Mere spor ??
Fra : Is

Dato : 09-12-07 17:59

Hej

Har lige igen læst tråden "Sporkursus" fra først i november.

Jeg har en en lab på 7 mdr, som er helt vild med at søge, derfor går
det alt for hurtigt når han søger. Også spor.

Jeg har derfor prøvet om det kunne bremse ham med godbidder på sporet.
Det synes kun at have en meget begrænset virkning på hastigheden, men
har bekræftet mig i teorien om at sporsøget kommer til at virke meget
rodet(søger godt, går forbi en "guf" , vender om for at finde "fuffen"
og så afsted på sporet igen, og så forbi en "guf" igen, osv), men
kommer dog i mål.

Men når i siger "gufferne" skal ligge tæt ! hvor tæt er det så ??

Hvor gamle bør sporene være under indlæring ? jeg mener med "guffer"
kan man jo ikke vende ryggen til før de kan være tømt pt går jeg
dem ca 15 min gamle, da det passer med at jeg lægger dem på udvejen,
og som det sidste på vej hjem går sporet.

Og på hvilket underlag er best ?? jeg træner på en forholdsvis
nyslået brakmark.

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 09-12-07 21:50

Hej

> Jeg har en en lab på 7 mdr, som er helt vild med at søge, derfor går
> det alt for hurtigt når han søger. Også spor.
>
> Jeg har derfor prøvet om det kunne bremse ham med godbidder på sporet.

Når han trækker: Kommandere "Ro", ryk i snoren og holde ham tilbage, så han
ikke kommer videre før han slapper af. Det vil nok kræve lidt tålmodighed
til han fatter det. Men det er vigtigt at få dette nogenlunde på plads
medens hunden er ung.

> [...]
> rodet(søger godt, går forbi en "guf" , vender om for at finde "fuffen"
> og så afsted på sporet igen, og så forbi en "guf" igen, osv), men

Han må ikke springe nogen guffer over. Vis ham hver eneste guf.

Hvis han er alt for overgearet, prøv at fodre inden du går spor. Og ingen
speciel belønning i enden af sporet, andet end ros.

> Men når i siger "gufferne" skal ligge tæt ! hvor tæt er det så ??

Èt i hvert fodspor, i hælaftrykket. Når det kører, introducere perioder med
ingen godbidder, første gang f.ex. 5 skridt, men selvfølgelig skal længden
af disse perioder variere i sporets forløb.

> [...]
> dem ca 15 min gamle, da det passer med at jeg lægger dem på udvejen,
> og som det sidste på vej hjem går sporet.

Kildefærten bliver mere dominerende end dynefærten ved 30 min. Så helst over
30 min. for at få et dybt søg, hvis det er et kriterie i det program du
træner. Når du ændrer liggetid skal du forøge med max. 15 minutter. Ved over
15 minutter er der stort set intet i færten i sporet som er magen til det 15
minutter yngre spor.

> Og på hvilket underlag er best ?? jeg træner på en forholdsvis
> nyslået brakmark.

Det lyder perfekt. Det må ikke være for langhåret, så færten kan sidde oppe
ad de lange strå. Vi vil jo have næsen ned i jorden.

Det var lige lidt input herfra. Andre kan have andre ideer. Som tidligere
nævnt er der ikke én "sandhed" i spor (eller i arbejde med hunde i det hele
taget )

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 09-12-07 22:10

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> han ikke kommer videre før han slapper af. Det vil nok kræve lidt
> tålmodighed til han fatter det. Men det er vigtigt at få dette nogenlunde

God idet at "køre trillebør her, d.v.s. to liner, én indenfor hvert forben,
ud under "armhulen" og op langs hver side af kroppen. Det giver dels en
symmetrisk kraft bagud, og desuden kan man styre hunden sideværts, hvis det
skulle være nødvendigt. I knæk (senerehen) kan man blokere for at hunden går
til den side den ikke skal.

Mvh
Søren

Fra : Is

Dato : 09-12-07 22:54

> [...]
tålmodighed
> til han fatter det. Men det er vigtigt at få dette nogenlunde på

Komando "Rolig" bruger jeg.

"ryk i ligen" er jeg ikke så meget for, for egentlig må han jo gere
trække på sporet, men jeg vil overveje det.

"holde igen", det gør jeg, men holder jeg for meget igen, begynder han
bare at flakke, det er jo heller ikke meningen. For egentlig har han
et godt søg, mener jeg, det går bare forstærkt.

> Han må ikke springe nogen guffer over. Vis ham hver eneste guf.

hmm, hvor lang line bruger du ??

> [...]
længden
> af disse perioder variere i sporets forløb.

ok jeg har forsøgt med hver eller hveranden gang i højre fodspor

> [...]
tidligere
> nævnt er der ikke én "sandhed" i spor (eller i arbejde med hunde i

Jeg takker for input

Nej, og det er meget forskelligt hvad der virker på den enkelte hund,
det er derfor det er dejligt at have med hunde at gøre

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-07 06:31

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "ryk i ligen" er jeg ikke så meget for, for egentlig må han jo gere
> trække på sporet, men jeg vil overveje det.

Det er jo ikke et straffe-ryk, husk rykket virker nedad, det er bare et
signal.

> hmm, hvor lang line bruger du ??

Under indlæring så kort at jeg kan korrigere det der skal korrigeres. Altså
helt kort i et tilfælde som dit. Lang line er ikke svært, det kan han
hurtigt lære senere.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-07 07:19

På billedet man ser hvordan: http://www.vizla.dk/31-03-07-010-s.jpg

Fra : Is

Dato : 10-12-07 18:53

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> På billedet man ser hvordan: http://www.vizla.dk/31-03-07-010-s.jpg

Ja det ser jo godt ud

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 10-12-07 19:10

I dag har jeg så prøvet, en guf i hvert fodaftryk, alder 20 min, og en
let rygvind, og intet som slutning.

resultat.

de første 2 m gik ok, men så sprang han nærmest fremad. da han ikke
fik lov til at "komme derudaf" satte han sig bare med og kiggede.
, efter en lille pause, sat på sporet igen, og så gik der udaf.
Efter en del næsten forgæves "holden igen" kom vi så til slutningen,
hvor der ingen ting var, det virkede nærmest "stressende" på ham at vi
skulle slutte uden at han havde fundet noget.

Jeg synes ik det er godt - eller er jeg bare lige så utålmodig som min
hund ??

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-07 20:14

> [...]
> fik lov til at "komme derudaf" satte han sig bare med og kiggede.
> , efter en lille pause, sat på sporet igen, og så gik der udaf.

Han skal lige lære hvordan de nye regler er.

> Efter en del næsten forgæves "holden igen" kom vi så til slutningen,
> hvor der ingen ting var, det virkede nærmest "stressende" på ham at vi
> skulle slutte uden at han havde fundet noget.

Helt ærlig Erik, han kan da ikke vide der ikke er noget for enden før han
har erfaret det et par gange . Så erkender han er verden er sådan, så han
ikke behøver skynde sig for at komme til slutningen, og han bliver heller
ikke "stresset" af at der ikke er noget ved slutningen, for han forventer
det ikke.

Ikke at det løser problemet i sig selv, men det gavner i hvert fald ikke
sagen at der er en særlig belønning for enden.

> Jeg synes ik det er godt - eller er jeg bare lige så utålmodig som min
> hund ??

Jeg kan ikke love at du går det jeg siger tre gange, og så kører det. Vurdér
med dig selv om du synes det lyder som en vej du vil forsøge. Hvis ikke, har
det ingen mening at prøve.

Jeg har ikke prøvet spor med alle mulige "problemhunde", kun med mine egne
(på det punkt ) helt normale hunde, men jeg tror hvis du holder dig til
disse ting i en periode vil du komme fremad m.h.t. at få stressen ned:
- Ingen belønning ved enden
- Han SKAL tage hver godbid
- Evt. spise inden spor

Måske du skal vente med det med at holde ham tilbage til stresset er kommet
lidt af og indtil han har fattet hvad det i det hele taget vil sige at gå
spor. Når han så går rimeligt uden vild stress, men fortsat trækker for
meget, kan du introducere det med at holde ham tilbage

Jeg taler her ud fra hvad jeg skønner mig til kan være en vej, jeg har ikke
personlig erfaring med lige præcis en hundeadfærd som du beskriver.

Mvh
Søren

Fra : Is

Dato : 10-12-07 22:14

> [...]
ikke
> sagen at der er en særlig belønning for enden.

Nej - jeg kan bestemt godt følge dit forslag - men jeg blev måske lidt
skuffet over hans reaktion i dag. Og jeg vil da også prøve det nogle
flere gange.

Måske betyder det også noget at han er i lømmelalderen, det er lige
som om der er nogle ting der skal prøves af i hverdagen. Han er til
tider krop umulig

Når du, som på billedet, bruger 2 liner! jeg kan ikke rigtig se hvad
du har fastgjort dem til ???

> [...]
for
> meget, kan du introducere det med at holde ham tilbage

Jeg må jo prøve mig frem (uden af skifte metode for hurtigt). Det
undre mig bare at så madglad han er, at det ikke får ham til gå mere
efter gufferne

> Jeg taler her ud fra hvad jeg skønner mig til kan være en vej, jeg
har ikke
> personlig erfaring med lige præcis en hundeadfærd som du beskriver.

Det er fint med noget input - og man foreslår jo det man selv har gode
erfaringer med.

Jeg prøver det et stykke tid.

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 11-12-07 07:46

> ikke
>

> Nej - jeg kan bestemt godt følge dit forslag - men jeg blev måske lidt
> skuffet over hans reaktion i dag. Og jeg vil da også prøve det nogle
> flere gange.

Hvad plejede du at belønne med for enden?

> Måske betyder det også noget at han er i lømmelalderen, det er lige
> som om der er nogle ting der skal prøves af i hverdagen. Han er til
> tider krop umulig

Måske, jeg har aldrig haft hunde med noget særlig lømmelalder-syndrom.

> Når du, som på billedet, bruger 2 liner! jeg kan ikke rigtig se hvad
> du har fastgjort dem til ???

Halsbåndet

> Jeg må jo prøve mig frem (uden af skifte metode for hurtigt). Det
> undre mig bare at så madglad han er, at det ikke får ham til gå mere
> efter gufferne

Han er måske i for høj stress til at interessere sig for guffer. I hvert
fald i så høj stress at hjernen er koblet fra?

Er der andre metoder til at få stress ned, hvis det er det der er problemet?
F.ex. køre ham træt på anden måde inden? Dække lidt ham af inden (måske ikke
så godt til en 7 måneders hund)?

> Jeg prøver det et stykke tid.

Held og lykke, lad evt. høre fra dig efter en 3-4-5 gange

Mvh
Søren

Fra : Is

Dato : 11-12-07 19:52

> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvad plejede du at belønne med for enden?

En dummy - som vi så leger med.

> Måske, jeg har aldrig haft hunde med noget særlig
lømmelalder-syndrom.

> Halsbåndet

vil det sige at du ikke bruger sporsele ??

> [...]
(måske ikke
> så godt til en 7 måneders hund)?

> Held og lykke, lad evt. høre fra dig efter en 3-4-5 gange

Så gerne.

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 13-12-07 17:48

> hvad

> vil det sige at du ikke bruger sporsele ??

Ja. I BHP/IPO-verdenen er der ikke mange der bruger sele uden der er speciel
grund til det. De fleste tager linen ind mellem forbenene, ud ved albuen og
op på den ene
side af hunden.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 10-12-07 00:15

> Hej
>
> Har lige igen læst tråden "Sporkursus" fra først i november.
>
> Jeg har en en lab på 7 mdr, som er helt vild med at søge, derfor går
> det alt for hurtigt når han søger. Også spor.

Er det din mening at du skal have genstande på spor?, hvad vil du bruge det
til?

Fra : Is

Dato : 10-12-07 18:41

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
meddelelse

> Er det din mening at du skal have genstande på spor?, hvad vil du

Ja

Dch - konkurrence

og måske til eftersøgning af tabte genstande.

Erik Isager