Max Længde på segment...
Fra : Towli

Dato : 05-12-07 20:55

Hej
(jeg prøver lige at opsumere efter hukommelsen)
Et CSMA/CD kollisionsdomæne (med flere enheder) rmå højest være 100 meter,
fordi det er den den tid det tager for en ethernet frame (min. 64 bytes) at
nå fra den ene ende af segmentet til den anden og dermed kan det undgåes at
flere enheder forsøger at sende samtidig, idet de lytter på kablet inden de
sender...Er det ikke nogenlunde rigtigt?
Hvad så med swithce? Kan de forlænge de 100 meter? Hvis ja - hvor langt
maximalt? Hvis nej - hvorfor ikke?

Mange tak for en opfrisker..

/T

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-12-07 21:36

On Wed, 5 Dec 2007 20:54:49 +0100
"Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote:

> Et CSMA/CD kollisionsdomæne (med flere enheder) rmå højest være 100
> meter, fordi det er den den tid det tager for en ethernet frame (min.
Mener nu det er 80M.

> Hvad så med swithce? Kan de forlænge de 100 meter? Hvis ja - hvor
> langt maximalt? Hvis nej - hvorfor ikke?

Principielt set vil tilføjelsen af en switch betyde skabelsen af et nyt
kollisionsdomæne, hvorfor hver switch øger afstanden med et nyt maks.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-07 21:53

> [...]

> meter, fordi det er den den tid det tager for en ethernet frame (min.
> 64 bytes) at nå fra den ene ende af segmentet til den anden

Nej. De 100 m er en standardiseringsgrænse, der handler om at køre
Ethernet på et parsnoet kabel. Det har ikke noget med kollisioner at
gøre. 10base-5 er fx max 500 m.

> Hvad så med swithce? Kan de forlænge de 100 meter?

Ja.

> Hvis ja - hvor langt maximalt?

Der er ikke en standardiseret øvre grænset. Men kan lave det tusinder
af kilometer. (Hvilket ikke er det samme, som at det er en god idé at
gøre det).

-A

Fra : Towli

Dato : 05-12-07 22:24

> [...]
>
> Der er ikke en standardiseret øvre grænset. Men kan lave det tusinder
> af kilometer. (Hvilket ikke er det samme, som at det er en god idé at

Jeg takker jer begge (idet jeg begræder at FCK er bagud).
Hvis jeg ikke har ret i min 64-bytes teori, hvorfor er det så pakker mindre
end 64 bytes "paddes"? Jeg kan altså huske et eller andet med at strømmen
skal fylde hele linjen (på et halvt duplex delt segment) for at andre
enheder kan se der er aktivitet på linjen (derfor "sense" i CSMA)...

/T

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 05-12-07 23:02

> [...]

>skal fylde hele linjen (på et halvt duplex delt segment) for at andre
>enheder kan se der er aktivitet på linjen (derfor "sense" i CSMA)...

Hvis jeg husker ret, så er det helt rigtigt. Men den grænse er hverken
de 100 eller de 500 m, men derimod (stadig svjh) ca. 2 km, som var
grænsen for hvor langt et gammeldags (tykt) æternet kunne forlænges med
simple repeatere.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-12-07 15:37

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg takker jer begge (idet jeg begræder at FCK er bagud).

Det er ikke nok at kunne "stå godt på banen" (mod de rigtig gode hold). Man
skal stadigvæk kunne score mere end modstanderen Heldigvis da... (gammel
fodboldfanatiker, selvom interessen er faldende, da man ligesom indenfor
alle andre sportsgrener prøver at eliminere det "uforudsigelige element",
hvilket netop gør det seværdigt og spændende). Suk...Ja, lidt ligesom at se
fremad og feje ind under gulvtæppet i politik..nej, nu stopper jeg

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 21:03

Asbjorn Hojmark skrev:
> Nej. De 100 m er en standardiseringsgrænse, der handler om at køre
> Ethernet på et parsnoet kabel. Det har ikke noget med kollisioner at
> gøre. 10base-5 er fx max 500 m.
Enig enig...

Men de har da ret i det med tiden, men det har nok mere at gøre med max
repeatere/hubs at gøre. For mange langsomme repeater i en kæde vil sløve
trafikken nok til at en kollision i den ene ende ikke vil blive set i
den anden.

Hilsen
Klaus

Fra : Towli

Dato : 06-12-07 21:59

Jeg søger og søger, men jeg kan ikke finde en solid forklaring.
Jeg kan dog finde nogle begreber som "slot time" og "round trip time".
Såvidt jeg kan se er min. frame size forøget på gigabit ethernet netop for
at undgå at kablet skal være kortere på grund af den højere hastighed...
Det er uaktuel viden, på halv duplex osv. men jeg er sur over at jeg ikke
kan få det på plads inde i min lille hjerne.

/T

Fra : Arne Keller

Dato : 07-12-07 11:14

Towli skrev:
> [...]
> sender...Er det ikke nogenlunde rigtigt?

> Hvad så med swithce? Kan de forlænge de 100 meter? Hvis ja - hvor langt

Ifølge IEEE (Ethernet standarden) og ISO/IEC (Kabling standarden) er
reference channel længden 100 meter. (Faktisk er den 102 meter som så
reduceres mes 20% for de 10 meter patchkabel som indregnes =100m)

Men de faktiske krav til 10/100/1000/10GBase-T er channel krav, altså
hvilke elektriske forhold NIC forventer at "se" på transportvejen til
næste NIC.

Hvis man overholder channel kravene kan man lave channel lige så lang
man vil, eller tillade flere konnektorer eller andet som kan være en
fordel for slutbrugeren.

I praksis er der dog en grænse for hvor meget længere en kanal kan være,
denne grænse kan trækkes længst for de lave hastigheder.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.