MS Windows
briani 27239
Skriftlige kommentarer knyttet til grafikf~
Fra : Michael Clasen

Dato : 11-12-07 13:51

Jeg har scannet en del ældre fotos og vil nu gerne knytte dem sammen med
beskrivelser af hvem, der har taget dem, hvor, hvornår, hvem de forestiller
osv. osv.
Jeg har gemt grafikfilerne i jpg-formatet og prøver forgæves at knytte
kommentater til dem i Windows Stifinder (XP). Jeg højreklikker på dem og går
til Egenskaber. Under fanen Dokumentinfo er der plads til at tilføje ord
under kategorierne: Titel, Emne, Forfatter(?), Nøgleord og Kommentarer.
Efter at have skrevet det ønskede gemmer jeg det, men næste gang jeg åbner
for Egenskaber>Dokumentinfo er mine indtastninger forsvundet. Hvad kan det
skyldes? Er der andre der har været ude for noget lignende? Eller er der
andre måder, man lettere kan knytte foto og tekst uløseligt sammen?

--
Michael Clasen
post(snabela)mclasen.dk

Fra : Max

Dato : 11-12-07 14:35

Hej Michael

> været ude for noget lignende? Eller er der andre måder, man lettere
> kan knytte foto og tekst uløseligt sammen?

Du skal have noget software der kan skrive EXIF data i filerne.

http://da.wikipedia.org/wiki/EXIF

--
Mvh Max

Fra : Michael Clasen

Dato : 11-12-07 15:41

Hej Max
Jeg har læst om EXIF og det lyder da smart.
Men det rejser også nogle spørgsmål:
1) Kan sådan nogle EXIF-data indeholde u-teknisk snak om at til venstre står
moster Anna og den slags?
2) Hvad skulle det være for noget software, jeg skulle bruge til at skrive
i?

Og så undrer det mig altså stadig at jeg ikke bare kan skrive det - og
bevare det - under Egenskaber>Dokumetinfo. Findes der mon en forklaring?
Michael Clasen
post(snabela)mclasen.dk
http://www.mclasen.dk

Fra : Max

Dato : 11-12-07 18:43

Hej Michael

> 1) Kan sådan nogle EXIF-data indeholde u-teknisk snak om at til
> venstre står moster Anna og den slags?
> 2) Hvad skulle det være for noget software, jeg skulle bruge til at
> skrive i?

Jeg bruger en Photoshop til at lægge informationer i billederne
med, og der kan jeg lave en mindre roman der gemmes med billedet.

--
Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 11-12-07 17:58

On Tue, 11 Dec 2007 13:51:25 +0100, "Michael Clasen" <post@mclasen.dk>
wrote:

>Jeg har scannet en del ældre fotos og vil nu gerne knytte dem sammen med
>beskrivelser af hvem, der har taget dem, hvor, hvornår, hvem de forestiller
>osv. osv.

Kig evt. på programmet "Filenote" her:

http://www.moonsoftware.com/freeware.asp

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-07 19:08

wrote:

> [...]
>Jeg har gemt grafikfilerne i jpg-formatet og prøver forgæves at knytte
>kommentater til dem i Windows Stifinder (XP).

...cut

Der er flere standarder for den slags. Kig på freeware programmet
IrfanView.

http://www.irfanview.net/

Det understøtter bl.a. EXIF, IPTC mv.

<mlr>

Fra : emj

Dato : 11-12-07 20:39

Michael Rasmussen skrev:

>Der er flere standarder for den slags. Kig på freeware programmet
>IrfanView.

Det er ikke meget ved at indskrive noget i exif med Irfanview, for det
kan kun genlæses med Irfanview.

Hilsen emj

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-07 20:53

On Tue, 11 Dec 2007 20:39:06 +0100, emj <emj@> wrote:

>Det er ikke meget ved at indskrive noget i exif med Irfanview, for det
>kan kun genlæses med Irfanview.

Det er ikke helt korrekt.

Både er EXIF og IPTC er standarder der understøttes af en række
programmer. Exif er specielt knyttet til kameraer, og understøttes af
stort set alle kamera fabrikanter.

<mlr>

Fra : emj

Dato : 11-12-07 22:12

Michael Rasmussen skrev:

>Det er ikke helt korrekt.
>
>Både er EXIF og IPTC er standarder der understøttes af en række
>programmer. Exif er specielt knyttet til kameraer, og understøttes af
>stort set alle kamera fabrikanter.

Nu er der ingen exif informationer i et indskannet billede og de
tekster, folk selv indskriver er ikke knyttet til noget kamera og
understøttes ofte kun af de programmer, som man har brugt til at
indskrive sine private informationer i.

Hilsen emj

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-07 20:56

wrote:

> [...]
>skyldes? Er der andre der har været ude for noget lignende? Eller er der
>andre måder, man lettere kan knytte foto og tekst uløseligt sammen?

Gætter på dine billeder ligger på et ikke-skrivbart medie - f.eks en
CD / DVD ROM.

Og så har windows sæ'følig ikke en kinamands chance for at gemme
oplysningerne....

<mlr>