Test af kabling til switch
Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-12-07 17:07

Hej

Jeg har netop købt en Gigabit router og vil derfor gerne have testet om mine
kabler (Cat5E) kan bære 1 Gigabit. Hvordan går jeg nemmest det uden at skal
have fat i diverse måleudstyr? Eller er det håbløst i det hele taget at
forsøge at køre Giga på Cat5E kabler? Det er relativt korte kabler. Tror det
længste er knap 10 meter.
Hvis jeg skal have trukket nye kabler, kan jeg så bruge de gamle stik og
stikdåser, eller skal der købes nye af dem også?

Venlig hilsen Lars.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-07 17:32

On Wed, 5 Dec 2007 17:06:30 +0100, Lars Hjortø
<lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> wrote:

> Jeg har netop købt en Gigabit router og vil derfor gerne have testet om
> mine kabler (Cat5E) kan bære 1 Gigabit. Hvordan går jeg nemmest det uden
> at skal have fat i diverse måleudstyr?

Du kan sætte noget udstyr på, der faktisk kan køre gigabit og prøve at
overføre det. Det rigtige at gøre er naturligvis at bruge 'diverse
måleudstyr'.

> Eller er det håbløst i det hele taget at forsøge at køre Giga på Cat5E
> kabler?

Bestemt ikke. 1000base-T er specificeret til at kunne køre på Cat5E.
Spørgsmålet er snarere, om din installation i praksis er Cat5E, for en
del hjemmelavede kabler er meget langt fra Cat5E.

-A

Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-12-07 17:58

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

> [...]
> Spørgsmålet er snarere, om din installation i praksis er Cat5E, for en
> del hjemmelavede kabler er meget langt fra Cat5E.

Hvad er der typisk galt? Er der forskel på stikkene, for måden at forbinde
dem på er vel den samme?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-07 19:19

On Wed, 5 Dec 2007 17:57:50 +0100, Lars Hjortø

> Hvad er der typisk galt?

Folk er for dårlige til at lave det rigtigt.

> Er der forskel på stikkene, for måden at forbinde dem på er vel den
> samme?

Den samme som hvad?

-A

Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-12-07 20:01

> Folk er for dårlige til at lave det rigtigt.
Ok, så hvis man bare laver det korrekt skulle der ikke være noget problem?

> Den samme som hvad?

Bruger 100 M-bit og Giga-bit samme stik og stikdåser? For forbindelserne er
der vel ikke ændret på?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-07 20:42

On Wed, 5 Dec 2007 20:00:36 +0100, Lars Hjortø
<lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> wrote:

> Bruger 100 M-bit og Giga-bit samme stik og stikdåser?

Både 100base-T og 1000base-T bruger samme connectorer, men de stiller
meget forskellige krav til kablet. 1000base-T bruger alle ledere, hvor
100base-T kun bruger det halve.

-A

Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-12-07 21:03

> Både 100base-T og 1000base-T bruger samme connectorer, men de stiller
> meget forskellige krav til kablet. 1000base-T bruger alle ledere, hvor
> 100base-T kun bruger det halve.

Ok, tak for svaret. Virker skidtet ikke må jeg jo bare til lommen og købe
noget kabel.

Fra : Lars Jørgensen - 275~

Dato : 05-12-07 21:37

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

det er nu ikke det samme stik til cat 5e og cat 6.
cat 5e = eks lexcom 125
cat 6 = eks lexcom 250
Lars

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-12-07 21:48

On Wed, 5 Dec 2007 21:36:40 +0100, "Lars Jørgensen - 2750"
<nyhedsgruppe@webspeed.dk> wrote:

> det er nu ikke det samme stik til cat 5e og cat 6.
> cat 5e = eks lexcom 125
> cat 6 = eks lexcom 250

Jeg mente, at det var samme type connector for de to typer Ethernet.
Det er ikke det samme, som at alle leverandører kan bruge de samme
varenummre til de to kabelingsstandarder, herunder for kabler og stik.

-A

Fra : Lars Jørgensen - 275~

Dato : 06-12-07 16:42

> Jeg mente, at det var samme type connector for de to typer Ethernet.
> Det er ikke det samme, som at alle leverandører kan bruge de samme
> varenummre til de to kabelingsstandarder, herunder for kabler og stik.

Beklager, min misforståelse. Det du mener er atlså det der benyttes RJ45
stik til begge typer og der er jo så korekt.

Beklager
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 21:06

Asbjorn Hojmark skrev:
> [...]

lexcom 125 er uden skærm
lexcom 250 er med..... det er den eneste forskel.

Er det btw. et krav til et kat 6 kabel at det er stp?

Hilsen
Klaus

Fra : Lars Jørgensen - 275~

Dato : 06-12-07 21:53

"Klaus Mark" <tdcnewsHOS11k.dk> skrev i en meddelelse

> lexcom 125 er uden skærm
> lexcom 250 er med..... det er den eneste forskel.
både lexcom 125 og 250 findes i en stp og utp (med og uden skærm) udgave så
det har ikke noget med det at gøre. Det dækker over om det er til et cat 5e
eller cat 6 netværk. Det er rigtigt at du i langt de fleste tilfælde kan
køre gigabit på et cat5e, men skal du lave et cat 6 net efter forskrifterne
skal man bruge et cat 6 kabel og konnekter

Lars

> Er det btw. et krav til et kat 6 kabel at det er stp?

Nej, fås også i en utp udgave. afhænger af hvad den skal bruges til om det
skal være en stp eller utp

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-12-07 07:32

On Thu, 6 Dec 2007 21:52:41 +0100, "Lars Jørgensen - 2750"
<nyhedsgruppe@webspeed.dk> wrote:

> Det er rigtigt at du i langt de fleste tilfælde kan køre gigabit
> på et cat5e

Hvis det er lavet rigtigt, kan man *altid* køre Gigabit Ethernet på
Cat5E. GE *kræver* ikke Cat6.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 07-12-07 11:04

Asbjorn Hojmark skrev:

> Du kan sætte noget udstyr på, der faktisk kan køre gigabit og prøve at
> overføre det. Det rigtige at gøre er naturligvis at bruge 'diverse
> måleudstyr'.

Denne metode viser on kablet kan overføre 1Gbps Ethernet, det er vigtigt
at du samtidig tæller antallet af pakker som du taber, hvis du taber
pakker udover meget få er forbindelsen ikke god nok til 1G Ethernet.

> Bestemt ikke. 1000base-T er specificeret til at kunne køre på Cat5E.
> Spørgsmålet er snarere, om din installation i praksis er Cat5E, for en
> del hjemmelavede kabler er meget langt fra Cat5E.

Korrekt, ganske mange installatører har måleudstyr til Cat5E, det er
sikkert ikke ret dyrt at få en tekniker forbi og teste nogle få stik
hvis de kan få lov til at gøre det når det passer dem.

Leje af den type måleudstyr er ret dyrt (>1000Kr)og det er langt fra
sikker at man selv kan tolke resultaterne.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.