Ny kikkert til max 1.000,-
Fra : Henning

Dato : 05-12-07 10:41

Til "juletræet" søger jeg den bedste marinekikkert til max. kr.
1.000,-.
Hvad kan anbefales?
Jeg har læst mig frem til, at den faktisk ikke skal være kraftigere
end 7*50, der skal være indbygget kompas og afstandsmåler, naturligvis
vandtæt, gas i kikkerten i stedet for luft for at forbedre optikken,
gerne gul, gummibeklædt, skal flyde hvis den ryger over bords.. Andet?

Fra : Madsen58

Dato : 05-12-07 12:28

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandtæt, gas i kikkerten i stedet for luft for at forbedre optikken,
> gerne gul, gummibeklædt, skal flyde hvis den ryger over bords.. Andet?

Her er en test af den kikkert type du søger men den max pris du har sat er
forlidt.
http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=45&ContentID=6233&Searchtext=&ListPage=2

Her er et eks på pris i den bilige ende:
http://www.iversen-import.dk/product.asp?product=133&sub=0&page=1

http://www.baad-motor.dk/search.asp?keyword=kikkert

http://www.steiner-binoculars.com/binoculars/marine/marine.html

--
Madsen

Fra : news.tele.dk

Dato : 05-12-07 13:18

> [...]
> vandtæt, gas i kikkerten i stedet for luft for at forbedre optikken,
> gerne gul, gummibeklædt, skal flyde hvis den ryger over bords.. Andet?

Her er en fra "den lokale", nedsat fra 1990,00 til 999,00.
http://netbaad.com/product.asp?product=1106

mvh Henning

Fra : news.tele.dk

Dato : 05-12-07 15:44

> Her er en fra "den lokale", nedsat fra 1990,00 til 999,00.
> http://netbaad.com/product.asp?product=1106
>
> mvh Henning

rettelse: nedsat fra 1695,-

mvh Henning

Fra : SørenH

Dato : 05-12-07 14:38

Henning skrev:
> [...]
> vandtæt, gas i kikkerten i stedet for luft for at forbedre optikken,
> gerne gul, gummibeklædt, skal flyde hvis den ryger over bords.. Andet?

Det er korrekt at 7x50 er det optimale til maritim brug, blir den
kraftigere er den for urolig at se med når båden vipper på vandet.
Det er osse fint hvis den er vandtæt og nitrogenfyldt, da de store
temperatursvingninger ombord ellers let kan forårsage kondens.
Kompas er rart da den så kan bruges som pejleinstrument (hvis du sørger
for at tænke på evt deviation i din båd!!), men afstandsmåler featuren
er ret ubrugelig!

Og prisen?
På kikkertmarkedet er der en ret klar sammenhæng mellem pris og kvalitet!!
Du kan selvfølgelig finde tilbud - som det fra netbåd - men pas på med
bare at købe den billigste!
Der er så mange faktorer at tage hensyn til - udtrædelsespupilstørrelse,
dybdeskarphed, randskarphed, farvekorrektion, mekanisk gang og
stabilitet, stødsikkerhed osv.osv. - at der osse er masser af steder
hvor en fabrikant kan spare og stadig kalde det en marinekikkert på 7x50.

Den test du absolut (!!!) bør udføre er at afprøve inden køb!
Prøv især at se genstande i modlys mod skinnende overflader (vand), se
om udtrædelsespupillen er stor nok = større end din egen pupil, og at
den er ordentligt rund og ikke kantet, se om der er farvede uldne kanter
rundt om det du har stillet skarpt på, og prøv om mekanikken virker stabil!!

Der er et gammelt og meget sandt ordsprog som lyder:
"The bitter afterburn of bad quality stays long after the sweet taste of
low price has disappeared"
- og du forventer vel at ville have gavn og glæde af din kikkert i mange
år, - osse til andet end kikkert om bord ?!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-12-07 15:12

Hej Henning,

Som Søren rigtigt skriver er der mange ting der skal opfyldes.
Alle kikkerter kan bruges i kraftigt dagslys med et heldigt
resultat.
Det er i svag belysning/mørke, at dårlige- og gode kikkerters
kvalitet skiller sig ud, og det er her der er mest behov for dem.

En simpel test er at holde kikkerten ud i strakt arm og vende
den omvendt. Se op mod himlen. Kan du se hjørne afskæringer som
mørke korder i cirkelhullet så er der snydt med prismernes
størrelse. Det giver dårligere lysgennemtrængelighed og det er
netop optimal lys til øjet der er brug for i svagt lys.
Det er en simpel test der skiller bukkene fra fårene.

Prismerne skal være "sammenlimede" og kikkerten skal være tæt og
gasfyldt. Linserne skal være coatede.
Jeg vil tro at du nok skal tænke i priser omkring 2000,- for en
god og langvarig virkende kikkert.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 10-12-07 13:08

On Wed, 05 Dec 2007 10:40:41 +0100, Henning <nej@tak.invalid> wrote:

>Til "juletræet" søger jeg den bedste marinekikkert til max. kr.
>1.000,-.
>Hvad kan anbefales?

Det endte med et tilbud fra den lokale Hellers -
http://www.hellers.dk/index.php?option=com_wimo&view=browse_details&wimoItemId=astro5510b
Prissat til 899,- virkede som et OK tilbud. Den har hvad jeg søger,
lige bortset fra den ikke er gul