Ny hundeejer.
Fra : Stefanie

Dato : 10-12-07 19:24

Kom til at poste forkert, i dk.fritid.dyr, så nu poster jeg den også lige
her, hvor den jo nærmere hører til :)

Hej NG.
Som det kunne forståes på mit indlæg før, går jeg og gør mig overvejelser om
forberedelser til at skulle have min første hund. Jeg har derfor lavet en
liste, som jeg meget gerne vil have feedback på, gode ideer, andre ting jeg
har glemt at tænke på osv osv. På forhånd, mange tak.

Hundeseng
Halsbånd - snor (flex-linie)
Mad og vandskåle
Tægetang
Negleklipper/klosaks
Børste/strigle/kam
Blød tandbørste
Hundetandpasta
Hundetegn (ejers navn, tlf-nr, hunds navn)

Hundeforsikring.

Mvh.
Stefanie

Fra : Anette

Dato : 10-12-07 19:40

Stefanie wrote:
> Hundeseng
>.Halsbånd - snor (flex-linie)
>.Mad og vandskåle
> Tægetang
> Negleklipper/klosaks
> Børste/strigle/kam
> Blød tandbørste
> Hundetandpasta
> Hundetegn (ejers navn, tlf-nr, hunds navn)
>
> Hundeforsikring.

Det ser glimrende ud, men det er nok behersket hvor meget du har brug for i
første omgang.
De første 3 punkter ja, samt hundetegn og den lovpligtige hundeforsikring -
evt også sygeforsikring.
Køb en almindelig line til din hvalp også. Især hvis du vil lære den at gå
ordentligt uden at trække.
Flexlinen gør at hunden tror den er løs og bare kan fise afsted som det
passer den - og så har ørerne det med at blive totalt døve

Tægetang - ja en gang til sommer.
Negleklipper, ja når den er et års tid.
Børste- ja en blød børste i første omgang, så den vænner sig til at blive
børstet.
Først når den er omkring 4-6 måneder får du brug for en rigtig
børste/strigle/kam.( Kam med "rulle-tænder" er bedst hvis det er en
langhåret hund du skal have).
Tandbørste og tandpasta, har jeg aldrig brugt til mine hunde - de får rå
kødben mindst 3 gange om ugen og har superflotte tænder, som imponerer
dyrlægen hver gang vi er til tjek. Jeg tror også hundene synes kødben er
noget sjovere end at få børstet tænder

Husk MASSER af køkkenrulle, rengøringmiddel til gulvene og pletrens til
gulvtæpper - hvalpe er storforbnrugende i den retning.
Og ikke mindst et par gode gummistøvler og en varm vind-ogvandtæt jakke til
dig selv

God fornøjelse
/ Anette
www.philana.dk

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 10-12-07 21:39

"Stefanie" <kramzere@FJERNmsn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Blød tandbørste
> Hundetandpasta
> Hundetegn (ejers navn, tlf-nr, hunds navn)

Hej Stefanie!

Jeg vil ikke anbefale et alm. halsbånd i den første tid, snarere ern sele og
en alm. hundesnor.
Vi har købt vores i Sverige. Hun syr bl.a seler i en slags velour, som man
kan indstille trinløst.
Du kan se et billede her
http://www.mixangels.com/images/vaxisele%20valpbla.jpg

Og så find allerede et sted, hvor du kan gå til hvalpemotivantion, så
tidligt som overhovedet muligt.

Hilsen Jeannie

http://ckcs.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-12-07 22:04

"Jeannie Kristensen \(4700\)" <virker@ikke.dk> writes:

> Jeg vil ikke anbefale et alm. halsbånd i den første tid, snarere ern sele og
> en alm. hundesnor.

Men et almindeligt halsbånd bør den efter min mening have. Hvad skal
man ellers sætte hundetegnet fast i, så den kan blive hjulpet hjem,
hvis den forvilder sig ud af haven?

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 10-12-07 22:26

> Men et almindeligt halsbånd bør den efter min mening have. Hvad skal
> man ellers sætte hundetegnet fast i, så den kan blive hjulpet hjem,
> hvis den forvilder sig ud af haven?
>
> Mvh Trine

Ja så kan du give den et lækkert rundsyet lædersalsbånd på med hundetegn i,
men når den skal ud og gå tur skal du helst bruge en sele.

Hvilken hund skal du egentlig ha´? Stor, mellem, eller lille race?

Jeannie

http://ckcs.dk

Fra : Stefanie

Dato : 11-12-07 21:29

> [...]
> i, men når den skal ud og gå tur skal du helst bruge en sele.
>
> Hvilken hund skal du egentlig ha´? Stor, mellem, eller lille race?

Det er en chow chow vi har kig på, så den er mellem stor.

Tusind tak for feedback på min "hundeliste" :)

Venligst
Stefanie

Fra : OZ3BTO

Dato : 11-12-07 04:38

> [...]
> Blød tandbørste
> Hundetandpasta
> Hundetegn (ejers navn, tlf-nr, hunds navn)

Legetøj Hvalpe tænder kan bide alt istykker så giv den hellere legetøj og
hav nyt i reserve (sokker o.l er også gode og hvalpen kan sikkert selv finde
dem
"Doggi bags" (Til opsamling af div. efterladenskaber)
Hundebur til bilen evt. hundesele (Dur hvist kun til mindre hunde)
Støvsuger til soveværelset (Hvis langhåret hund)
Div. hår/fungfjerner ved alle udgangsdøre (Hvis langhåret hund)
Støvsuger til bilen (Hvis langhåret hund) ¨
Indgang med fast nem rengørlig gulv (+ loft og vægge hvis langhåret hund)

Nogen ting afhænger jo også af hvilken hund du skal have.

Erik

Fra : Anette

Dato : 11-12-07 18:18

OZ3BTO wrote:
> Hundebur til bilen evt. hundesele (Dur hvist kun til mindre hunde)

Hundesikkerhedsseler er skam også til store hunde
http://loppetjansen.dk/sikkerhed/sikkerhedsseler/allsafe_sikkerhedssele_large_5592_da.html

Vores hunde ( de vejer hver ca 23kg) sidder i sikkerhedsseler - og det
fungerer rigtig godt.
Det smarte er at selerne kan bruges som "gå-sele" når der er en pause på
køreturen.
Og så selvføgelig at man hverken får hund eller bur i nakken, hvis det
skulle blive nødvendigt at bremse meget hårdt op.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 12-12-07 03:34

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og så selvføgelig at man hverken får hund eller bur i nakken, hvis det
> skulle blive nødvendigt at bremse meget hårdt op.

Nu har jeg så kun så det på små hunde indtil videre derfor var jeg ikke
sikker

Erik

Fra : Kasper

Dato : 12-12-07 15:51

> Hundeseng
> Halsbånd - snor (flex-linie)
> Mad og vandskåle
> Tægetang
> Negleklipper/klosaks
> Børste/strigle/kam
> Blød tandbørste
> Hundetandpasta
> Hundetegn (ejers navn, tlf-nr, hunds navn)

Hej

En fløjte kan være meget behjælpelig.

Hvis du hver gang fra den er helt lille laver 1 til 2 fløjt typer, når den
skal have mad, så lærer den hurtigt at det ene fløjt er nu skal jeg skynde
mig hjem da det kan give mad, og fløjt 2 er jeg bliver nød til at sidde ned
inden jeg får mad...

vi bruger et fjøjt til at få ham til at sidde, og 2 til at komme.

jeg ved ikke om i har brug for begge dele, men det er utrolig rart at kan
kalde ens hund til sig.
Et fløjt virker meget bedre end at råbe efter ens hund hvis den er
50-100meter væk.

Kasper

Fra : Anette

Dato : 12-12-07 20:49

Kasper wrote:

> Et fløjt virker meget bedre end at råbe efter ens hund hvis den er
> 50-100meter væk.

Hej Kasper

Man behøver ikke råbe ad sin hund selvom den er over 100meter væk.
Hunden hører..hvad er det..16? gange bedre end vi gør, -så den kan sagtens
høre det
selvom man bare taler almindeligt...når den altså lige har tid .
Det er bare os halvdøve mennesker der sy6nes der skal råbes når det er over
lang afstand.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Kasper

Dato : 13-12-07 17:14

"Anette" <abc@def.es> wrote in message

> [...]
> selvom man bare taler almindeligt...når den altså lige har tid .
> Det er bare os halvdøve mennesker der sy6nes der skal råbes når det er

Du skal lige huske at indberegne evt. modvind / andre larmende ting der skal
overdøves.

Med en fløjte kan man klart og højt på lange afstande videregive en
kommando.

