efterskole og kostskole.
Fra : marlene

Dato : 05-11-07 21:39

hej
håber nogle kan hjælpe mig.

min søn skal formentlig videre på noget kost-/ efterskole,
for at få chancen for at lære på nye vilkår.
skolen/lærerne - os -og barnet selv er kørt meget trætte i den boglige
folkeskole.
han er 13 år og går i 7énde kl. nu.
han er sød, venlig og velopdragen, så det er ikke steder med adfærdsspeciale
vi søger,
men han er bogligt svag, ikke dum, lærer bare bedst ved at se, lytte og
afprøve.
vi ville være lykkelige for steder med friluftliv, han dyrker på 2´nd år
jui-jizsu, klatring, rapelling og dykning m. flasker, hvilket han ville få
svært ved at undvære.
fodbold, håndbold osv. holder han ikke meget af, så en direkte
idrætsefterskole er muligvis ikke sagen.

ved I derude, hvad er forskellen på kostskole og efterskoler?
hvad kan den ene tilbyde, som den anden ikke kan klare?
hvordan med egenbetaling? - hvilket ikke er helt ligegyldigt i valg af et
sted.

nogle lærer siger det skal være fra 8 kl. andre fra 9 kl. hvad er bedst?
ønsker selv det skulle være fra 9 ´nd, udfra økonomi og frigørelse fra ham,
synes 8´kl. er tidligt.
men ønsker også han kunne "reddes" hurtigt, så vi ikke skal bruge tid på
flere "trælse" år, hvor han er nu.

fortæl mig om jeres erfaringer.
på forhånd tak

malene

lagt i undervisning .dk også

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-11-07 22:10

marlene skrev:
> hej
> håber nogle kan hjælpe mig.
>
> min søn skal formentlig videre på noget kost-/ efterskole,

<klip>

Måske var det her noget: http://www.pederstrup.dk/

Venlig hilsen Dikte

Fra : Johnni

Dato : 06-11-07 00:11

Måske et bud:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=efterskole+l%C3%A6sesvag&meta=

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 06-11-07 08:39

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ham,
> synes 8´kl. er tidligt.
> men ønsker også han kunne "reddes" hurtigt, så vi ikke skal bruge tid på

Har Jeres kommune ikke en alternativ indskoling for denne gruppe af elever?
Se vores kommunes tiltag:

http://www.ungegedal.dk/36381.0.html

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)
http://blog.myspace.com/covergaard3650

Fra : Sabina H.

Dato : 06-11-07 18:19

"marlene" <rin@nyk.dk> wrote in message
> [...]
> hvad kan den ene tilbyde, som den anden ikke kan klare?
> hvordan med egenbetaling? - hvilket ikke er helt ligegyldigt i valg af et

jeg ville kigge her: http://www.efterskole.dk/ (er selv blevet anbefalet
samme af andre her i gruppen), her kan du finde ud af hvilke specialer der
er på de efterskoler hvor der fås tilskud, samme sted kan du regne ud hvad
din egenbetaling på en given skole vil være....

> [...]
> ham, synes 8´kl. er tidligt.
> men ønsker også han kunne "reddes" hurtigt, så vi ikke skal bruge tid på

8. klasse er svær, der skulle du nok have været en smule tidligere ude....
jeg har dog selv gået på efterskole fra 8. til 10. og været ekstremt glad
for det.... men jeg har samme dilemma som du (har selv en 13 årig i 7.
klasse) men har besluttet mig for at vente til 9. klasse, ene og alene ud
fra den grund at i den årgang er der større valgmulighed med hvilken skole
han kan komme på, og samtidig vil jeg vælge en skole hvor der også er
mulighed for 10. klasse, hvis det skulle være et ønske han har....

--
Knus,
Sabina

Fra : marlene

Dato : 06-11-07 21:46

> [...]
> han kan komme på, og samtidig vil jeg vælge en skole hvor der også er
> mulighed for 10. klasse, hvis det skulle være et ønske han har....

lyder fornuftigt,
jeg ville også helst vente til 9 kl. men mit hjerte forbyder mig at ødelægge
hans skoleliv, ved at blive hvor han er pt.