RAM til DV-redigering?
Fra : Peter Rinder

Dato : 13-07-01 20:10

Hvor meget RAM skal man bruge til redigering af video fra et DV-kamera.
Jeg har 384MB og bruger Adobe Premiere til redigering.
Det går fint med at capture - ingen frames går tabt, men når jeg skal lægge
det redigerede tilbage på båndet kommer der pauser i optagelsen med sort
skærm/flimmer. Har jeg for lidt RAM? - eller har jeg indstillet programmet
forkert?
Kan man evt. anvende et andet program til at lægge sine DV-avi'er over på
båndet?
Jeg må hellere også nævne at min PC er en Duron 800@950.
Mit firewire-kort er et Cherri 1394.

Håber jeg får svar fra nogen der ved noget, da jeg meget gerne ville kunne
bruge mit kamera til 10000,- fuldt ud!

/Peter

Fra : Sporten

Dato : 13-07-01 21:21

"Peter Rinder" <prin00@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skærm/flimmer. Har jeg for lidt RAM? - eller har jeg indstillet programmet

Det er muligtvis dit bundkort der er problemet, jeg havde et biostar m7vkb
med en 800 t-bird 128mb ram der godt kunne capture video, men når det skulle
tilbage på båndet var der de samme problemer som du nævner.jeg prøvede at
låne et matsonic mobo af en kamarat, det var der ingen problemer med.
Før dette system havde jeg en k6-2 350 med 128mb ram på et soltek mobo(kan
ikke lige huske hvilket) hvor der ikke var problemer med at overføre det
tilbage til båndet.

så det er næsten helt sikkert at det ikke er dit ram der er problemet, hvis
du har mulighed for at prøve et andet mobo, ville jeg prøve det.

> Kan man evt. anvende et andet program til at lægge sine DV-avi'er over på
> båndet?
nej da de fleste programmer grabber med forskellige codec.(og afspiller)
det kan jeg godt forstå

ps. hvilket mobo har du

Morten Roslev

Fra : Peter Rinder

Dato : 14-07-01 09:03

Abit KT7A.
Tak for hjælpen selv om det er ret irriterende, hvis det er bundkortet!

/Peter

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 14-07-01 16:37

"Peter Rinder" <prin00@kom.auc.dk> wrote in message
> Hvor meget RAM skal man bruge til redigering af video fra et DV-kamera.
> Jeg har 384MB og bruger Adobe Premiere til redigering.

384MB skulle være fint til Premiere. (Hvilket OS ?)

> [...]
> skærm/flimmer. Har jeg for lidt RAM? - eller har jeg indstillet programmet

Jeg kunne forestille mig at det er noget med harddisken at gøre. Hvor mange
harddiske har du og hvordan er de monteret?
Hvis du har flere diske bør de ikke sidde på det samme IDE kabel. Filen du
redigerer bør ikke ligge på den samme disk som Windows har sin
swap-file/page-file. Kører diskene UDMA33/66 ?

- Lars

Fra : Peter Rinder

Dato : 17-07-01 21:11

Jeg kører win2k, har kun en disk - en Western Digital WD400BB ATA100
(benchmarktests viser at den kan overføre 36 MB/s, så det burde jo være nok)

/Peter

Den eneste løsning jeg har fundet på problemet, er at eksportere den
redigerede sekvens som en DV-avi-fil, for dernæst at hente den ind i Ulead
Video Studio, der så lige laver en DV-avi-fil mere som man kan køre over på
båndet uden problemer.

Har forøvrigt stillet en del i BIOS (alle mulige indstillinger omhandlende
PCI)

/Peter