Risalamande med gløggsauce
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-12-07 01:22

Kære gruppe!

Mange børn bryder sig ikke om store bærstykker i marmeladen. Jeg
husker tydeligt, hvor lidt jeg brød mig om kirsebærene i den
traditionelle sauce til risalamanden som lille. Jeg fik de voksne til
kun at øse sauce op på min tallerken. Jeg må indrømme, at jeg stadig
ikke er helt pjattet med de varme, sød-syrlige kirsebær, men det
problem kan hurtigt løses ved at lave saucen til risalamanden med
andre bær i stedet for. Vi havde en rest risengrød - og en lille pose
med økologiske ribs, solbær og jordbær lå og kiggede op på mig fra
Irmas køledisk. Tænkte, at bærene ville gå godt sammen med lidt
tahitivanilje og resten af gårsdagens vin chaud/gløgg. Og det blev
godt.

Billeder og mere info her:
http://www.bergholt.net/risalamande_med_baer_i_gloegg_vin_chaud.html

--
mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net

Fra : Max

Dato : 05-12-07 08:18

Hej Kasper

> Irmas køledisk. Tænkte, at bærene ville gå godt sammen med lidt
> tahitivanilje og resten af gårsdagens vin chaud/gløgg. Og det blev
> godt.

Jeg har lavet varm kirsebærsovs lavet på kirsebærsaft til børnehaven,
det blev vel modtaget.

Jeg selv spiser faktisk ikke sovs på risalamande, jeg syntes det
forstyrre smagen af ris, vanille og fløde for meget. Men jeg drikker
gerne Kriek til.

Forøvrig laver nogle svedskegrød til, gad vide hvor udbredet det er.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-12-07 12:16

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Mange børn bryder sig ikke om store bærstykker i marmeladen. Jeg
> husker tydeligt, hvor lidt jeg brød mig om kirsebærene i den
> traditionelle sauce til risalamanden som lille.

Jeg gider heller ikke bærrene, men elsker sovsen. Så kirsebærsovs, det
skal der til.

So du selv skriver, så er det forskelligt hvordan man laver
risalamande i de forskellige familier. Og jeg synes godt nok jeres ser
lidt tynd ud. :)

I min verden skal risalamande være så tyk, at det bliver stående som
det falder fra skeen. Ikke noget udflydende her - og masser af
mandler. Ummm.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Max

Dato : 05-12-07 12:37

Hej Trine

> I min verden skal risalamande være så tyk, at det bliver stående som
> det falder fra skeen. Ikke noget udflydende her - og masser af

Ja, det skal kunne stables :)

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-12-07 12:41

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Ja, det skal kunne stables :)

Netop!

Mvh Trine

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 05-12-07 06:42

On 5 Dec., 12:15, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> I min verden skal risalamande være så tyk, at det bliver stående som
> det falder fra skeen. Ikke noget udflydende her - og masser af
> mandler. Ummm.

Jeg må indtage en mellemposition: Jeg synes også, Kaspers ser for tynd
ud, men ved, at nogle foretrækker den sådan. Rigtig risalamande er i
øvrigt stivet med husblas. Personligt foretrækker jeg det uden, især
hvis det er til julebordet, hvor det serveres i skål. Det skal ikke
kunne stables i min verden, men være en del mere bastant end Kaspers
model. Og så er mandlernes, vaniljestangens og flødens kvalitet (og
mælkens til grønden for den sags skyld) i øvrigt altafgørende for,
hvor god desserten bliver. Som jeg altid siger: Ingen ret er bedre end
den dårligste ingrediens.

Skal desserten anrettes fikst og pænt, så klæder det retten at være
stivet med husblas.

Til gengæld bliver der ikke pyntet med allehånde, når jeg laver
risalamande. Jeg kan godt se, hvor Kasper vil hen med sine krydrede
version, men dét er efter min mening for meget af det gode.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-12-07 16:45

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> risalamande. Jeg kan godt se, hvor Kasper vil hen med sine
> krydrede version, men dét er efter min mening for meget af det

Hverken i mine kogebøger eller på nettet har jeg kunnet finde en ris
á lá mande med husblas. Min salig svigermor brugte det, og det
smagte gyseligt. Der skal efter min smag heller ikke sukker i som
nogle gør. Men at drysse med allehånde er da at ødelægge det hele.
Det kan man komme i leverpostej og drysse på marinerede sild, men da
ikke på en dessert. Selvfølgelig kan man ikke bedømme det når man
ikke har smagt det, men...........alligevel.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-12-07 17:06

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> [...]
> komme i leverpostej og drysse på marinerede sild, men da ikke på en
> dessert. Selvfølgelig kan man ikke bedømme det når man ikke har smagt

"Rør blot ikke ved min gamle jul!" Sådan har de fleste af os det vel
med julen. Det skal være som det altid har været.

