Hvorfor ved folk ikke nok om sygdomme?
Fra : dktekno

Dato : 09-12-07 00:58

Det irriterer mig grænseløst at der er så mange uvidende mennesker i denne
verden. Selv jeg ved mere end min egen biologilærer om bakterier og virus.

Min biologilærer vidste nemlig ikke, før jeg fortalte ham det, hvad
forskellen er på en forkølelse og influenza. Han troede det var den samme
virus. FORKERT! Influenza skyldes influenza A, B eller C virus, hvor
influenza A er den mest alvorlige af slagsen. Samtidig er det influenza A
der ændrer sig hvert år, og det er influenza A man vaccineres imod.

Influenza B muterer sig også, men ikke så meget som influenza A. Influenza B
kan virke lige så slem, rent symptommæssigt som influenza A, men er ikke
dødelig for skrøbelige patienter, som influenza A er.

Influenza C ændrer sig ikke, eller kun meget lidt, hvert år, og det er
hyppigst børn der rammes af den. Dens symptomer ligger tæt på forkølelse.

Forkølelse skyldes flere forskellige vira, den hyppigste af slagsen er
rhinovirus. Rhinovirus muterer ikke, men der findes flere hundrede tusinde
af slagsen i hele verden, hvilket er forklaringen på at man bliver syg gang
på gang af forkølelse.

Tænk at min egen biologilærer ikke vidste dette, og at jeg må belære min
biologilærer om hvad forskellen er på influenza og forkølelse.

Derudover irriterer det mig grænseløst at folk snakker om "baktusser". Der
er ikke noget der hedder baktusser, der er noget der hedder bakterier. Og
det irriterer mig endnu mere når folk snakker om hvad der kan dræbe
baktusser der giver forkølelse. _____AAAAAAAAAARGGGGGH!!!!!! Bakterier giver
ikke forkølelse, det gør virus! Og drop så jeres snak om alkohol eller andre
desinficerende midler, for de dræber kun bakterier, ikke vira! Det eneste
der kan inaktivere virus er klor i meget høj koncentration, samt ekstrem
varme (100 grader celcius).

Og så er der den evindelige snak om at der nu hærger en omgangssyge i denne
tid. Og så spørger jeg naturligvis ind til det, da "omgangssyge" er et ord
man bruger om roskildesyge, altså vira gastroenteririts. Men næh nej, folk
giver aldrig et konkret svar. "Det er vidst nok noget forkølelses,
influenza, mave haløjsa-et-eller-andet". Jeg _HADER_ når folk ikke kan
beskrive en sygdomsepidemi mere præcist! Er det kvalme, opkast/diarré (viral
gastroenteritis)?. Er det snotnæser (forkølelse)?. Eller er det generel
træthed og uoplagthed og ømme muskler (influenza)?.

Hvorfor kan folk aldrig give mig et konkret sygdoms/epidemibillede og
fortælle mig om de klare symptomer som der hærger landet, istedet for disse
diffuse meldinger jeg ikke kan bruge til en skid?

Og hvorfor ved folk ikke hvad forskellen er på virus, bakterier og
parasitter? Hvorfor ved folk ikke hvordan sygdom smitter? Hvorfor ved folk
ikke hvilke vira der giver hvilke symptomer?

Det bør betragtes som almen viden!

Fra : Ulvir

Dato : 09-12-07 01:18

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Og hvorfor ved folk ikke hvad forskellen er på virus, bakterier og
> parasitter? Hvorfor ved folk ikke hvordan sygdom smitter? Hvorfor ved folk
> ikke hvilke vira der giver hvilke symptomer?

Ganske enkelt. Fordi det rager dem en skid..

