet rækker
> fra 40 Amperetimer og op, hvilket lige nøjagtigt er ideelt for
> auto(!)batterier hvorimod typiske mc-batterier på 11-14 Ah bliver tæsket
> lidt voldsomt af sådanne ladere!
>
> De små strømforsyninger der nævnes er sjældent meget over 1 ampere (1000
> milli-Ampere (mA)) i styrke og rækker således fint til motorcykelbatterier
> af tidligere nævnte størrelse.
> Jvf. Gruby er de endog bedre ensrettet i deres jævnstrøm end autoladere
> generelt er
>
> Ladeteknik:
> Man kan ikke lade et 12V batteri v.h.a. 12V - Der skal helt op over 14V
> til og dét er også hvad motorens egen laderegulering benytter sig af uden
> at batteriet smadres deraf.
> De små ladeapprater til f.eks. 12V akku-boremaskiner leverer således den
> nødvendige "over-strøm" der skal til og fidusen er at når akkumulatoren er
> ved at være helt opladet stiger dens spænding til over 12V - Og når denne
> stigning til sidst matcher laderens spænding á f.eks. 14V bliver det 14V
> mod 14V og altså ingen ladning - Ladningen går så at sige i sig selv.
>
> Den svage laders effekt gør at man med sindsro kan lade den pumpe
> uovervåget - Akkumulatoren tager ikke skade!
>
> Hvis man ikke nødvendigvis SKAL have lidt lysende dioder og et teknisk
> design i en dyr indpakning er den givne 12V værktøjslader man har liggende
> et sted i hjemmet altså langt tilstrækkelig og i grunden bedre end hvad de
> fleste plager deres mc-batterier med
Helt enig med Armand, og Gruby vil heller ikke protestere.
Jeg har den uheldige vane at checke elektronik-skrot-containeren på den
lokale genbrugsstation for ladere, hver gang jeg kommer forbi. Alt, der
smider 13,5 til 14 Volt og max 1 Amp (1000 mAmp) vil ikke kunne dræbe, men
tvært imod vedligeholde en MC-akku vinteren igennem.
Dog, må man ikke overlade, hvis udetemperaturen bliver meget høj.
Jeg vil anbefale, at man med et simpelt multimeter fra Harald Nyborg til 79
kr følger batteriets liv.
Hvis mindre end 12,4 Volt som hvilespænding er der basis for
vedligeholdelsesladning.
Hvis ladespændingen nemt ryger op på 15 Volt, er akkumulatorens indre
modstand måske for stor, hvilket vil sige, at den er død. Hvis den er død
eller døende, så har man startmotoren til at kontrollere med.
Smid en mail, hvis jeg skal sende en gratis-scoret lader, der kan bruges
vinteren igennem med omtanke, som beskrevet. Du betaler portoen til min
bankkonto :-
Venlig Hilsen
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057
2536 0272
| |
N/A (11-12-2007)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 11-12-07 22:52 |
|
| |
Allan Hermansen (15-12-2007)
| Kommentar Fra : Allan Hermansen |
Dato : 15-12-07 07:35 |
|
On Dec 11, 10:52 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Heey - Ud af skabet så hurtigt!!!
> Pjat - Fedest at du selv er med på!
Hehe, tak. Jeg er godtnok gammel i gårde på nyhedsgrupperne, men min
brug af grupperne har været hastigt faldende over tid, så det er ikke
så tit, jeg er herinde (hvilket dette sene svar nok også vidner
om
> Nu skal en smedesvend give dig svagstrømsingeniørsnakforenbondemand:
Tusind tak for din fine beskrivelse. Jeg kender en del til ladning af
almindelige konsument batterier, men absolut intet til auto- og mc-
batterier. Nu har jeg købt en (halvdyr) lader, som skulle være
intelligent, impulslader og jeg-skal-komme-efter-dig.
Mange hilsener
Allan
| |
Erling Christensen (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 11-12-07 20:31 |
|
On Tue, 11 Dec 2007 15:39:07 +0100, Aragorn Elessar
<Vasco1963@passagen.se> wrote:
>Davs i gruppen.
