Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manual hvidbalance: hvordan aflæses den må~
Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 04-12-07 20:58

Jeg har fotograferet et hvidt stykke papir, og efterfølgende indstillet til
"custom white balance" via. kamera menuen til dette. Når jeg nu fotograferer
i samme rum som har samme belysning kan jeg konstatere at hvidbalancen er
helt korrekt indstillet og billederne ser ganske nydelige ud. Rummet er
oplyst af to lavenergi lamper og har lyse vægge og loft.

Men hvordan aflæser jeg værdien for "kelvin temperatur" og værdien for "tint
(green/magenta)" som kameraet har målt sig frem til? Jeg ønsker at lave
aflæsningen direkte i kameraets menu. Er dette overhovedet muligt? Jeg har
både et 40D og et 400D, men kan ikke finde funktionen i nogen af dem. I
Lightroom kan jeg se at temp=2800 og tint=+25, men disse oplysninger kan jeg
ikke finde i kameraets menu.

Årsagen til at jeg vil aflæse den aktuelle hvidbalance som kameraet selv har
"målt" er at jeg vil påsætte tilsvarende filter på min flash, således at
flash lyset får samme farve som de to lavenergi pærer.

Hvad er tricket til dette?
Hvordan kan jeg slå op hvilket filter jeg skal bruge for at ramme 2800 og
+28? Findes der en tabel til dette?
Kan det gøres uden at overføre billedet til computeren for at aflæse
hvidbalancen?
Eller er jeg helt galt på den i forhold til at bruge kameraet som
farvetemperatur probe?

P.S. Det med at afstemme flash farven med ambient farven er nyt for mig.
Derfor disse spørgsmål.

Mvh.
Anja

Fra : JG

Dato : 05-12-07 13:31

Anja Dunning-Krüger skrev:
> [...]
> farvetemperatur probe?
>
> P.S. Det med at afstemme flash farven med ambient farven er nyt for mig.

Hej Anja

Du kan ikke aflæse farvetemperaturen på kameraet. Jeg har tænkt præcis
det samme som dig, og for mig er det en gåde, at ingen har taget
konsekvensen af, at der nu alligevel er en farvetemperaturmåler
indbygget i ethvert digitalkamera. Hvorfor konstruerer man ikke en
flash, der via kommunikation med kameraet skyder filtre ind i lysgangen,
så det bliver afstemt med den aktuelle hvidbalance.

En af mine kolleger fandt for snart en del år siden ud af, at man hos
flere farvehandlere kunne få nogle små cellofan-agtige farveprøver. Med
lidt fingersnilde var det ikke noget problem at lave en simpel holder,
og størrelsen passede perfekt til at dække flashen. Det blev dog for
besværligt til brug i praksis. Det er svært at finde det rette filter,
når man ikke, som du netop snakker om, har mulighed for at aflæse
farvetemp.

JG

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 05-12-07 18:55

Tak for svaret, selv om det ikke var hvad jeg håbede.

(Jeg håbede på en hemmelig "service menu" i kameraet hvor man kunne aflæse
disse værdier (og kalibrere sensoren, og checke LCD skærmen for døde pixels
osv.)).

Hvis man udvider din innovative ide så burde det være muligt at kalibrere
både anvendelsen af filtre på lyskilderne (flash farve filtre), samt at
kalibrere sin computer skærm, alene via et DSLR kamera som er indstillet til
manuel hvidbalance via. fotografering af et 18% gråkort som belyses med
direct flash i et mørkt rum. Man skal huske at alle værdierne er relative i
forhold til hinanden. Derfor er det nødvendigt først at kalibrere kameraet
via fotografering af en kendt farve, og det må man sige at et 18% gråkort
som belyses udelukkende med direkte flash må være. Dog ville man ikke kende
selve den absolutte lysstyrke på de enkelte farvekanaler, men kun forholdet
imellem de tre kanaler indbyrdes, men mon ikke et DSLR indstillet på M ville
være præcist nok til at kalibrere sin skærm med.

Der skulle således ikke være en specielt god grund til at købe en rigtig
"skærm kalibrator", hvis man blot sørger for at indstille sit DSLR korrekt
og fotografere skærmen, og via software som viser specielle mønstre på
skærmen skulle det være muligt at udtrække korrekt farveprofil.

Det ville dog nok være nødvendigt med mere end en iteration, og man skulle
sikre sig at DSLR kameraet står fuldkommen vinkelret på skærmens plan.

Men jeg tror at en ide til et "open source" skærmkalibreringsprogram via
DSLR nu er født. (hvis der ikke allerede er nogen der har fundet på det)

Hvem melder sig?

Mvh.
Anja