Gearindikator
Fra : Ukendt

Dato : 10-12-07 22:15

Hej.
Konen har købt en Suzuki Savages, som hun glæder sig til at komme ud at køre
på til foråret, men for en nybegynder kan det med at finde ud af hvilket
gear cyklen kører i, måske være et problem. Er det muligt at montere en
gearindikator

--
Venlig hilsen
Bo Stange

Fra : bøv

Dato : 10-12-07 22:26

"Bo S." <hanbo(snabelA)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køre på til foråret, men for en nybegynder kan det med at finde ud af
> hvilket gear cyklen kører i, måske være et problem. Er det muligt at

Ja!

http://www.jml.dk/jml/nyheder.asp
Rul lidt ned-Geartronic

Bøv

Fra : Armand

Dato : 10-12-07 23:42

Bo S. skrev:
> [...]
> på til foråret, men for en nybegynder kan det med at finde ud af hvilket
> gear cyklen kører i, måske være et problem. Er det muligt at montere en

"hvilket gear", eller "om den er i højgear"??

I fald at det drejer sig om højgears-detektion, så har mange gearkasser
det sådan at gearpedalen bliver "blød" og kan bevæges en smule opad
under kørsel når man er i højgear - Dette i modsætning til den fasthed
gearpedalen har under kørsel i lavere gear, hvor man med træk på motoren
næsten ikke kan tvinge gearkassen op i næste gear!
Prøv selv at belaste gearpedalen mildt opad under kørsel i lavere hhv.
højeste gear og se om ikke Savage'n skulle have denne hjælpefulde feature!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 16:29

> [...]
> Prøv selv at belaste gearpedalen mildt opad under kørsel i lavere hhv.
> højeste gear og se om ikke Savage'n skulle have denne hjælpefulde feature!

Det skulle helst være en, der viser hvilket gear der køres i..
Jeg vil læse om det på de link der er kommet.

/Bo

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-12-07 12:37

Bo S. wrote:
> Er det muligt
> at montere en gearindikator

http://www.biketronix.info/Shop_UK/index1.html

/jim

Fra : Per Kaaber

Dato : 11-12-07 19:11

Jim Andersen wrote:

> http://www.biketronix.info/Shop_UK/index1.html
>
> /jim

Nu kunne det jo godt gå hen og blive insekt sex, men det ville nu være fedt,
hvis man kunne få det som det var engang på en Suzuki GS550 fra 70'erne,
hvor gearindikatoren fik signalet fra en switch dims der var monteret nede
ved gearpedalen.

Der må da kunne opfindes noget ligende til eftermontering på
modeller/fabrikater, der ikke fra fabrik er monteret med denne fornuftige
detalje.
--

Hilsen

Per

Fra : Armand

Dato : 11-12-07 23:00

Per Kaaber skrev:

> [...]
>
> Der må da kunne opfindes noget ligende til eftermontering på
> modeller/fabrikater, der ikke fra fabrik er monteret med denne fornuftige

Jup!
Det er også sådan en ting der linkes til i første besvarelse!
Desværre er disse primært beregnet til montage på modeller med både
elektronisk omdrejningtæller og(!) speedometer.

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-12-07 09:04

Armand wrote:
> [...]

Den er nu også på en GN250 fra 90'erne.

> Jup!
> Det er også sådan en ting der linkes til i første besvarelse!

Er det? Det lyder mere som om den beregner gearet ud fra omdrejningstal og
hastighed.

/jim

Fra : Per Kaaber

Dato : 12-12-07 16:27

Jim Andersen wrote:

> Den er nu også på en GN250 fra 90'erne.

> Er det? Det lyder mere som om den beregner gearet ud fra
> omdrejningstal og hastighed.
>
> /jim

Ja. Sådan læser jeg det også.
--

Hilsen

Per

Fra : Armand

Dato : 12-12-07 19:30

Jim Andersen skrev:

> Den er nu også på en GN250 fra 90'erne.

> Er det? Det lyder mere som om den beregner gearet ud fra omdrejningstal og
> hastighed.

Som bolt-on er dét vel også langt enklere at konstruere, og resultatet
bliver jo det samme: Et digitalt nummer-display med gearindikering under
kørsel :-|

--
Armand.

