Farlige blinklys..
Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-12-07 15:00

En lille artikel om blinklys:

http://fpn.dk/motor/mc/article1194874.ece

de har jo nok en pointe...

mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-12-07 15:19

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> En lille artikel om blinklys:
>
> http://fpn.dk/motor/mc/article1194874.ece
>
> de har jo nok en pointe...

Det sker ikke så ofte at jeg er 100% enig med noget Tommy Rønn skriver, men
lige her er jeg faktisk over 100% enig med ham.

Jeg har haft små smarte diodeblinklys på min gamle motorcykel, og efter
skiftet kunne jeg godt mærke, at der ikke blev lagt mærke til mig i lige så
høj grad, når jeg blinkede og skulle dreje.
På min nye motorcykel har jeg nøjes med at skifte fra orange til hvide
blink, og det giver et andet, i mine øjne pænere, udseende, men der er
stadig lige meget lys tilbage i lygten. Og det er rart.

www.andersh.dk/morfar.jpg

mvh anders

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 17:00

On Tue, 11 Dec 2007 15:18:38 +0100, Anders Houmark wrote:

> Jeg har haft små smarte diodeblinklys på min gamle motorcykel, og efter
> skiftet kunne jeg godt mærke, at der ikke blev lagt mærke til mig i lige så
> høj grad, når jeg blinkede og skulle dreje.

At Du dog tør skrive det...

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-12-07 12:54

meddelelse news:14oyau2h6jym5$.1v5yblmi326h2.dlg@40tude.net...

> At Du dog tør skrive det...

Hehe det er sgu rigtigt nok, ellers ville jeg ikke skrive det

Og jeg er ikke gammel eller sur, jeg er 24 og kører en Kawasaki zx9r :)

Mvh Anders

Fra : Rene Joergensen

Dato : 12-12-07 20:59

Anders Houmark <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote:

> Og jeg er ikke gammel eller sur, jeg er 24 og kører en Kawasaki zx9r :)

Lidt bitter er du vist altid

--
-René

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-12-07 12:13

"Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse

> Lidt bitter er du vist altid

Det kan jeg vist ikke helt undsige mig for :)

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 17:00

On Tue, 11 Dec 2007 15:00:06 +0100, Thomas Jensen wrote:

> En lille artikel om blinklys:
>
> http://fpn.dk/motor/mc/article1194874.ece
>
> de har jo nok en pointe...

Jup, og de kan passende tage baglygten på "makita" med i dyngen af
tåbeligheder :-/ Lysstyrken fra dioderne er fabelagtig i en ret linie
bagfra, horisontalt som vertikalt. Med andre ord, cyklen er usynlig i en
let kurve set 100 meter bagfra, og for den sags skyld set fra en lastbil på
nært hold.

Men design, og pop rules :-|

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-12-07 18:52

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> writes:

> Jeg har haft små smarte diodeblinklys på min gamle motorcykel, og
> efter skiftet kunne jeg godt mærke, at der ikke blev lagt mærke til
> mig i lige så høj grad, når jeg blinkede og skulle dreje.

På SV'en har jeg nogle godkendte Rizoma-blinklys. Det viste sig at
være nødvendigt for at slippe af med den enorme bagsmæk cyklen er født
med. De er nu også meget synlige og i solskin er blinkene stadig
synlige (ikke meget dog), hvor almindelige kan være umulige at se.

Til gengæld er et af dem holdt op med at virke og den (åbenbart
nødvendige) effektmodstand gjorde at jeg ikke opdagede det ved at
blink-frekvensen steg. Det er ikke specielt smart.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-12-07 18:57

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> linie bagfra, horisontalt som vertikalt. Med andre ord, cyklen er
> usynlig i en let kurve set 100 meter bagfra, og for den sags skyld

Havde BMW nu ofret det nødvendige på nogle kraftigere lysdioder, der
ikke var nødt til at være smalvinklede for at være synlige på lang
afstand, så var der vel ikke noget galt med designet.

Jeg har i øvrigt ikke bemærket problemet på Suzukien, men måske jeg
bare ikke har været opmærksom på det.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 21:06

On Tue, 11 Dec 2007 18:56:49 +0100, Jes Vestervang wrote:

> Havde BMW nu ofret det nødvendige på nogle kraftigere lysdioder, der
> ikke var nødt til at være smalvinklede for at være synlige på lang
> afstand, så var der vel ikke noget galt med designet.