>
>Den ene af kammeraterne har sms'et og spurgt om ikke jeg kunne poste
>lidt spørgsmål om batteriladere til mc-brug i gruppen her, så:
>Har I nogle gode tips til en god stabil oplader til mc-batteri?
>Evt. nogle kendte mærker? Prisniveau og lignende?
>
>Venlig hilsen
>
>Aragorn.
Jeg har købt mig en Saito Procharger ved www.louis.de som har
vedligeholdelseslade, fuldlade og aflade.... den tjekker om batteriet
er OK inden den begynder og lade...
De plejer og være på tilbud ved denne tid...
Mvh
Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 11-12-07 22:53 |
| | |
Bongo (11-12-2007)
| Kommentar Fra : Bongo |
Dato : 11-12-07 23:37 |
| | |
Jan Bachman (12-12-2007)
| Kommentar Fra : Jan Bachman |
Dato : 12-12-07 10:04 |
|
On Tue, 11 Dec 2007 22:52:37 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>Jeg har denne, som jeg er meget glad for
> http://www.robertsmc.dk/shop/product_info.php?cPath=58_66&products_id=234
Jeg har også et par stykker af ovenstående og er fuldt ud tilfreds.
Jeg har ikke målt på dem, men batterierne virker fint om foråret.
Prislejet hos Robert ser fint ud. Jeg gav lidt over en plov stykket
hos Louis for et par år tilbage.
/Jan
| |
Niels Pein (13-12-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 13-12-07 00:09 |
| | |
Armand (13-12-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-12-07 00:19 |
|
Niels Pein skrev:
> Helt konkret: Kan en sådan her bruges:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100
> til et batteri hvor der i specifikationerne står: 12V 36 kC (10 Ah)/10
> timer?
>
"Ladestrøm 10 A"!
Nej for pokker!
Ud fra devicen om 10% ladestrøm i forhold til Ah'erne, svarer dén til et
100Ah's batteri
Dit 10Ah's batteri bør ikke lades med over 1(én) Ampere, og stol ikke på
de fine ord om ladestyring med så grel en forskel :-|
--
Armand.
| |
Niels Pein (13-12-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 13-12-07 00:24 |
|
"Armand" skrev ...
> Niels Pein skrev:
>> Helt konkret: Kan en sådan her bruges:
>> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100
>> til et batteri hvor der i specifikationerne står: 12V 36 kC (10 Ah)/10
>> timer?
> >
> "Ladestrøm 10 A"!
> Nej for pokker!
> Ud fra devicen om 10% ladestrøm i forhold til Ah'erne, svarer dén til et
> 100Ah's batteri
>
> Dit 10Ah's batteri bør ikke lades med over 1(én) Ampere, og stol ikke på
> de fine ord om ladestyring med så grel en forskel :-|
>
Damn. Jeg har en mistanke om at der kunne være en sådan dims, eller noget
lignende, på vej i julegave.
Men selv skrald-nyborg kan vel finde ud af at jule-bytte til noget andet.
WD40, gaffa tape og kabelstrips er jo f.eks. altid nyttigt.
Tak for et lyn-hurtigt svar.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Michael Dahlberg (13-12-2007)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 13-12-07 11:10 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:47606d88$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Armand" skrev ...
>> Niels Pein skrev:
>>> Helt konkret: Kan en sådan her bruges:
>>> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100
>>> til et batteri hvor der i specifikationerne står: 12V 36 kC (10 Ah)/10
>>> timer?
>> >
>> "Ladestrøm 10 A"!
>> Nej for pokker!
>> Ud fra devicen om 10% ladestrøm i forhold til Ah'erne, svarer dén til et
>> 100Ah's batteri
>>
>> Dit 10Ah's batteri bør ikke lades med over 1(én) Ampere, og stol ikke på
>> de fine ord om ladestyring med så grel en forskel :-|
>>
> Damn. Jeg har en mistanke om at der kunne være en sådan dims, eller noget
> lignende, på vej i julegave.
> Men selv skrald-nyborg kan vel finde ud af at jule-bytte til noget andet.
> WD40, gaffa tape og kabelstrips er jo f.eks. altid nyttigt.