Vi har altid haft en juledekoration lavet på en stor rod stående for
enden af julebordet, men et år havde min mor altså sat den til salg i
butikken. Gæt lige om der blev et ramaskrig fra lillesøster og mig!
Det endte med at vi fandt hendes ældste nisse frem, satte et prisskilt
på ham og placerede ham i butikken også. Nu har de igen begge deres
rette plads på hhv. julebordet og i gangen.

Jeg er heldig med min svigerfamilie. Den eneste forskel på julemaden
er at de kommer appelsinskiver på anden og det gør altså at det smager
lidt anderledes. Men det er da til at leve med.

En veninde skulle holde jul hos kæresten for første gang - de skulle
have roastbeef, pommes frites og bearnaisesovs... Til juleaften?!?

Nej, julen skal være som den ALTID har været!

Mvh Trine

Fra : Hauge

Dato : 05-12-07 17:16

Trine Kornum Christiansen wrote:
> En veninde skulle holde jul hos kæresten for første gang - de skulle
> have roastbeef, pommes frites og bearnaisesovs... Til juleaften?!?

Hvad er problemet i det? Udover at den der omtalte sovs sikkert ikke er
efter denne gruppes opskrifr, altså med 1 kg smør pr. 2 dl sovs.

> Nej, julen skal være som den ALTID har været!

Spild af tid.

/Hauge

Fra : padre

Dato : 05-12-07 17:39

> Nej, julen skal være som den ALTID har været!

Hehehe - et år lavede min far culottesteg med pommes frites og
béarnaisesovs. Mine bedsteforældre udeblev i protest. Synd for dem, jeg kan
ikke huske, at jeg nogensinde har fået en bedre steg, fritterne var perfekte
(som de plejer) og der var en fantastisk beaujolas fra Louis Latour.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-12-07 18:57

> "Rør blot ikke ved min gamle jul!" Sådan har de fleste af os det
> vel med julen. Det skal være som det altid har været.
>
> Nej, julen skal være som den ALTID har været!

*NEMLIG* Trine. Du er én af vore.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-12-07 21:09

On Wed, 5 Dec 2007 16:45:25 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]

>ikke på en dessert. Selvfølgelig kan man ikke bedømme det når man
>ikke har smagt det, men...........alligevel.

Risalamande & allehånde - et forsvar:

Allehånde betragtes af mange som en slags peber. Jeg bruger også gerne
peber i desserter (i begrænsede mængder).

Arla skriver:

"Allehånde er et ret nyt krydderi i det vestlige køkken, men det er
meget anvendeligt og optræder i sammenkogte retter og bruges også i
bagværk og til syltning. Krydderiet bruges ofte sammen med kanel og
nellike."

http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/allehaande.html

Kanel & nellike står for mange som klassiske julekrydderier.

Bemærk derudover, at jeg ikke drysser selve retten med allehånde, men
blander lys rørsukker og allehånde på tallerkenerne inden servering.
Et barnesind venligst stemt for analogier ville se en stjernehimmel -
og det passer vel meget godt til julen.

Smagsmæssigt fungerer det også fint med den kraftige sauce.

Til sidst skal nævne, at jeg også bruger keralapeber i selve saucen.
Både i hovedopskriften og i opskriften på vin chaud (gløgg), som er
basen for opskriftens sauce.

http://www.bergholt.net/vin_chaud_varm_soedet_vin_med_krydderier.html

Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Gråand).

Fra : Max

Dato : 05-12-07 17:30

Hej Kevin

> ud, men ved, at nogle foretrækker den sådan. Rigtig risalamande er i
> øvrigt stivet med husblas. Personligt foretrækker jeg det uden, især

Jeg laver rigtig risalamande, og der er IKKE husblas i.

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-12-07 21:11

Hvordan lever du den? Nogle billeder?

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Farceret gråand)

Fra : Max

Dato : 05-12-07 21:51

Hej Kasper

> Hvordan lever du den? Nogle billeder?

Jeg har beskrevet det længere nede, og har ingen billeder.