Fra : Per Kaaber

Dato : 12-12-07 21:34

Armand wrote:

> Som bolt-on er dét vel også langt enklere at konstruere, og resultatet
> bliver jo det samme: Et digitalt nummer-display med gearindikering
> under kørsel :-|

Vel ikke helt.
Hvad sker der når man trækker koblingen under kørsel, hvorved farten
bibeholdes og omdrejningerne falder, eller man blot holder stille og dyret
stadig er i et eller andet gear?
Hvordan er der taget højde for disse situationer?
--

Hilsen

Per

Fra : Armand

Dato : 12-12-07 22:29

Per Kaaber skrev:

> [...]
> stadig er i et eller andet gear?
> Hvordan er der taget højde for disse situationer?

På mikroovne er der heller ikke taget højde for at man tørrer minipudler
deri!

Begge de nævnte scenarier er DONT'S som man allerede under
køreundervisningen skulle have lært at undgå :-|
Og sådan set fra oven er det ene slet og ret forårsaget af det andet:
Man ender ikke i forkert gear ved stilstand hvis man ikke "kører
løbehjul" med koblingen trukket :-|

Forøvrigt vil "løbehjulskørsel" formodentligt primært foregå i højeste
gear hvorved at gadget'en ikke ville kunne vise forkert (á: højere) gear
med de faldende omdrejninger til hastigheden :-|

Som altid skyldes manglende gearoverblik manglende kørerutine, hvorfor
man ikke behøver at gå i panik p.g.a. ny motorcykel hhv. friskt kørekort
- Bare se at kom på nakken af dyret og få nogle km's på rygraden. de
mindste sogneveje er ikke blot de hyggeligste men også langt de bedste
at frekventere i dén situation!

Husker man altid at holde motoren tilkoblet, også under deceleration,
forbliver den "eneste" tvivl, den om man overhovedet ér i højgear eller
ej, og derom er det af mig tidligere nævnte trick med den (muligt)
"bløde" højgearsposition for gearpedalen en effektiv kontrolmulighed!

Mit eget kørselsmønster er heller ikke á særligt hyppig brug og ved
tidligere lejlighed brainstormede jeg et trick med to simple markeringer
for lav (50?) hhv. høj (130?) hastighed på såvel speedometer som
omdrejningstæller, hvorved man let vil kunne skelne visernes
"paralellitet" derimellem:
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1585
Men dét trick lader sig jo ikke bruge på Savage'n der svjh er uden
omdrejningstæller - Det samme gør sig forøvrigt gældende for
elektronik-gadget'en medmindre den kan fås med tændspole-tilslutning for
egen-detektering af omdrejninger!?

--
Armand.

Fra : Per Kaaber

Dato : 12-12-07 23:28

Armand wrote:

> [...]
> Og sådan set fra oven er det ene slet og ret forårsaget af det andet:
> Man ender ikke i forkert gear ved stilstand hvis man ikke "kører

Senariene var nu mere ment som, hvad hvis, for at få blotlagt systemets
formåen.

> [...]
> omdrejningstæller - Det samme gør sig forøvrigt gældende for
> elektronik-gadget'en medmindre den kan fås med tændspole-tilslutning

Dit udmærkede simple non elektriske system er bemærket , og jeg øver mig
også i at bruge det, men det tager tid og opmærksomhed at aflæse og beregne,
når det går derudaf på de snoede sogneveje

Jeg må indrømme, at siden jeg for første gang i 1977 erhvervede mig en
Suzuki GS550, som jeg fik ca 7 år på, har savnet GS'eres gearindikerings
system på de efterfølgende afprøvede køretøjer, der for de fleste kun har
haft 5 gear at vælge i mellem mod GS'erens 6 gear. Det sidder stadigt dybt i
foden, at der sgu da lige er et gear mere, hvorved der lige kommer en
udkobling pr rent refleks

Mht. den elektroniske gear gadget, kan jeg læse mig til, at der kan fås en
sensor (magnetsensor), sansynligvis til montering op mod en magnet placeret
på fælgen, for at kompensere for manglende elektronisk speedometer samt en
yderligere option til montering til tændingssystem for kompensering af
manglende elektronisk omdrejningstæller.

