Kalender-Quizzen #7
Fra : Armand

Dato : 07-12-07 00:33

V2-motoren brugt på motorcykel er næsten ligeså gammel som motorcyklen selv.

Dagens spørgsmål er:
Hvor mange andre V-konfigurationer er set brugt som motorcykel-motor?

--
Armand.

Fra : Snusken

Dato : 08-12-07 17:18

> Hvor mange andre V-konfigurationer er set brugt som motorcykel-motor?
Er det incl. V-række og V-stjerne ?,

mvh Erik

Fra : Armand

Dato : 08-12-07 22:11

Snusken skrev:
> Er det incl. V-række og V-stjerne ?,

Den ene af de to nævnte definitioner er mig ukendt!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 09-12-07 09:24

> [...]
> selv.
>
> Dagens spørgsmål er:
> Hvor mange andre V-konfigurationer er set brugt som motorcykel-motor?

Den legendariske Vincent, havde jo som bekendt en v-twin.
På et tidspunkt fremstillede fabrikken en 500 ccm motor, der var identisk
(til Comet'en), blot med den bageste cylinder fjernet!
Var det så en v-1 motor?

Undskyld

Michael D

Fra : Armand

Dato : 09-12-07 10:58

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> På et tidspunkt fremstillede fabrikken en 500 ccm motor, der var identisk
> (til Comet'en), blot med den bageste cylinder fjernet!

Der findes faktisk et design der kommer tæt på at være en V1'er!

Åbent spørgsmål uden for quizz'en: Hvilken motor drejer dét sig om?

Bager hár allerede nævnt den i sin quizz-besvarelse(!), så hám beder jeg
lige lade folk vride deres hjerner i fred!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-12-07 12:51

Armand skrev:

> Der findes faktisk et design der kommer tæt på at være en V1'er!

Lidt kryptisk. Men kunne det være den der Puch med et plejlstangsleje og
gaflet plejlstang, du tænker på. Så kan vi samtidig kalde den
encylindret parallel-twin.

> Åbent spørgsmål uden for quizz'en: Hvilken motor drejer dét sig om?
>
> Bager hár allerede nævnt den i sin quizz-besvarelse(!), så hám beder jeg
> lige lade folk vride deres hjerner i fred!

Har ikke gidet rode efter det indlæg.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 09-12-07 13:05

Ib Jakobsen skrev:

> Lidt kryptisk. Men kunne det være den der Puch med et plejlstangsleje og
> gaflet plejlstang, du tænker på. Så kan vi samtidig kalde den
> encylindret parallel-twin.

Jup!
Og derfor er det ikke dén!

> Har ikke gidet rode efter det indlæg.

Hvilket også vil være spild af tid, eftersom det kun ligger her hos mig,
samt i Bager's sendt -bakke
Beskeden var således ment som et hint til hám om at han godt kunne lade
folk svede, efter at jeg havde krediteret ham for at bringe pågældende
V1'er ind i sit svar!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 09-12-07 13:07

Armand skrev:

> Der findes faktisk et design der kommer tæt på at være en V1'er!
>
> Åbent spørgsmål uden for quizz'en: Hvilken motor drejer dét sig om?

Jeg glemte lige at oplyse at V1'eren ikke er et krav for rigtig
besvarelse af quizz #7, ligesom at den heller ikke vil diskvalificere et
svar!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-07 13:17

On Sun, 09 Dec 2007 10:58:18 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Åbent spørgsmål uden for quizz'en: Hvilken motor drejer dét sig om?

BMW850?

Der er andre motorer der køre med det amputerede Vincent system.
Ducati super mono har en dummy i stadet for den manglende cylinder for
at opretholde ballancen i krumtappen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 09-12-07 13:22

Steen Gruby skrev:
> [...]
> wrote:
>
> Hej Armand.
>>

> Ducati super mono har en dummy i stadet for den manglende cylinder for

Bingo!

--
Armand.
(der tænker på om Super Mono'en måske endda er en V1½)

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-12-07 11:03

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> På et tidspunkt fremstillede fabrikken en 500 ccm motor, der var identisk
> (til Comet'en), blot med den bageste cylinder fjernet!

Hvis det er en V1, så har jeg en V5 i Volvoen - dvs. en V10 der er flækket
på langs....

--
Brian Sørup Lang
VFR 750 F RC36

Fra : Specks6812

Dato : 09-12-07 11:32

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> said in

> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er en V1, så har jeg en V5 i Volvoen - dvs. en V10 der er
> flækket på langs....

Hvis Volvo har lavet plads til ti plejlstænger, så ja.

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-12-07 01:05

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis Volvo har lavet plads til ti plejlstænger, så ja.

Det er da bare at lave dem i knap halv bredde

--
Brian Sørup Lang
VFR 750 F RC36

Fra : Specks6812

Dato : 09-12-07 11:33

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> said in

> [...]
> På et tidspunkt fremstillede fabrikken en 500 ccm motor, der var
> identisk (til Comet'en), blot med den bageste cylinder fjernet!

Bigelaar i Holland gjorde det samme på en Ducati 900 motor og brugte
maskinen med succes i race.

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-07 17:08

On Sun, 9 Dec 2007 09:24:03 +0100, Michael Dahlberg wrote:

> Den legendariske Vincent, havde jo som bekendt en v-twin.
> På et tidspunkt fremstillede fabrikken en 500 ccm motor, der var identisk
> (til Comet'en), blot med den bageste cylinder fjernet!

Nixen bixen, det var sin helt egen krumtaphuskonstruktion, hvilket er let
at erkende, da den encylindrede bruger separat Burman gearkasse, hvorimod
twin' er med blokmotor med Vincent's egen indmad.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg