Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rumsbelysning...
Fra : /Peter

Dato : 02-12-07 16:15

Man kalibrerer kamera, skærme, printere mm.

Men hvilken rumsbelysning ses udskrifter af fotografier, bedst i?

Dagslys er vel at foretrække, men her i de mørke vinteraftener,
skal der jo alligevel lidt eletrisk lys til, hvad mon der er der bedst
til det,
dagslyspærer, halogen eller måske specialpærer, nogle bud?

Venligst
Peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-12-07 16:32

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> det,
> dagslyspærer, halogen eller måske specialpærer, nogle bud?

Ja, billederne skal vel bedømmes i det lys som de ophænges/betragtes i!

Men vend nu ikke alle forestillingerne på hovedet mht. kalibrering af alt
udstyret

Langgaard

Fra : /Peter

Dato : 02-12-07 17:25

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> Ja, billederne skal vel bedømmes i det lys som de ophænges/betragtes
> i!

JA, det er klart, men man producerer jo ikke nødvendigvis billederne i
samme lys.

Hvis man skal aflevere billeder til fremmede er det lidt svært at vide
præcis hvor de skal hænge eller albummet kigges igennem, så man må da
lave en grundlæggende farve(hvid)balance fx. i forhold til dagslys,

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-12-07 19:34

> Hvis man skal aflevere billeder til fremmede er det lidt svært at vide
> præcis hvor de skal hænge eller albummet kigges igennem, så man må da lave
> en grundlæggende farve(hvid)balance fx. i forhold til dagslys,

Jeg bruger en 100w dagslyspære, en alm. med glødetråd, det er en gammel vane
fra det analoge mørkekammer.

Langgaard

Fra : /Peter

Dato : 02-12-07 19:43

> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger en 100w dagslyspære, en alm. med glødetråd, det er en
> gammel vane fra det analoge mørkekammer.
>
> Langgaard

Jamen det lyder da til at være meget fornuftigt.

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 02-12-07 19:00

> Men hvilken rumsbelysning ses udskrifter af fotografier, bedst i?

Jeg ville sige halogen. Der fås halogen spots som kan monteres over billede
rammen på væggen. Sekundært ville jeg sige helt almindelige glødepærer, fx.
60W eller 100W, monteret i lamper der ikke farver lyset.

Værst: lysstofrør og sparepærer. Selv de nye lavenergi pærer af "høj
kvalitet" har stadig et begrænset farvespektrum der ikke hamler op med
halogen og normale glødepærer.

Man kan også købe specielle fotolamper men disse er nok mest benyttet til
brug i foto studie, eller i butiksvinduer hos fx. blomsterhandlere,
tøjbutikker, udstillinger og lignende steder.

Mvh.
Anja