Sql forespørgesel med datoer (Asp -Access)
Fra : Tor Valen

Dato : 05-12-07 21:33

Hej
Jeg er ikke så vældig erfaren ud i ASP.
Jeg har et problem med datoer i SQL forespørgsler til min Access-database.

Forespørgler som:
(SELECT COUNT(*) FROM TABEL1 WHERE A_ID = U_ID) AS A_COUNT
går vældig fint og records tælles op i A_COUNT, men
(SELECT COUNT(*) FROM TABEL1 WHERE A_Dato < Date()) AS DATOCOUNT
går galt, og records tælles ikke op i DATOCOUNT.

Hvad er der galt?
Er der nogen der kender en query-generator der laver skudsikre forespørgsler
til accessdatabaser? Jeg evd godt der er en sqlvisning i access, men den
duer sjældent på servere.

Mvh. Tor

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 01:29

"Tor Valen" <tor.valenFjern@vejlbynet.dk> skrev
> (SELECT COUNT(*) FROM TABEL1 WHERE A_Dato < Date()) AS DATOCOUNT
> går galt, og records tælles ikke op i DATOCOUNT.
>
> Hvad er der galt?

Prøv at udskrive din sql, og afprøv den i Access direkte...
Bjarne

Fra : Tor Valen

Dato : 06-12-07 08:21

Hej
Det hjælper ikke noget at forespørgslen virker i access, den skal virke på
serveren. Ellers kunne jeg generere forespørgslen i access, klippe den ud og
klistre den i miit script. Problemet er at sql genereret i access ikke altid
virker serverside.
Mvh. Tor

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-12-07 02:07

On Thu, 6 Dec 2007 08:20:34 +0100, "Tor Valen"
<tor.valenFjern@vejlbynet.dk> wrote:

>Problemet er at sql genereret i access ikke altid
>virker serverside.

Kan du give et eksempel - det synes jeg ikke, jeg har oplevet?

Jeg bruger ofte design-gitteret til at generere/tilrette forespørgsler,
hvis de bare er lidt ud over det mest simple. Dels er det hurtigt, dels
sparer man en masse tastefejl - og endelig er det rart for os, der ikke
er så stive i SQL

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-12-07 08:29

Tor Valen skrev:

> [...]
> (SELECT COUNT(*) FROM TABEL1 WHERE A_Dato < Date()) AS
> DATOCOUNT går galt, og records tælles ikke op i DATOCOUNT.

Hvordan går det galt? Får du en fejlmelding eller får du et andet
resultat end det ønskede? Jo mere specifik du er i din
fejlbeskrivelse, jo lettere er det at hjælpe.

Jeg kan ikke helt se ideen med at have et alias om hele din
forespørgsel - hvorfor ikke bare:

   SELECT COUNT(*) As A_COUNT
   FROM TABEL1
   WHERE A_ID = U_ID

> Er der nogen der kender en query-generator der laver skudsikre
> forespørgsler til accessdatabaser? Jeg evd godt der er en
> sqlvisning i access, men den duer sjældent på servere.

Det er jeg ikke stødt på. Er det Access du anvender på serveren?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-12-07 23:33

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er jeg ikke stødt på. Er det Access du anvender på serveren?

Tor kører muligvis med en ODBC DSN i stedet for OLEDB DSN-less
Det kan give lidt udfordringer

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Tor Valen

Dato : 08-12-07 13:59

Hej
Jeg har nu testet følgende forespørgsel i access

SELECT Count(TAB_ID) AS ANT_Datoer FROM TAB1 where Slutdato < Date() and
Poster_ID= "tv"

Den giver det rigtige resultat (7)!
Jeg har så klippet den over i mit ASP.-script og her giver den resultatet 0.
Jeg er sikker på det er noget med datoformaterne. Jeg har prøvet at sætte
datoformatet i Access til både standard og shortdate; men lige meget hjælper
det. Jeg har desuden sat LCID til 1030 og SetLocale=("da"); men
sammenligningen af Slutdato og date() fejler. Nogen forslag?
Mvh. Tor

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-07 21:55

> [...]
> hjælper det. Jeg har desuden sat LCID til 1030 og SetLocale=("da"); men
> sammenligningen af Slutdato og date() fejler. Nogen forslag?
Access skal have numbersign (havelåge) på hver side af en dato
Prøv dette:

strSQL = "SELECT Count(TAB_ID) AS ANT_Datoer FROM TAB1 where Slutdato < #" &
Date() & "# and Poster_ID= 'tv'"

Lige efter SQL udtrykket skriver du response.write........

strSQL = "SELECT Count(TAB_ID) AS ANT_Datoer FROM TAB1 where Slutdato < #" &
Date() & "# and Poster_ID= 'tv'"
response.write "" & strSQL & "<br>"

Nu vil SQL udtrykket blive vist på siden og forhåbentlig give dig et hint om
hvad der er galt.
Hvis du ikke selv kan se det så lad os andre se det.

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-12-07 11:19

On Sat, 8 Dec 2007 21:54:49 +0100, "Tom Jensen" <nn> wrote:

> [...]
<snip>

>Access skal have numbersign (havelåge) på hver side af en dato

Ikke når man bruger en indbygget Access-funktion som Date. Der er jo
ingen grund til at bruge en ASP-funktion, når den findes i Access.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-07 12:24

> [...]
>
> Ikke når man bruger en indbygget Access-funktion som Date. Der er jo
> ingen grund til at bruge en ASP-funktion, når den findes i Access.

Du har da ret.