Hjælp med barns selvtillid
Fra : Hanne

Dato : 12-11-07 21:43

Vi har en datter på 7 år som går i børnehaveklasse, og som startede i
sommers.
I starten gik det fint, men efterhånden som tiden gik, og hun vænnede sig
til at være i børnehaveklassen, begyndte hun at søge opmærksomhed på en
uheldig måde. Hun kan finde på at drille de andre, kun for at få
opmærksomhed. Hun er meget glad for sin lærer, og gør nærmest alt hvad hun
kan for at søge lærerens opmærksomhed.

F.eks. kan hun finde på at skubbe en af de andre børn væk fra en stol, fordi
hun vil have læreren skal sidde der.

Efter vi blev gjort opmærksom på situationen i børnehaveklassen, har vi
gjort hvad vi kunne, i samarbejde med læreren, for at styrke hendes
selvtillid, i håb om at hun vil begå sig bedre med de andre børn.
Vores datter er typen som er smadder god til at lege, og de andre børn vil
meget gerne lege med hende - men leger de andre børn, kan hun ikke finde på
at spørge om hun må være med, men derimod 'drille' dem, formentlig i et
forsøg på at opnå 'kontakt' med dem.

Vi tror problemet ligger i at hun har alt for lidt selvtillid idet hun før
har sagt 'de andre børn kan ikke lide mig' o.lign. Hvilket ikke passer helt,
ifølge hendes lærer, for de andre børn 'står i kø' for at komme til at lege
med hende - men hun forstår ikke helt at begå sig sammen med dem i længere
tid ad gangen.

Vi forsøger at styrke hendes selvtillid herhjemme, ved at rose hende, og
fortælle hun sagtens kan de ting som hun siger hun ikke kan osv.
Vi har tænkt på at lade hende gå til ridning, da hun har snakket om dette -
i håbet om at det vil kunne hjælpe på problemet.
- Men vi vil gerne gøre mere.

Har i prøvet at være i samme situation, og hvad har i gjort for at løse op
på problemet.
Evt har nogen forslag til hvad vi kan gøre ved dette ?

Fra : Buffy

Dato : 13-11-07 11:20

"Hanne" <Hanne@SPAMschytte.org> skrev i meddelelsen news:4738bb30$0$15899

> [...]
> - Men vi vil gerne gøre mere.

> Evt har nogen forslag til hvad vi kan gøre ved dette ?

Har i prøvet, at snakke med hende om tingene ? Altså hvis hun gerne vil lege
med de andre børn, så spørger man bare om de vil lege ? De vil sikkert sige
ja, men de kan jo også sige nej, men så spørger man bare nogen andre.

Man driller ikke, for det er ikke sjovt, at blive drillet. Hvad hvis det var
de andre, der drillede hende ? Vores søn kom hjem i 2. eller 3. klasse og
forklarede, hvordan han havde drillet en pige, sammen med et par andre børn.
Forklarede ham, at selvom pigen tog det pænt, så var hun nok ked af det
inderst inde. Det var vist et øgenavn de havde givet hende svjh. Han gik i
skole dagen efter og undskyldte til pigen og fik de andre børn til, at
stoppe drilleriet også. Pigen blev enormt glad.

I skal bare blive ved med, at opmuntre hende, men også fortælle hvilke
handlinger, der er den forkerte måde, at få opmærksomhed på og hvad hun kan
gøre i stedet, så skal selvtilliden nok komme på et tidspunkt. Hun er jo
ikke så gammel endnu.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-11-07 11:56

"Buffy" <buffyFJERN@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Man driller ikke, for det er ikke sjovt, at blive drillet. Hvad hvis det
> var de andre, der drillede hende ?

Ja, jeg får også et indtryk af, at det måske mere handler om at støtte
empati og social forståelse end om selvtillid.
Jeg er så ikke enig i, at man gør det ved at påpege fejl, men ved i konkrete
situationer at vise, hvordan "man gør" - og ved at pigen får en solid
opfattelse af, at det er ok at udtrykke egne ønsker og behov.
Og det får hun ved, at de voksne omkring hende generelt lytter til og
forstår HENDE.

Hilsen Inger

Fra : Patruljen

Dato : 14-11-07 11:29

On 13 Nov., 11:55, "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDE...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> opfattelse af, at det er ok at udtrykke egne ønsker og behov.
> Og det får hun ved, at de voksne omkring hende generelt lytter til og

Jow.
Samme tanke havde jeg.Men vi ved ikke meget her. Og slet ikke nok til
at komme med vurderinger -

Mvh.