Totalskade og hvad så??
Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 06-12-07 16:54

Hejsa i gruppen!

Jeg blev i går påkørt af en bil, der havde overset mig og min Pgo 110.
Jeg slap, heldigvis, uden en skrammer, bortset fra en øm røv.... Værre er
det med Pgo'en, den afsagde mekanikeren straks en dødsdom over.

Hvad kan jeg forvente at få i erstatning for den, den er fra januar 07 og
kørt 7000 km. nypris kr. 15.000
Er der nogle retningslinier for erstatningen, og måden forsikringsselskabet
taksere mc'er på?

Jeg har været ind på forsikringsoplysningen uden at blive klogere.

Jeg får erstattet hjelm og kørerdragt hos mit eget forsikringsselskab, uden
problemer.

Kurt

Fra : Anders Majland

Dato : 06-12-07 17:32

> Jeg blev i går påkørt af en bil, der havde overset mig og min Pgo 110.
> Jeg slap, heldigvis, uden en skrammer, bortset fra en øm røv.... Værre er
> det med Pgo'en, den afsagde mekanikeren straks en dødsdom over.

Godt du slap fra det ..

> Hvad kan jeg forvente at få i erstatning for den, den er fra januar 07 og
> kørt 7000 km. nypris kr. 15.000
> Er der nogle retningslinier for erstatningen, og måden
> forsikringsselskabet taksere mc'er på?

Du skal have hvad en tilsvarede koster idag hos en forhandler (incl
levering). Så kan du finde en tilsvarende tilsalg er dit krav enkelt - en
check på det beløb.

Kigger du i DBA er der et par 06'er fra 9500 til 11500 (En er en forhandler
til 9500plus levering = 2års reklamationsret). Da din var et år nyere burde
det give lidt mere. Hvis jeg var dig ville jeg nok akceptere et tilbud på
omkring 12-13000kr

Men husk at taksatorens giver et forhandlingsoplæg - Det er først endeligt
når du akcepterer det.

Btw husk evt ekstraudstyr

(Nogen bilister er så heldige at de får en ny bil hvis den første
totalskades inden for et år - men jeg har ikke hørt om det for
motorcykelforsikringer)

> Jeg får erstattet hjelm og kørerdragt hos mit eget forsikringsselskab,
> uden problemer.

Og du har selvfølgelig oplyst dem om den asnvarlige skadesvolder. Det kan
godt være de alligevel vælger selv at punge ud end at trække pengene ud af
modparten, men når/hvis du igen står og har brug for forsikringen (eller
bare forhandle pris) er det ikke nødvendigvis ligegyldigt hvordan de har
registreret skaden.

Fra : Western

Dato : 06-12-07 18:46

"Kurt Kristiansen" <kurt.kristiansen@stofanet.dk> skrev >

Hvad kan jeg forvente at få i erstatning for den, den er fra januar 07
og
> kørt 7000 km. nypris kr. 15.000

Når den er under 1 år gammel, så vil jeg forvente at du får den
erstattet med en sprit-ny.

Det er i hvert fald normal praksis ved totalskade af kaskoforsikrede
biler, forudsat at der er tale om første ejer.

--

Leif Westen

Fra : Anders Majland

Dato : 07-12-07 09:30

> Det er i hvert fald normal praksis ved totalskade af kaskoforsikrede
> biler, forudsat at der er tale om første ejer.

Bare fordi nogen/mange har det i deres police er der imho et stykke til at
det er normalt.

Og det er heller ikke givet at Kurt har kasko på - Så er det modpartens
forsikringsselskab der sender en taksator ud.

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 07-12-07 12:29

> Og det er heller ikke givet at Kurt har kasko på - Så er det modpartens
> forsikringsselskab der sender en taksator ud.

Og det har jeg netop ikke, Hvilket har gjort det lidt mere besværlig, med at
jeg skal stille krav om erstatning, ikke at jeg ikke får det, men hele
arbejdsgangen havde været lidt lettere hvis jeg havde haft kasko, så var det
jo mit eget forsikringsselskab der skal inddrive pengene ved modparten.

Iøvrigt mener jeg det er fjollet at give ca. kr. 3.000 pr år for en kasko på
en "knallert" til kr. 15.000.

Men tak for inputtene, og jeg husker den med "forhandlingsoplægget" hvis det
bliver nødvendigt.

Kurt