Bo Bjerre skrev:
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:475aad3d$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Gevindet til bundskruen ødelagt,
>>>
= en jævnligt set fejl!
Problemet er at folk vender om på spænde/løsne når der skrues "under-op"
og alt for tit får lagt for mange kræfter i og først opdager fejlen ved
at gevindet spændes over =
Mit bedste råd omkring olieskifte er altid at bruge en (forudinstillet)
skraldenøgle hvormed man ikke forbytter omdrejningsretningen!
>>> Hvordan klarer jeg nu den?
>>> Kan jeg uden videre skrue bundkaret af? (olien er tappet af)
>>
>> Det nemmeste er at købe et bundskjold på ebay plus en bundkarspakning, og
>> så bare skifte del hele. Det neæst nemmeste er at montere en helicoil. Der
>> behøver du ikke afmontere bundkarret. Bare husk masser af fedt på
>> snittappen.
>>
Ud fra ejerens ubekendte skrue-niveau er et nyt bundkar et langt mere
overskuleigt job end at skulle til at skære gevind og i-lime en coil!
>> Hvis det er M14 har Louis helicoil sættet på tilbud:
>>
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003845
>
> Eller måske bore gevindet ud og skære et nyt.
>
På de ficher jeg kan finde ser det ud til at det drejer sig om et
M12-gevind.
Hvis det er tilfældet at olie-termofølere findes i en M14 udgave, vil
det være smart at kombinere problemets løsen med et frisktskåret M14
gevind og en sådan - Samt tilhørende olietermometer (evt. brug af
eksisterende kølevandstermometer v.h.a. en
"olie/vand-omskifterkontakt"!)
--
Armand