Maskine mister gateway
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-12-07 11:33

Har nogen oplevet dette før?

En blærbar IBM T42 i IBM Docking Station II (Intel Pro 1000/MT)

Maskine får IP over DHCP (dog static lease fra server), men er den sidste
måneds tid begyndt engang imellem at miste gateway oplysningerne.

Dvs. maskinen får fint IP og alting virker, pludselig har maskinen blank
gateway.

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-12-07 11:55

On 05 Dec 2007 10:32:35 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> [...]
>måneds tid begyndt engang imellem at miste gateway oplysningerne.
>
>Dvs. maskinen får fint IP og alting virker, pludselig har maskinen blank

Tja, der er mange muligheder. Problemet kan ligge i DHCP-serveren,
DHCP-clienten eller netværket derimellem - Der er også muligheden for
en nytilkommen uautoriseret og ikke-konfigureret DHCP-server på
netværket, f.eks fordi nogen har tilsluttet en ny netværksenhed med
indbygget DHCP-server...

Du må vist i gang med en systematisk fejlsøgning - Start med at
sammenligne IPCONFIG /ALL når maskinen fungerer med ditto når den
driller...

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-12-07 12:31

Michael Rasmussen <mlr@invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> en nytilkommen uautoriseret og ikke-konfigureret DHCP-server på
> netværket, f.eks fordi nogen har tilsluttet en ny netværksenhed med

Jeg må nok hælde til driver issue.

Der er ikke tale om flere DHCP servere, da det en den samme DHCP server i
begge tilfælde.

Fejlen kan opstå allerede 2 min efter tildeling af lease, dvs jeg har en
uge tilbage på leasen og ca. 3½ dag før maskinen overhovedet skal prøve at
forny eksisterende lease.

Der er tale om en XP maskine og fandt ud af netkortet "genfinder" gateway
blot ved udførelse af en ipconfig /registerdns.

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-12-07 13:07

On 05 Dec 2007 11:30:45 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Der er ikke tale om flere DHCP servere, da det en den samme DHCP server i
>begge tilfælde.

Hvis adressen på DHCP-serveren er 192.168.1.1 skal du lige overveje
situationen igen. Langt hovedparten af de små bredbåndsroutere kommer
konfigureret til den adresse, så du kan principielt være så uheldig at
den 'nye' DHCP-server gemmer sig på samme adresse som den autoriserede
DHCP-server....

Men som tidligere sagt og skrevet, der er mange muligheder. Og den
eneste vej frem er helt systematisk fejlsøgning....

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-12-07 13:18

> [...]
> konfigureret til den adresse, så du kan principielt være så uheldig at
> den 'nye' DHCP-server gemmer sig på samme adresse som den autoriserede

Der er tale om et større kontor netværk og gatewayen er just ikke noget
standard men Cisco 4509, og DHCP server er en Windows server. Så hvis der
er tale om duplicate IP-address ville vi få alarmer på dette.

Og som jeg skrev dette sker allerede 2 minutter efter klienten har fået
tildelt sin IP-adresse, dermed kan man udelukke DHCP server og mistanke om
rogue DHCP server. Klienten har fået sine oplysninger og bør ikke
kommunikere DHCP før om et par dage eller når maskinen/netværket bliver
genstartet.

--
Bjarke Andersen