DLS og nøjagtighed
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-12-07 17:43

Hej sejlervenner.
Hvorledes oplever I der bruger DLS, systemets nøjagtighed?
Bruger ikke selv DLS, men et lignende system på Linux, GPSDrive.
Med en gpsmus fra Navlbe, opnås til tider udmærket nøjagtighed, men for
det meste en fejl på 1,3 - 1,5 km. (km. fordi jeg bruger systemet i bil),
og det duer jo ikke hvis jeg skal finde en bestemt gade, eller undgå et
rev - uha-da-da, eller når jeg kører tæt på Limfjorden i Nørresundby,
viser kortet at jeg er i Aalborg. (Ved I forresten hvad Nordmændene
kalder Limfjorden?).
Hastigheden er der ikke fejl på (den burde da også være ok).
Den gpsmus fra Haicom som DS sælger sammen med DLS, er sikkert mere
nøjagtig, men ved en målestok på f.eks 1:2000 skal der jo ikke meget til,
1m. bliver til 2 km.
Nogen der har høstet erfaringer?

Karl Erik Christensen

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-12-07 18:32

Karl Erik Christensen kom med følgende:
> [...]
> Den gpsmus fra Haicom som DS sælger sammen med DLS, er sikkert mere
> nøjagtig, men ved en målestok på f.eks 1:2000 skal der jo ikke meget til,

Det er IKKE GPS modtageren der er skyld i din unøjagtighed.
Alle GPS modtagere som sælges til forbrugselektronik har i dag en
nøjagtighed på 10-15 meter. Med EGNOS er den nede på 3-5 m.

Så der er et eller andet ravruskende galt med dit software.
Jeg tror ikke engang at et forkert kort datum giver så stor fejl.
Kan der være forkert indstillet angivelse af positionen?
(Decimalgrader. Grader+min.+sek. Grader+decimalminutter)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-12-07 18:35

Hej Karl Erik,

Unøjagtigheden på en GPS er ganske få meter. Det afhænger lidt
af forholdene men under 22 meter er ganske normalt og til tider
helt ned til 5 meter.
Det positionssignal overføres til div. kort.
Det kræves selvfølgelig at kortene er kalibrerede men
nøjagtigheden af denne kalibrering og selve optegningen på
kortene er nu utrolig god.
Evt. kan du downloade et program der hedder VisualGPS. Med dette
kørende kan du se den anslåede nøjagtighed/fejl hen over døgnet.

Det er med DLS og andre programmer således at vi siger: brug et
sømærke som waypoint og når du passerer det så sæt et kosteskaft
ud til siden og du vil inden for denne afstand som dette
beskriver ramme målet.
Selvfølgeligt skal du ikke bruge et verdenskort enner et
oversigtskort når du laver din planlægning. Altid størst
opløsning.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-07 17:36

Enig med de andre. Det må være din software eller kort der er noget i vejen
med.

Har lige lagt en trace fra sommerturen på
http://www.maximalt.dk/ng/klintholm.jpg hvor man kan se jeg går ned mellem
de første broer uden at finde en plads og til sidst lægger mig yderst på den
midterste bro.

Jeg har sat den op til kun at gemme koordinaterne hver ... 15 sek (tror jeg
nok). Så kan den have hele sommerturen i memory..... Hvis man logger oftere
ville man kunne se mere præcist den vej båden tilbagelægger.

Bjarke

Fra : Forgast

Dato : 10-12-07 08:33

Hej gruppe
Jeg havde i sommer en fejl på ca. 0.1 sm når jeg overførte ruter/wp fra DLS
2 til Garmin 128
Det viste sig at komme fra den"GPS Link" på DLS CD'en.
Nu har jeg opgraderet den til v/ 1.6.4 og der er ingen problemer mere.

mvh. Leif

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-07 16:11

Den Sat, 08 Dec 2007 16:42:59 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> fra Haicom som DS sælger sammen med DLS, er sikkert mere nøjagtig, men
> ved en målestok på f.eks 1:2000 skal der jo ikke meget til, 1m. bliver

Kortfejl er udelukket, de stemmer overens med Google maps. Så er der
GPSmus og soft/hardware tilbage, evt. GPS driveren på Linux, GPSD.
Vil nu prøve med en seriel GPSmus, den hidtil benyttede, Navibe GM621, er
usb.
Har en Garmin 152 i båden som har serielt interface, det er bare lidt
bøvlet med strømstik - Garmins org. kabler koster jo en jetjager.

Karl Erik Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 19:29

Forklar lige hvad du mener med 'stemmer overens' ? Hvad datum er google maps
lavet i ?

snip

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-12-07 21:44

Karl Erik Christensen forklarede:

> [...]
> Har en Garmin 152 i båden som har serielt interface, det er bare lidt
> bøvlet med strømstik - Garmins org. kabler koster jo en jetjager.