Hvis at man nu lige kigger på moderne biler, og hvor mange LED's de bruger
til bare én baglygte, så virker de 16 BMW LED's som en ren vittighed. :-/
Kraftigere lysdioder ? Der er så godt som altid på bekostning af
udstrålingsvinkel.

Det er meget dyrt at overgå en glødepære med en LED løsning.

> Jeg har i øvrigt ikke bemærket problemet på Suzukien, men måske jeg
> bare ikke har været opmærksom på det.

Nu kører Du jo heller ikke bagved.

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-12-07 07:42

Orla Pedersen wrote:
> Kraftigere lysdioder ? Der er så godt som altid på bekostning af
> udstrålingsvinkel.

Nah - man arbejder imod LED autoforlygter, så teknologien tordner frem.
Min cykelforlygte afsætter 250mw på halv kraft - og den kan ses i en
grad der får bilister til at blænde op når jeg kører imod. Bevares, den
har en reflektor, men uden den er udstrålingsvinklen bred.

Hmm : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2394

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-12-07 11:19

Torben Scheel wrote:

> Nah - man arbejder imod LED autoforlygter, så teknologien tordner
> frem.

De er også ved at lave LED tv. I øjeblikket er det for dyrt til meningmand,
og bruges kun til storskærme der skal kunne ses i dagslys. Men de regner med
at priserne falder yderligere pga noget ny teknologi (ved ikke om det er i
selve LED eller i produktionen af dem).

Så er det jo bare at knalde nogle flere LED'er i lygten.

Der er også noget lovgivning på vej (bla i visse stater i usa) om at man
ikke må bruge glødepærer efter år 200x. Så er det enten
lysstofrør/sparepærer eller LED.

/jim

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-12-07 22:20

"Tommy Jakobsen" <tommy@jakobsen.be> writes:

> Nej, det er ikke helt sandt. Bagsmækken på SV'eren kan snildt
> droppes uden at skifte blinkere.

Mjaeh, det var nok fordi forhandleren monterede en Rizoma-bagendeplade
at det var nødvendigt. Til gengæld byttede han blinkene uden at det
kostede mig noget.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-12-07 22:26

> [...]

> bruger til bare én baglygte, så virker de 16 BMW LED's som en ren
> vittighed. :-/ Kraftigere lysdioder ? Der er så godt som altid på

Ikke altid. Den anden dag afprøvede jeg en 1-watt, 120 graders
lysdiode og selv fra siden var den så kraftig at den var ret usund at
se på. Sådan en her:
http://www.avagotech.com/products/leds/moonstone%E2%84%A2_high_power_leds/moonstone%E2%84%A2_led_emitter/asmt-mg00/

> Det er meget dyrt at overgå en glødepære med en LED løsning.

Meget og meget... Pærer skal også have fatninger og parabol, og skal
derudover også skiftes til tider.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-12-07 22:26

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Der er også noget lovgivning på vej (bla i visse stater i usa) om at man
> ikke må bruge glødepærer efter år 200x. Så er det enten
> lysstofrør/sparepærer eller LED.

....og i EU:

-------
Om to år er glødepærer forbudt

Det er ved at være sidste chance for at købe en traditionel glødepære
i Europa. EU forbereder nye regler, som vil gøre det ulovligt at sælge
andet end energisparepærer fra 2009.
-------
<http://ing.dk/artikel/75600>

Jeg synes at et forbud er ret upraktisk, for farver bliver altså
mere eller mindre forkerte i det meste spare-lys :-/

Men ikke desto mindre kan de sagtens lyse både bredt og kraftigt.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-07 23:24

On Thu, 13 Dec 2007 22:26:22 +0100, Jes Vestervang wrote:

> Jeg synes at et forbud er ret upraktisk, for farver bliver altså
> mere eller mindre forkerte i det meste spare-lys :-/

Jup, farvegengivelsen er aht. det er komplet umuligt at "læse" et printkort
eksempelvis.

Orla Pedersen, som græmmes ved "koldtrødt", og "koldtblåt" julebelysning