TDC-20Mbit
Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-12-07 14:46

TDC kører fortiden en kampagne med at man kan prøve 20Mbit til en en
gang i foråret. Jeg har fået hvad svarer til 6Mbit. Og har hørt om andre
der har fået tilsvarende. Min 4Mbit har kørt problemfrit altid, og ser
man på Bredbånd City kan de ikke garantere 20Mbit. Men der skulle ikke
være problemer med at få 15Mbit. Så jeg tænker ikke det er den årsag der
spiller ind. Jeg bor 400m fra centralen. Kan det betale sig at brokke
sig til TDC?

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Anders \(6400 Sønder~

Dato : 09-12-07 18:13

Jeg vil da gribe knoglen og forhøre mig....

Mht. til hastighederne, så skal du begrænse dig til 8mbit, hvis du kan få
det, da TDC's 15mbit linie ikke er særlig stabil....

Fra : Hauge

Dato : 09-12-07 18:18

Anders (6400 Sønderborg) wrote:
> Mht. til hastighederne, så skal du begrænse dig til 8mbit, hvis du
> kan få det, da TDC's 15mbit linie ikke er særlig stabil....

Underligt, for 20 Mbit/s kører suverent her ved mig.

Mvh Hauge

Fra : KsNa

Dato : 09-12-07 19:29

> Underligt, for 20 Mbit/s kører suverent her ved mig.
>
> Mvh Hauge

Husk nu at det var Anders der svarede.

Mvh
Kim

Fra : Hauge

Dato : 09-12-07 19:37

KsNa wrote:
> Husk nu at det var Anders der svarede.

Øøhhh ja?

/Hauge

Fra : Anders \(6400 Sønder~

Dato : 09-12-07 19:40

Fik en advarsel fra TDC's kundeservice vedr. hastigheden

Fra : Rado

Dato : 11-12-07 15:36

On Sun, 9 Dec 2007 18:18:00 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Underligt, for 20 Mbit/s kører suverent her ved mig.

Hvad har du i reelt download? Jeg kan komme op på lidt over 18 på min.
Men den er helt stabil. Og det er 1½ km fra centralen.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Hauge

Dato : 11-12-07 15:41

Rado wrote:
> Hvad har du i reelt download? Jeg kan komme op på lidt over 18 på min.

Jeg kan hente med godt 2.1 MByte/sek.

> Men den er helt stabil. Og det er 1½ km fra centralen.

Helt stabilt her og omkring 1km fra centralen.

Mvh Hauge

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-12-07 20:23

Rado skrev:

> Hvad har du i reelt download? Jeg kan komme op på lidt over 18 på min.
> Men den er helt stabil. Og det er 1½ km fra centralen.

Dumeter siger ca 700kb/sec. På TDCs hjemmeside siger testen 5800kbit/s.
Men jeg har snakket med dem i dag. Det skyldes gammelt udstyr på
centralen. Jeg var ikke den eneste der sad med problemet.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Morten

Dato : 10-12-07 11:06

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

[...]

jeg er også blevet juleboostet, og opnår ikke meget mere end 5-6Mbit.
Afstand til central 48 meter. Det kan vel aldrig skade at forhøre sig
nærmere.

--Morten

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 11-12-07 08:14

Morten skrev:
> [...]
> være problemer med at få 15Mbit. Så jeg tænker ikke det er den årsag der
> spiller ind. Jeg bor 400m fra centralen. Kan det betale sig at brokke

Jeg fik lovet ca. 14-15 Mbit, da jeg har IPTV, det var jeg meget
lykkelig for, men resultatet blev fra 2 Mbit til 4Mbit.Jeg kontaktede
TDC og efter flere søforklaringer fik jeg at vide, at der manglende
plads på centralen. Er der nogen der har fået fuld udbytte af deres
kampagne eller er det bare "gas".