Kasper

Fra : OZ3BTO

Dato : 13-12-07 00:49

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> [...]
> kalde ens hund til sig.
> Et fløjt virker meget bedre end at råbe efter ens hund hvis den er

Så hunden rigtig kan blive forvirret når andre også bruger en fløjte

Man bør få sin hund til at lystre noget unikt .. Eller ihvertfald ikke noget
alle bruger.

Vores har vi flere muligheder med vi kan både fløjte (med munden) Vise
tegn og kalde

Fx. betyder et klap på låret plads i den side der klappes

Over længere afstande er det en kort pift efterfulgt at det håndtegn der
passer til det hunden skal.. f.x. en knyttet næve i strakt arm over hovedet
betyder kom.. flad hånd = dæk osv

Erik

Fra : Kasper

Dato : 13-12-07 17:12

> Så hunden rigtig kan blive forvirret når andre også bruger en fløjte
Rigtige hundefløjter har frekvens kode skrevet på bagsiden, så man ikke alle
bruger den samme.
iøvrigt kan man få en magen til hvis man knuser den.

> Man bør få sin hund til at lystre noget unikt .. Eller ihvertfald ikke
> noget
> alle bruger.
Sandt, men ikke alle bruger samme fløjte, og det kan hunde udskille utrolig
godt.

> Vores har vi flere muligheder med vi kan både fløjte (med munden) Vise
> tegn og kalde
Problemet med at fløjte med munden er du og evt. din kone ikke fløjter i
samme tone, men det kan hunden nu nok lære, men hvis der af en eller anden
grund er en anden der skal bruge kommandoen er en fløjte nemmere at lære dem
at bruge, så det lyder ens for hunden.

> Fx. betyder et klap på låret plads i den side der klappes
Det kan den se når den er på vej hjem til dig, ikke når den er på vej væk
eller jeg vil mene over 50m væk

> Over længere afstande er det en kort pift efterfulgt at det håndtegn der
> passer til det hunden skal.. f.x. en knyttet næve i strakt arm over
> hovedet
> betyder kom.. flad hånd = dæk osv
Jeg tror heller ikke en hund kan se forskel på en knyttet eller flad hånd på
50-100m

Kasper

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-12-07 17:32

> [...]
> iøvrigt kan man få en magen til hvis man knuser den.

> Sandt, men ikke alle bruger samme fløjte, og det kan hunde udskille

Kasper

hej

Jeg bruger også fløjte til mine to labber, dog ikke den type med indgraveret
nummer, men en af bøffelhorn.
Min veninde, som jeg næsten altid følges med på lufteturene, har en lignende
fløjte, dog med en helt anden lyd, men det sjove er, at hvis jeg fløjter i
min, kommer både mine egne hunde og også hendes to hunde stormende, og det
samme sker, hvis hun bruger sin - det har nok noget at gøre med, at der
altid vanker en godbid, når de lystrer fløjten

Iøvrigt har jeg fået fortalt af en træner, at hunde kan skelne, om det er
ejeren eller en anden person, der bruger den samme fløjte, det synes jeg
lyder ret fantastisk.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Kasper

Dato : 13-12-07 19:02

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in message

> [...]
> stormende, og det samme sker, hvis hun bruger sin - det har nok noget at
> gøre med, at der altid vanker en godbid, når de lystrer fløjten

Det er et lille problem når man skal bruge hunden til et arbejds redskab.
Men jeg vil mene det er et luksus problem, hvis bare den kommer hjem til
ejeren og ikke til den forkerte der fløjter...
Men måske også i har lært dem at lystre hindands hvis du har belønnet dine
hunde når hun har fløjtet ?

> Iøvrigt har jeg fået fortalt af en træner, at hunde kan skelne, om det er
> ejeren eller en anden person, der bruger den samme fløjte, det synes jeg
> lyder ret fantastisk.

De skulle være ret så filt følende i de høje frekevenser

Kasper

Fra : Battlefield's

Dato : 16-12-07 22:13

> [...]
> hunde når hun har fløjtet ?

> De skulle være ret så filt følende i de høje frekevenser

Hej

Vi bruger altid fløjter til vores labbere (også dem af ben), ikke mindst når
vi er på prøve eller til træning. De kan absolut skelne lyden af de
forskellige fløjter fra hinanden. Flere hunde kan sagtens arbejde sammen
langt fra føreren og så alligevel kun adlyde sin egen førers fløjte. Lyden
af en fløjte er betydeligt mere diskret end råben og skrigen når man er på
jagt
Hilsen Vibeke