Det med at der nogen steder er udemærker overensstemmelse og andre
store fejl, synes jeg mest af alt tyder på at der er fejl i formatet
fra GPS modtageren og det format som din applikation forventer.
Jeg mener at NMEA angiver formatet som "grader og decimalminutter", men
hvis nu din applikation forventer "grader og minutter og sekunder",
optræder der varierende fejl.
Når sekunder er 0 (eller næsten 0), er fejlen også 0, men hvis sekunder
er næsten 60, vil fejlen (hvis din applikation smider sekunderne væk),
være ca 1' (minut) = 1852 m på bredden og her på 56° bredde være
cos(56°)*1852 = 1035 m på længden.
Det svarer egentlig meget godt til de fejl du selv har konstateret.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-07 22:54

Den Tue, 11 Dec 2007 21:43:34 +0100 skrev Ole Pagh:

> [...]
> være ca 1' (minut) = 1852 m på bredden og her på 56° bredde være
> cos(56°)*1852 = 1035 m på længden. Det svarer egentlig meget godt til de

Hej Ole.
Du har helt sikkert fat i det rigtige. GPSDrive kan håndtere begge
formater, men når jeg kikker på de "rå" data fra gps'en, kan jeg se at
den sender grader og decimalminutter, hvilket jeg da også indstiller
programmet på. Fejlen opstår i øvrigt ved begge formater, men din, i
særdeleshed glimrende udregning, passer præcis til fejlvisningen. Jeg har
dog ikke undersøgt, om det skyldes de manglende sekunder, så det må blive
næste punkt. 2 af de waypoints jeg i hvert fald konstaterer fejl på er:
Lat. 57.211475 - Lon. 10.159006 og 57.271897 - 9.925504. Bemærk at Lat. i
begge positioner ender på hhv. 75 og 97, samt Lon. ender på 06 og 04, så
du kan meget vel have ramt plet. Tak.

Karl Erik Christensen

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-12-07 05:10

Velbekomme og tak for tilbagemeldingen

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-07 22:58

Den Tue, 11 Dec 2007 19:28:39 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:

> Forklar lige hvad du mener med 'stemmer overens' ? Hvad datum er google
> maps lavet i ?
>
> Bjarke

Hej Bjarke.
Jeg har desværre ingen oplysninger om datum. Programmet GPSDrive har ikke
mulighed for at ændre datum. Men når jeg tager tilfældige punkter på mine
kort, og taster koordinaterne ind i Google maps, rammer jeg præcis samme
"plet".

Karl Erik Christensen

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-12-07 05:17

Efter mange tanker skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> kort, og taster koordinaterne ind i Google maps, rammer jeg præcis samme

Mon ikke det er WGS84. Det har stort set alle kort af nyere dato.
Jeg tror ikke datum fejl vil give mere et højst et par hundrede meter,
hvis der f.eks blandes WGS84 og ED50, og fejlen vil ikke variere ret
meget inden for landets græser.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-12-07 12:17

Den Wed, 12 Dec 2007 05:09:54 +0100 skrev Ole Pagh:

> Velbekomme og tak for tilbagemeldingen

Hej Ole og alle der har taget sig tid til at besvare mine spørgsmål.
Nu virker det!!
Når man vil anvende Linux styresystem på sin pc, er der flere versioner
man kan vælge i mellem. Jeg bruger en der hedder Ubuntu. Her er der igen
flere muligheder for grafisk brugerflade, men især Gnome (Ubuntu), og KDE
(Kubuntu). Jeg brugte KDE, der i øvrigt er tysk, lige som GPSDrive, og
det viste sig, at det var den der gjorde noget ved mit program. Jeg
skiftede til Gnome, og vupti, så fungerede GPSDrive perfekt.
Nu skal jeg så bare have fat i et hårfarvningsmiddel - jeg blev noget
"grå" i toppen af alle de problemer
Tak til alle.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-12-07 22:56

Den Wed, 12 Dec 2007 16:25:25 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:

> Meget mystisk hvad brugergrænsefladen har med det at gøre.
>
> Jeg skal nok undlade at spinde en længere ende på at både Linux og
> Windows har mystiske fejl. Faktisk er det mentalt betryggende at der
> ikke er forskel. Så er det nok bare fordi det ikke er så nemt at lave et
> perfekt operativsystem. Lige som der ikke findes perfekte både.
>
> Bjarke

Windows?? - forklar lige - hvad er det?
Ja, jeg fatter skutte en ski, men det er nok en kombination at Linux-
system og brugerflade. Kan ikke tænke mig, at de gode "døjsere" laver
noget juks. Men nu er det dejligt at se, at jeg kører på de røde
motorveje, de gule landeveje, og de blågrå biveje og gader - og ikke
kører i folks haver
Nu må det så bare gerne blive forår, så jeg kan checke om grundt vand
virkelig er der, hvor søkortene påstår - må nok hellere sætte lyden på
min Navman ekkolod på max.

Karl Erik Christensen