Jørgen Jørgensen

Fra : Hans

Dato : 12-12-07 20:27

> [...]
> centralen. Er der nogen der har fået fuld udbytte af deres kampagne eller

Fra 4 til ca 8 Mbit her

Der er langt fra de lovede 20

Hans

Fra : Hans

Dato : 12-12-07 20:35

Hans wrote:

> Fra 4 til ca 8 Mbit her
>
> Der er langt fra de lovede 20

Der er da vist ingen hos TDC som lover 20 Mbit:

"20 Mbit/s, også kaldet 20480/1024 kbit/s, leveres med maksimal båndbredde.
Det betyder, at vi som minimum leverer en hastighed på 2048/128 kbit/s
Hvis kobberledningens kapacitet gør det muligt, leverer vi mest muligt, og
hvis linjen kan klare en hastighed på 20480/1024 kbit/s, leverer vi det."

Hans

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-07 11:39

> [...]
> hvis linjen kan klare en hastighed på 20480/1024 kbit/s, leverer vi det."

Ja, der er sgu utroligt at det er lovligt at reklamere med 20 Mbit/s og så
tage forbehold for at man måske kun får en 1/10 del af den hastighed.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-07 11:43

Allan Soerensen skrev:

> Ja, der er sgu utroligt at det er lovligt at reklamere med 20 Mbit/s og så
> tage forbehold for at man måske kun får en 1/10 del af den hastighed.

Det adskiller sig ikke fra andre måder at lave reklamer på.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-07 11:55

> Det adskiller sig ikke fra andre måder at lave reklamer på.

Ikke?
Bilka ville næppe slippe godt fra at annoncere med 1 liter mælk til 4,50 Kr.
og så tage forbehold for at der måske kun er 1 deciliter i kartonen når man
kommer hjem med den.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-07 12:04

Allan Soerensen skrev:

> Bilka ville næppe slippe godt fra at annoncere med 1 liter mælk til 4,50 Kr.
> og så tage forbehold for at der måske kun er 1 deciliter i kartonen når man
> kommer hjem med den.

"Rabat op til 50 %"

"Priser fra 20 kr."

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-07 13:14

> "Rabat op til 50 %"
>
> "Priser fra 20 kr."

Ved begge dine eksempler vil der være tale om *forskellige* varer, som
f.eks. ligger i samme rodekasse. TDC annoncerer kun med en varer, nemlig 20
Mbit/s.
Desuden vil du med det samme vide hvad det er du får. Hos TDC finder du
først efterfølgende ud af at du kun får 1/10 del af det du har bestilt.

Fra : Henrik Bacher

Dato : 13-12-07 13:45

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> Desuden vil du med det samme vide hvad det er du får. Hos TDC finder du
> først efterfølgende ud af at du kun får 1/10 del af det du har bestilt.

Det er jo fordi der er en masse faktorer der spiller ind for at kunne
angive den præcise hastighed til den enkelte kunde, fx kobberkvalitet og
længde til centralen.
Og hvor mange forbindelse mon de ville sælge hvis de sagde fra 2 Mbit/s
og opefter?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-07 14:21

"Henrik Bacher" <invalid@nospam.nu> skrev i en meddelelse

> Det er jo fordi der er en masse faktorer der spiller ind for at kunne
> angive den præcise hastighed til den enkelte kunde, fx kobberkvalitet og
> længde til centralen.

Det er jeg fuldt ud klar over, men at man skal acceptere kun at få 1/10 af
hastigheden er efter min mening at gøre grin med folk.

> Og hvor mange forbindelse mon de ville sælge hvis de sagde fra 2 Mbit/s og
> opefter?

Det er klart at det ser "bedre" ud at reklamere med den høje hastighed, selv
om man ikke er i stand til at levere den i virkeligheden, men hvor meget
eller lidt de sælger er ikke relevant.

I markedsføringsloven §2 står der bl.a. at man ikke må anvende vildledende
angivelser, som er som er egnet til at påvirke efterspørgselen.
Når man annoncere en 2 Mbit/s forbindelse som 20 Mbit/s er det både
villedende og i den grad noget, der påvirke efterspørgselen (2 Mbit/s er
ikke noget særligt længere).

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-12-07 14:37

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> crashed Echelon writing

> [...]
> Mbit/s er det både villedende og i den grad noget, der påvirke
> efterspørgselen (2 Mbit/s er ikke noget særligt længere).

Hvordan er angivelsen vildledende?

De har fraskrevet sig ansvar for at fysiske og tekniske forhold kan bevirke
at at lavere hastighed opnåes.

--
Bjarke Andersen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-07 14:53

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan er angivelsen vildledende?

Hvis du bestiller 20 Mbit/s og de kun levere en hastighed svarende til 2
Mbit/s kommer du til at betale alt for meget for din forbindelse.
En 2048/128 kbit/s koster kun det halve hos TDC. Deres såkaldte "Minimum
levering" er også 2048/128 for den forbindelse, så du vil få nøjagtig samme
hastighed, men til 2 vidt forskellige priser.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-12-07 14:56

> [...]
> "Minimum levering" er også 2048/128 for den forbindelse, så du vil få
> nøjagtig samme hastighed, men til 2 vidt forskellige priser.

Så fortæller man TDC at da de ikke kan levere mere end 2Mbit, vil man
hellere have deres 2Mbit produkt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-07 15:07

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> crashed Echelon writing

> Så fortæller man TDC at da de ikke kan levere mere end 2Mbit, vil man
> hellere have deres 2Mbit produkt.

Og der er netop der det bliver vildledende, for gør man ikke selv noget
aktivt bliver man ved med at betale for 20 Mbit/s, selv om de kun levere
1/10

Fra : Henrik Bacher

Dato : 13-12-07 15:23

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> Og der er netop der det bliver vildledende, for gør man ikke selv noget
> aktivt bliver man ved med at betale for 20 Mbit/s, selv om de kun levere

Ved ikke med dig, men jeg fortrække at have en lovgivning der går ud fra
at brugen kan tænke selv?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-07 15:43

> Ved ikke med dig, men jeg fortrække at have en lovgivning der går ud fra
> at brugen kan tænke selv?

Tja, forbrugeren er ganske godt beskyttet af vores lovgivning, så
lovgivningen er der ikke noget i vejen med.
Jeg mener stadigt at TDC bevæger sig ganske meget på kanten af
markedsføringsloven, når de annoncere med 20 Mbit/s, kun levere 1/10 del af
den hastighed, men stadig kræver betaling for 20 Mbit/s selv om kunden ville
få nøjagtig samme produkt til den halve pris, hvis de solgte han 2 Mbit/s
(som er det TDC reelt levere).

Det ville klæde TDC, hvis de kontaktede de kunder som har bestilt 20 Mbit/s,
men hvor de ikke kan leverer varen, og sagde "beklager, vi er ikke i stand
til at levere den ønskede varer, er du interesseret i langsommere varer,
naturligvis til en lavere pris"

Fra : Hauge

Dato : 13-12-07 16:42

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> ikke i stand til at levere den ønskede varer, er du interesseret i
> langsommere varer, naturligvis til en lavere pris"

Hvilket allerede sker. Hvis man ikke kan få den hastighed som man har
bestilt, så kommer man kun til at betale for det man får. Hvor svært er det?
Sådan har det *altid* været. Det er ikke CyberCity, der bare gav kunden det
denne bestilte, men fik man reelt kun 1/10 af det, skulle man selv gøre
opmærksom på det. Sådan var det i hvert fald da jeg selv fik fra CC, dem er
jeg heldigvis sluppet for nu, det var før TDC kunne levere ved mig.

/Hauge

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-07 21:58

> Hvilket allerede sker. Hvis man ikke kan få den hastighed som man har
> bestilt, så kommer man kun til at betale for det man får. Hvor svært er
> det?

Det skete i hvert fald ikke i mit tilfælde.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-12-07 20:09

Hej Bertel Lund Hansen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Det adskiller sig ikke fra andre måder at lave reklamer på.

