Inertimoment for cykelhjul
Fra : Jannik.rl@gmail.com

Dato : 02-12-07 12:23

Inertimoment gange vinkelacceleration lig med snorkraft gange radius.
Ligningens højreside er kraftmomentet på det pågældende hjul, men
hvordan skal venstresiden forståes? Ved enhedbetraktning er det ikke
noget problem at se at dette også er et udtryk for kraftmoment, men
uanset hvordan jeg lige drejer og vender det kan jeg ikke se logikken
i dette. Nogen som har så meget forståelse for området, der kan give
mig et klarere syn på dette?

Ligningen er taget ud fra en del af teorien omkring bestemmelse af
inertimoment for et cykelhjul, som jeg er igang med. Forsøget kan ses
på linket her (http://datalyse.dk/carl/cykelhjul.htm), hvis
spørgsmålet virker en smule iklart.

Fra : Anders Lund

Dato : 02-12-07 20:50

Jannik.rl@gmail.com skrev:
> [...]
> uanset hvordan jeg lige drejer og vender det kan jeg ikke se logikken
> i dette. Nogen som har så meget forståelse for området, der kan give

Det er et udsagn helt analogt til newtons anden lov:
F_res=m*a
altså en masses acceleration er givet ved summen af krafterne på den.
Her får du at vide at
t_sam=I*w
hvor t_sam er det samlede kraftmoment, I er inertimomentet og w er
vinkelacceleationen. Altså dit legemes vilkenacceleration er givet ved
den samlede kraftmoment der virker på den. I denne (simplificerede)
opgave er der kun én kraft som udøver et moment på dit hjul, og det er
snorkraften. Altså er kraftmomenteret som følge af snorkraften
t_snor=F_snor*r
hvor r er radius. Du slipper for et sinus led da snordkraften står
vinkelret på radiusvektoren.
altså bliver det samlet
I*w=F_snor*r

mvh