Kunne være man skulle gå i tænkeboksen, og udtænke en minimekaniskelektrisk
system, der kan monteres på gearvælgerakslen

--
Hilsen

Per
Yamaha fzr1000 exup årg. 93

Fra : Armand

Dato : 13-12-07 00:07

Per Kaaber skrev:

> Dit udmærkede simple non elektriske system er bemærket , og jeg øver mig
> også i at bruge det, men det tager tid og opmærksomhed at aflæse og beregne,
> når det går derudaf på de snoede sogneveje

Det tager ikke mange ture på motorvej for at kunne skrive sig bag øret
hvilke omdrejninger 130 svarer til, og ditto for de "nedre" 50-60km/t :-|
Tilbage står så at placere nogle markeringer, som gerne må være noget
mere diskrete end mine, for de to hastigheder og de tilsvarende
omdrejninger, hvorefter det er ganske enkelt at skønne "paralleliteten"
mellem det to viseres placering indenfor markeringen :-|

> [...]
> foden, at der sgu da lige er et gear mere, hvorved der lige kommer en

Jup!
"Falsk højgear-skifte" er en udbredt øvelse for motorcyklister på de
danske lande og motor -veje!

> Kunne være man skulle gå i tænkeboksen, og udtænke en minimekaniskelektrisk
> system, der kan monteres på gearvælgerakslen

Dét minder mig om en anden ide omkring emnet:
Det kan godt lade sig gøre at lave et falskt/ekstra kontaktpunkt på den
rondel som frigears-kontakten udgøres af, og et sådant punkt ud for
næsthøjeste gear vil medføre at frigearslampen også lyser under
indlægning af næsthøjeste gear og således udgøre en be/af -kræftigelse
af højgears-kørsel eller ej uden at frigearslampen vil genere væsentligt
ud fra at næsthøjeste gear oftest blot er noget man passerer på vej til
højgear!

--
Armand

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 13-12-07 00:11

> [...]
> højgears-kørsel eller ej uden at frigearslampen vil genere væsentligt ud
> fra at næsthøjeste gear oftest blot er noget man passerer på vej til

Tak, det var en rigtig god ide. Det skal på et tidspunkt forsøges på
min "nye" FJ 1200.

mvh Jens
Sydals

Fra : Per Kaaber

Dato : 13-12-07 00:53

Armand wrote:

> [...]
> af højgears-kørsel eller ej uden at frigearslampen vil genere
> væsentligt ud fra at næsthøjeste gear oftest blot er noget man

Hvis det er muligt at lave 5-6 ekstra kontaktpunkter på i den rondel
frigears kontakten er en del af, er der ikke nogen problemer at tilslutte
disse ekstra forbindelse til et led display.

En anden mulighed var, at lave et lille medbringersysten, der hhv. skubbede
eller drejede en anordning med x antal kontakter den ene vej når der blev
geret op og den anden vej når der blev gearet ned.

Anordningen kunne vel nemt forbindes til gear akselen eller trækstangen til
gearpedalen. Eller endog via et wirekabel, så aordninge kunne placeres et
vilkårligt sted på mc'en

--

Hilsen

Per, som kom til at tænke højt

Fra : Armand

Dato : 13-12-07 01:05

Per Kaaber skrev:

> Hvis det er muligt at lave 5-6 ekstra kontaktpunkter på i den rondel
> frigears kontakten er en del af, er der ikke nogen problemer at tilslutte
> disse ekstra forbindelse til et led display.

Læg mærke til at punkterne umiddelbart kun påvirker frigearskontakten!
En række alternative pick-up's for hver ny placering rondellens
metalliske kontakt-punkt får for hvert gear vil derimod kunne afgive en
række seperate signaler til et display!

> [...]
> gearpedalen. Eller endog via et wirekabel, så aordninge kunne placeres et

Mon ikke at det vil være lettere med et drejepotentiometer for enden af
gearskiftetromlen (á også dér hvor frigear-rondellen sidder) hvorved
hvert gear vil have sin modstand, som må være enkelt at omsætte
elektronisk til en indikering á 1-6 :-/

--
Armand.

Fra : Per Kaaber

Dato : 13-12-07 17:35

Armand wrote:

> [...]
> metalliske kontakt-punkt får for hvert gear vil derimod kunne afgive
> en række seperate signaler til et display!

Jeg har endnu ikke fået gravet mig ind til frigearskontakten på fzr'en, men
det ville være perfekt, hvis man kunne konstruerer/ændre frigearskontakten
til en lignende dennne
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1979-Suzuki-GS-1000-neutral-gear-shift-indicator_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ35595QQihZ020QQitemZ300181370897QQrdZ1QQsspagenameZWDVW,
som er til en Suzuki gs1000

> [...]
> hvorved hvert gear vil have sin modstand, som må være enkelt at
> omsætte elektronisk til en indikering á 1-6 :-/

Det er også en ide, men jeg ved ikke hvordan det er med pladsen og om
pladsen i det hele taget tillader potentiometre.