Desuden: Så vidt jeg ved, kan et "almindeligt" ADSL-modem slet ikke
trække over ca. 10 Mib/s. Deres højere hastigheder (8 Mib/s ned) er
ADSL2 og kræver vel et "ADSL2-modem"?

Jeg fik automatisk min forhøjet, og såvel min min down- som
uploadhastighed ligger påfaldende tæt på, hvad linjens ADSL-kvalitet
kan klare.

Fra World Online-tiden (godt nok separat kobber og derfor egentlig en
anden linje, men alligevel...) og Ciscorouteren kunne jeg spørge kortet
på centralen (dvs. en direkte måling). Dette leverede så svaret:

"Line capacity 9504 Kbps down; 928 Kbps up"

Mit TDC-modem (et Speedstream af en eller anden standardslags) stammer
fra nytår 2006, da jeg skiftede [1]. Det vil næppe køre efter ADSL2-
standarden.

[1] Image/World Online/Tiscali endte jo hos Tele2 i sommeren 2005. Det
overraskende er, at der gik omkring et halvt år, før de smadrede min
indtil da eminente forbindelse (se evt.
<http://stegen.dk/temp/tele2.txt>)

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-12-07 14:45

On 2007-12-14, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> wrote:

> Mit TDC-modem (et Speedstream af en eller anden standardslags) stammer
> fra nytår 2006, da jeg skiftede [1]. Det vil næppe køre efter ADSL2-
> standarden.

Det kan det sagtens.

--
Andreas

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-12-07 16:09

Hej Andreas Plesner Jacobsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Det kan det sagtens.

Oho! (Tænk at der var noget indenfor netværk, som jeg ikke havde fuld
fod på

Mener du dermed, at det som sådan (1) fint kan køre efter standarden
men blot med maksimal hastighed som ADSL. Eller mener du, at (2)
modemmet som sådan fint kan trække de 20 Mib/s ned (og det altså ikke
er modemmets skyld, at jeg topper ved de knapt 10 Mib/s)?

Iøvrigt tak for info, min ven. Og dejligt det er lige at se dig.
Du må endelig hilse dem af hestedesignerne, som kender mig og iøvrigt
have det rart trods din af mig formodede travlhed.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-12-07 13:11

On 2007-12-15, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> wrote:

> [...]
> modemmet som sådan fint kan trække de 20 Mib/s ned (og det altså ikke
> er modemmets skyld, at jeg topper ved de knapt 10 Mib/s)?

Jeg mener at der findes Speedstream ADSL2-modemmer fra det tidspunkt, så
det kan sagtens være et ADSL2-modem, og dermed kunne køre 20Mbps.
Men jeg kan selvfølgelig ikke love at det er et ADSL2-modem :)

> Iøvrigt tak for info, min ven. Og dejligt det er lige at se dig.
> Du må endelig hilse dem af hestedesignerne, som kender mig og iøvrigt
> have det rart trods din af mig formodede travlhed.

Jeg tror de fleste lurer med her :)

--
Andreas

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-12-07 15:52

> [...]

> tidspunkt, så det kan sagtens være et ADSL2-modem, og dermed kunne
> køre 20Mbps. Men jeg kan selvfølgelig ikke love at det er et

Så faldt brikkerne på plads. (Jeg er skam kvik nok, jeg skal bare have
lidt længere tid til at fatte noget end andre

Jeg er næsten sikker på, at det er et ADSL-modem (dvs. ikke ADSL2).

Grunden til det er ret logisk:

1. Da TDC lancerede deres ADSL2 (altså da de reelt starede med at folk
kunne abonnere på det), havde de en liste på deres site over centraler,
der var klargjort til ADSL2. Århus C var meget med. (Og Århus N, for
den sags skyld. Det er der, de selv har til huse

2. Det lyder lidt for meget af et tilfælde, at jeg ramler ned på præcis
den hastighed, som min linje med ADSL kan trække.
Jeg ved godt, at næsten usandsynlige tilfældigheder kan indtræffe,
men...