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-12-07 20:47

On Wed, 5 Dec 2007 05:42:12 -0800 (PST), edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
>mælkens til grønden for den sags skyld) i øvrigt altafgørende for,
>hvor god desserten bliver. Som jeg altid siger: Ingen ret er bedre end

Helt enig. Grøden var kogt på økologisk sødmælk (Naturmælk). Vaniljen
var en god, tyk tahitivaniljestang. Mandlerne var fra Kvickly - der
kunne nok strammes op. Konsistensfejlen skete pga. tilsætning af for
meget mælk (som kogtes op med vanilje og muscovadosukker) for at søde
grøden, inden flødeskummen (igen 'Naturmælk', piskefløde) blev tilsat.

>Skal desserten anrettes fikst og pænt, så klæder det retten at være
>stivet med husblas.

Husblas? Hvordan og og hvor meget?

>Til gengæld bliver der ikke pyntet med allehånde, når jeg laver
>risalamande. Jeg kan godt se, hvor Kasper vil hen med sine krydrede
>version, men dét er efter min mening for meget af det gode.

Jeg pyntede tallerkenerne med allehånde og lysebryn rørsukker for at
skabe lidt farvespil. Det havde dog også helt sikkert smagsmæssigt en
fordel.

Men: Mit bud på en risalamande er ikke tiltænkt juleaften - men før
eller efter. På dagen skal det være klassisk - og med kirsebærsovs og
på basis af mormors risengrød.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Gråand med mos på vej)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-12-07 20:43

On Wed, 05 Dec 2007 12:15:42 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>So du selv skriver, så er det forskelligt hvordan man laver
>risalamande i de forskellige familier. Og jeg synes godt nok jeres ser
>lidt tynd ud. :)

Jeg må erklære mig enig; den var for tynd. Der var gæster i stuen, og
det skulle gå hurtigt, så jeg kom til at tilsætte for meget mælk.

>I min verden skal risalamande være så tyk, at det bliver stående som
>det falder fra skeen. Ikke noget udflydende her - og masser af
>mandler. Ummm.

Nja, knap og nap, vil jeg sige. Luftigt, skummende er det ideelle,
synes jeg.

Hvordan opnår du den konsistens? Tilsætter stivelse?

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (NYT: Vagtelbryst, portobello-løg-kompot,
confiteret lår og kartoffel m. hvidvin-portvinssky)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-12-07 21:18

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Hvordan opnår du den konsistens? Tilsætter stivelse?

En god tyk risengrød og så ikke frygtelig meget fløde. Og masser af
hakkede mandler! Ingen essens eller husblas her.

Mvh Trine

Fra : Max

Dato : 05-12-07 21:29

Hej Kasper

> Hvordan opnår du den konsistens? Tilsætter stivelse?

Jeg laver grøden stiv, sådan vil jeg helst have den, den
røre jeg sammen med vanillen og vender hårdt pisket
flødeskum i.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-12-07 21:58

> Hej Kasper

> Jeg laver grøden stiv, sådan vil jeg helst have den, den
> røre jeg sammen med vanillen og vender hårdt pisket
> flødeskum i.

Lige netop Max. Det er nemlig den helt rigtige måde..

Jeg har bare et hjertesuk. Hvor får man dog fat i gode mandler der
smager af noget ? Jeg bor på landet, og der er langt imellem
specialforretningerne. De sidste par år har de været ret små, og
overhovedet ingen smag haft. Jeg har prøvet mange steder, men de
smager altså ikke som dem vi kunne købe for ikke ret mange år siden.
Jeg troede at mandler var mandler, de dyrkes vel ikke anderledes nu,
end de gjorde for år tilbage.

Fra : Max

Dato : 05-12-07 22:09

Hej Tove

> Jeg har bare et hjertesuk. Hvor får man dog fat i gode mandler der
> smager af noget ? Jeg bor på landet, og der er langt imellem

Jeg bor i en større provinsby og har det samme problem, mandlerne
smager ikke af mandler. Jeg har prøvet alle dem jeg kan finde rundt
omkring og syntes de smager ens. Bliver irriteret når jeg læser i op-
skrifterne om søde eller bittre mandler og så vidre, man kan umiddel-
bart kun få den ene slags. Jeg bruger mange mandler, mest til biscotti,
men også en del til panforte og frugtkage, og lidt marcipan bliver der
også lavet, så gode mandler kunne være rare at finde.

--
Mvh Max

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 06-12-07 01:45

On 5 Dec., 21:57, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> Jeg har bare et hjertesuk. Hvor får man dog fat i gode mandler der
> smager af noget ?

Du kan da bare købe dem på nettet, f.eks. her (der er sikkert mange
steder i udlandet også):

http://www.net-ost.dk/specialiteter/snacks_kiks_mandler/spanske_valencia_mandler_250_gram_4_varianter_486_da.html

Mvh
Kevin Borbye Edelvang