Man kunne også montere en lille magnet på geararmen og lade nogle
readkontakter aktivere hhv ved opgering og nedgearing, der så talte op og
hhv. ned på en tæller! Men der ville nok blive talt forkert i nogle
tilfælde.

Foreløbigt skal der først bygges et skrueskur, Derefter kan der først blive
tale om at demonteres kåbe og div. dæksler. Men tanker og forberedelser kan
tit forkorte udviklingsprojekterne når tiden oprinder

--

Hilsen

Per
Yamaha Fzr 1000 Exup

Fra : Armand

Dato : 13-12-07 19:55

Per Kaaber skrev:

> [...]
> readkontakter aktivere hhv ved opgering og nedgearing, der så talte op og
> hhv. ned på en tæller! Men der ville nok blive talt forkert i nogle

= Kan overkomes gennem auto-reset udført af frigears-kontakten!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-07 17:08

On Tue, 11 Dec 2007 19:11:07 +0100, Per Kaaber wrote:

> [...]
> hvor gearindikatoren fik signalet fra en switch dims der var monteret nede

Det er bare ikke så let. Kun få mc'er har akslen fra skiftetromlen ført ud
således at en "dekoder kontakt" kan monteres. Den jeg lige husker med
muligheden, er R5/RD men det er jo også "antiksnak".

> med denne fornuftige detalje.

Bimsen er udstyret med geardekoder, samt display, og det er IMHO den mest
overflødige detalje på cyklen. Pladsen på displayet kunne passende have
været brug til permanent visning af triptæller 1. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-12-07 13:51

http://www.bikx.dk/bikx.asp

Gipro til nyere suzuki, 1.095 kr. Savaga er da nyere. Den er ihvertfald i
mcrevyen for 2003.

/jim

Fra : OK

Dato : 12-12-07 08:46

> [...]
> køre på til foråret, men for en nybegynder kan det med at finde ud af
> hvilket gear cyklen kører i, måske være et problem. Er det muligt at

MC Master i Skanderborg har dem vist nok på tilbud netop nu.........
mvh Ole

Fra : Moller

Dato : 13-12-07 13:45

Bo S. wrote:

> [...]
> på til foråret, men for en nybegynder kan det med at finde ud af hvilket
> gear cyklen kører i, måske være et problem. Er det muligt at montere en

? vi er maaaange som har klaret sig uden gearindikatore ;) og det er gået
fint.
Hvis jeg var din kone, og du foreslog det, ville jeg tage det som en
fornærmelse om at jeg er for dum til at køre mc ;) uden en indikator.

Men se det på en anden måde, hvis det er som du siger et problem pt. at
der ik er en gearindikator, så vil hun jo ik lære at køre uden hvis du som
det første montere en, og derved vil hun ha et problem hver gang hun står
og skal prøve en MC uden gearindikator.

VH
Moller

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-07 22:06

> [...]
> Hvis jeg var din kone, og du foreslog det, ville jeg tage det som en
> fornærmelse om at jeg er for dum til at køre mc ;) uden en indikator.

Det er faktisk fruen der selv ønsker det.......så jeg fornærmer ikke nogen

Nu er det sådan at ny teknologi er kommet for at blive, og hvorfor ikke
bruge den når den er tilgængelig.
Jeg har gearindikator på min egen bimmer, og er da glad for den.
Hun har haft indikator på sin skolecykel og syntes faktisk at det var rart
at hun altid vidste hvilket gear cyklen var i.

> [...]
> det første montere en, og derved vil hun ha et problem hver gang hun står

Er det ikke at sætte tingene på spidsen????
Som jeg skrev, glædede hun sig til at komme ud at trille til foråret, og har
derfor kun lige været ude og køre en meget lille tur den dag vi hentede
cyklen, af den grund hun først fik sit mc kørekort igår.
Jeg kan ikke se at der skulle være problemer ved at prøve en cykel uden
indikator, men hvis man gerne vil have et lille legetøj som en indikator,
hvorfor så ikke sætte en på.

> VH
> Moller

Hilsen
Bo

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-07 23:33

On Thu, 13 Dec 2007 22:06:13 +0100, Bo S. wrote:

> Nu er det sådan at ny teknologi er kommet for at blive,

Nåe-ja, ligesom antidive forgafler, og 16" hjul

Fra : Armand

Dato : 14-12-07 18:28

Orla Pedersen skrev:

> Nåe-ja, ligesom antidive forgafler, og 16" hjul

Hæ!
Jeg tænkte på en replik i samme stil men kunne ikke finde ordene, som
du!

--
Armand.