> Jeg tror de fleste lurer med her :)

Ja, suspekte har de jo altid været

Tak for infoen og i anden omgang neonbøjningen, Andreas!

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-12-07 10:50

On Tue, 18 Dec 2007 15:52:05 +0100, Rudi Stegen wrote:

> [...]
> der var klargjort til ADSL2. Århus C var meget med. (Og Århus N, for
> den sags skyld. Det er der, de selv har til huse

Det er det nu ikke, TDC Internet nu kendt som TDC hosting har ikke
noget med ADSL produktionen at goere, og deres naesmeste central
er ikke Aarhus N men Skejby ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Rudi Stegen

Dato : 19-12-07 23:13

Hej Jesper Skriver, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Det er det nu ikke, TDC Internet nu kendt som TDC hosting har ikke
> noget med ADSL produktionen at goere

Det var en kærkommen oplysning, jeg der fik. Hver gang jeg tror, at jeg
har fået lidt styr på TDC's mange skuffeændringer ændrer de sig igen.

Tak for infoen!

> og deres naesmeste central er ikke Aarhus N men Skejby ...

Hvilket jeg burde have sagt mig selv, hvis jeg ikke var så dum at tænke
i postdistrikter. Naboen til TDC er jo Skejby Sygehus [1], som iøvrigt
også ligger i 8200 Århus N...

Århus N er arealmæssigt ret stort.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rea721

Dato : 16-12-07 22:50

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [1] Image/World Online/Tiscali endte jo hos Tele2 i
> sommeren 2005. Det overraskende er, at der gik omkring et
> halvt år, før de smadrede min indtil da eminente
> forbindelse (se evt. <http://stegen.dk/temp/tele2.txt>)

Du glemte Danmark Online

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-12-07 18:02

Allan Soerensen skriver:

> Ja, der er sgu utroligt at det er lovligt at reklamere med 20 Mbit/s og så
> tage forbehold for at man måske kun får en 1/10 del af den hastighed.

http://privat.tdc.dk/publish.php?id=14451

"op til 20Mbit"

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-12-07 23:05

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> skrev:

> Mit TDC-modem (et Speedstream af en eller anden standardslags)
> stammer fra nytår 2006, da jeg skiftede [1]. Det vil næppe køre
> efter ADSL2- standarden.

Mit gamle Ericsson understøtter kun op til 8Mbit/800Kbit. Jeg får en
forbindelse der svarer til 8Mbit/512Kbit så det jo ikke
superinteressant.

Måske man skulle forhøre sig om man kunne få et nyere modem? Nogen der
har prøvet det?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-12-07 00:37

Morten Bjergstrøm skrev:

> Mit gamle Ericsson understøtter kun op til 8Mbit/800Kbit. Jeg får en
> forbindelse der svarer til 8Mbit/512Kbit så det jo ikke
> superinteressant.

Jeg har snakket med dem. Problemet er også gamle kort på centralen, der
heller ikke understøtter over 8Mbit. Dem skifter de ikke ved den boost
kampagne de kører for tiden.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-12-07 16:16

Hej Morten Bjergstrøm, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Mit gamle Ericsson understøtter kun op til 8Mbit/800Kbit. Jeg får en
> forbindelse der svarer til 8Mbit/512Kbit

Lige netop dét er måske nok modemmets skyld. Men ellers er det muligvis
ikke, jf. APJ's <news:slrnfm7mib.evi.apj@irq.hestdesign.com>.

Jeg er dog - som mit svar til ham antyder - ikke helt sikker på, hvad
han mener. Men han kommer måske forbi på et tidspunkt, hvorefter mine
mere eller mindre usikre formodninger er overstået.

Han kan sit kram

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-12-07 23:55

Morten Bjergstrøm wrote:

> Måske man skulle forhøre sig om man kunne få et nyere modem? Nogen der
> har prøvet det?

Du går ned i en Telebutik og får det ombyttet.

--
Jesper Lund