>
Prøv hellere katalognummer 2728, 2729 eller 2730 hos Harald Nyborg,
http://www.harald-nyborg.dk/listfolder.asp?ProductName=5&UserGrp=67&n=60100
det er en helt ny vare, beregnet til både bly- og gelakkumulatoret, og den
ser god og tillidsvækkende ud i butikken.
Den ligner meget den "Dan "748" Dethlefsen" linkede til i sit svar.
Venlig hilsen
Michael D
| |
Anders Majland (13-12-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 13-12-07 12:20 |
|
>>> "Ladestrøm 10 A"!
>>> Nej for pokker!
>>> Ud fra devicen om 10% ladestrøm i forhold til Ah'erne, svarer dén til et
>>> 100Ah's batteri
De 10% er ved opladning af en ny flad akku. Det er har ikke godt af for
stort et smæk i starten ...
>>> Dit 10Ah's batteri bør ikke lades med over 1(én) Ampere, og stol ikke på
>>> de fine ord om ladestyring med så grel en forskel :-|
Er det bare lidt fra toppen bør ladeelektronikken sørge for at der ikke sker
skader ... De fleste MC lader alligevel med temmeligt mange A i forhold til
batteriets kapacitet. Min lille aprilia har vist en 180W generator (15A) og
selvom der går en noget fra til tænding mm så er der nok stadig over 10A på
vej mod batteriet når lyset er slukket.
Men skal man have en lader til mc brug er en der da bestemt andre og bedre
valg ...
/A
| |
Ukendt (13-12-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-12-07 06:30 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:47606a0a$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Helt konkret: Kan en sådan her bruges:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100
> til et batteri hvor der i specifikationerne står: 12V 36 kC (10 Ah)/10
> timer?
> --
> Hilsen Niels
> (der heller ikke taler eller forstår russisk)
> Bandit 1250 SA
>
Hej
Hvis spændingen ikke går over 14-14,1 volt, kan du godt bruge den.
Din egne cykel ved jeg ikke hvor mange amp.lader med, men lillebroders
gamle Bandit 600 havde en 25amp. generator.
Hygge PD CBR1100t der aldrig har haft en mc lader og får det heller
ikke.
| |
Armand (13-12-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-12-07 20:00 |
|
Poul Dam skrev:
> "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> news:47606a0a$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Helt konkret: Kan en sådan her bruges:
>> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100
>> til et batteri hvor der i specifikationerne står: 12V 36 kC (10 Ah)/10
>> timer?
>> --
>> Hilsen Niels
>> (der heller ikke taler eller forstår russisk)
>> Bandit 1250 SA
>>
> Hej
> Hvis spændingen ikke går over 14-14,1 volt, kan du godt bruge den.
> Din egne cykel ved jeg ikke hvor mange amp.lader med, men lillebroders
> gamle Bandit 600 havde en 25amp. generator.
>
- - - Og en ganske anderledes kontrollerende laderegulering :-|
--
Armand.
| |
frølårsraketten (15-12-2007)
| Kommentar Fra : frølårsraketten |
Dato : 15-12-07 15:00 |
|
"Aragorn Elessar" <Vasco1963@passagen.se> skrev i
> Har I nogle gode tips til en god stabil oplader til mc-batteri?
> Evt. nogle kendte mærker? Prisniveau og lignende?
Har haft et længerevarende internetnedbrud; derfor dette sene svar!
Sidst jeg var i Lidl-Faaborg var der en elektronisk lader til 150,- på
hylden.
Har selv haft modellen i brug i snart et par år, og lader fra 3 Ah
(backupbatteri) til 110 Ah traktorbatteri uden problemer. Er permanent
tilsluttet bimmeren her om vinteren, hvor jeg ikke kører så meget.
Ô
°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre
| |
Anders Majland (18-12-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 18-12-07 15:32 |
|
> Har I nogle gode tips til en god stabil oplader til mc-batteri?
Jeg bruger sådan en her til mc og havetraktor
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=1844
Og så har jeg monteret stik på mc'erne så jeg kan lade ude at skulle splitte
dem ad.
Jeg har haft et voltmeter på og den spændinger virkede helt fornuftige - Jeg
har også en ældre/billigere men dens spænding blev for høj ved
vedligeholdelsesladning
/A
| |
|
|