Fra : bk

Dato : 09-12-07 08:08

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> parasitter? Hvorfor ved folk ikke hvordan sygdom smitter? Hvorfor ved folk
> ikke hvilke vira der giver hvilke symptomer?

det er jo nok rigtig på sin måde men nu er du jo også en af de mere ekstreme
som findes på usenet med hensyn til sygdomme.Folk flest har vel andre ting
at tænke på end disse sygelige symptomer og hvad ellers hypokondere bruger
deres tid på.Jeg er sikker på at hvis f.eks.du får noget meningsfyldt at
tage dig til,så har du ikke tid til at sidde og klynke og have
selvmedlidenhed.Jeg selv har sukkersyge og slidgigt i hofter knæ og skuldre
og jeg syntes også det var uretfærdig at hele verden var efter mig.Så købte
jeg mig et ordentlig kamera,ud i naturen og nu har jeg ikke tid til at
klynke over min situation(som er blevet bedre jo mindre man tænker på den)
Bare lige et lidt surt opstød.
Find dig en hobby dktekno,kom ud i naturen og slip dine sygdomstanker.Verden
er faktisk den rene livseleksir.

Fra : Holst

Dato : 09-12-07 10:16

dktekno wrote:

> Det irriterer mig grænseløst at der er så mange uvidende mennesker i denne
> verden. Selv jeg ved mere end min egen biologilærer om bakterier og virus.

Det må du lære at lade være med at irritere dig over.

Det kan godt være, at du ved mere end din hiologilærer om bakterier og
virua. Til gengæld er der så sikkert andre områder, hvor du er ganske og
aldeles uvidende selv.

Nogle ting bør en biologilærer naturligvis vide, men det afhænger jo
igen af, om vi taler om en biologilærer i folkeskolen eller på et langt
højere niveau.

Fra : pensionisten

Dato : 09-12-07 10:41

dktekno skrev:
> [...]
> parasitter? Hvorfor ved folk ikke hvordan sygdom smitter? Hvorfor ved folk
> ikke hvilke vira der giver hvilke symptomer?

Nok fordi du har en diagnose som Asperger og de falder jo over
forskellige ting som har deres udbrede interesse, en af dine er
tilsyneladende bakterier/virus.

Hilsen Mortens bedstefar

fra
Jørgen

Fra : KS

Dato : 11-12-07 07:20

??????
kenneth

Fra : Lyrik

Dato : 13-12-07 19:04

Den 09.12.2007 kl. 00:57 skrev dktekno <dktekno@gmail.com>:

> Det irriterer mig grænseløst at der er så mange uvidende mennesker i
> denne
> verden. Selv jeg ved mere end min egen biologilærer om bakterier og
> virus.
Tekno!

Kunne du ikke gøre det til en vane at dukke op et par gange i de tråde du
selv starter? Man forventer at manden kommer tilbage når han kaster et
emne op. "I'll be back" som Schwartzenegger plejer at sige. Jeg må
indrømme at jeg ikke selv altid har været for flink til det, men for nylig
læste jeg et indlæg der netop opfordrede til det,-og jeg må give manden
ret!

Jeg plejede at tænke følgende:"Nu siger jeg hvad jeg mener og så skal jeg
jo ikke snakke for meget. Så skal de andre til med deres mening." Måske du
også tænker sådan?

Det irriterer dig at folk ikke er eksperter i virus og bakterier og
hvordan det skal takles. Så svarer en et, og en anden noget andet.
Derefter kunne det være sjovt at se om nogen af svarene gør indtryk på den
der starter emnet.

Ellers kommer man til at se ud som Hitler der går op på en talerstol og
afleverer en svada, hvorefter han vender rundt og går ud med hånden
hævet. Folk forventer en dialog, ikke en enetale.))

Kom igen et par gange Tekno!))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : dktekno

Dato : 23-12-07 00:53

"Lyrik" <lyrik@fupheaven.dk> wrote in message
news.t3acg8zoeqzwsk@macintosh.local...
> [...]
> afleverer en svada, hvorefter han vender rundt og går ud med hånden
> hævet. Folk forventer en dialog, ikke en enetale.))

Jeg ved ikke hvad jeg skal svare... Men én ting er sikkert, og det er, at
jeg læser alt hvad der bliver skrevet.

Men jeg ved bare ikke altid hvad jeg skal svare.

Fra : Lyrik

Dato : 23-12-07 21:47

Den 23.12.2007 kl. 00:53 skrev dktekno <dktekno@gmail.com>:

> Jeg ved ikke hvad jeg skal svare... Men én ting er sikkert, og det er, at
> jeg læser alt hvad der bliver skrevet.
>
> Men jeg ved bare ikke altid hvad jeg skal svare.

Glædelig Jul tekno!)

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.