Ny BIOS-Chip
Fra : Nicolaj Huss

Dato : 13-07-01 19:26

Hej Gruppe

Jeg har købt en IBM 60GXp 60GB, men BIOS vil ikke finde den, og
installationsdisketten helelr ikke.
Nu gider jeg ikke mere, kan man købe en ny BIOS-Chip, hvor og hvor meget
kosterden, hvad skal man være opmærksom på??

På forhånd tak!!

Nicolaj

Fra : Bruun

Dato : 13-07-01 21:03

Hejsa,
"Nicolaj Huss" <nicolaj@kornagervej75.dk> wrote in message
> [...]
> Nu gider jeg ikke mere, kan man købe en ny BIOS-Chip, hvor og hvor meget
> kosterden, hvad skal man være opmærksom på??

Det koster altså en del penge. Lader til at du giver lidt hurtigt efter i
forhold til den teknologiske tidsalder

Spinner disken op når du starter din computer?! Prøv med en evt. bios
opdatering. Hvis du ikke har så meget styr på det... (vi alle begynder på de
stadie) så skriv igen. Der er mange her inde som har fingrene godt ned i
mulden ;)

Mvh Kim Bruun

Fra : Bruun

Dato : 13-07-01 21:09

Hejsa,
"Bruun" <dikkedarer@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa,
> "Nicolaj Huss" <nicolaj@kornagervej75.dk> wrote in message

btw. har du andre diske i maskinen samtidig? Husk på at når du køber en ny
disk, så leveres de fleste med master setting. Dvs. at omme bag på disken er
der en række jumpere (små hvide eller sorte, formentlig). Dem skal du sætte
så den sider rigtigt i forhold til den måde du montere disken på. Master
eller Slave. Den skal stå til Slave, hvis du har en anden disk på samme
kabel. Ellers vil din computer ikke se nogle af diskene osv.

Mere info?!

Mvh Kim Bruun

Fra : Frontier

Dato : 14-07-01 14:39

On Fri, 13 Jul 2001 22:08:49 +0200, "Bruun" <dikkedarer@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>eller Slave. Den skal stå til Slave, hvis du har en anden disk på samme
>kabel. Ellers vil din computer ikke se nogle af diskene osv.

Jeg er 100% enig - flere info om dit motherboard. Derudover - start
med at checke kabler etc. Fjern derefter andre enheder der måtte sidde
på samme kabel. Sidst - nogle drev har en stand-alone setting som skal
fjernes hvis andre enheder kommer med på samme kabel.

/Frontier

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 14-07-01 08:42

On Fri, 13 Jul 2001 20:25:58 +0200, "Nicolaj Huss"
> [...]

>Nu gider jeg ikke mere, kan man købe en ny BIOS-Chip, hvor og hvor meget
>kosterden, hvad skal man være opmærksom på??

Det kan ikke passe. Du må have gjort noget forkert. Har du vendt
kablet rigtigt.? Sidder det ordentligt i stikket. Er disken sat som
master eller slave.? Sidder den alene på den IDE controller hvorpå du
har sat den.

Prøv at sætte den til Cable Select og se hvad der sker.

Læs diskens parametre og tast dem ind manuelt i CMOS.

Hvis alt andet fejler så hent IBM's diskmanager her
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Jeg har selv brugt den i flere computere der ikke ville kendes ved IBM
diske fordi de var større end Computerens bios kunne håndtere.

DIskmanageren installerer en ontrack manager som sørger for at det
operativsystem du installerer finder disken i sin fulde størrelse så
det vil se forkert ud i bios eller i dos men se rigtigt ud når du har
installeret og bootet en windows.