Var skib's Jord - Nu Jordplade
Fra : Poul Bak

Dato : 02-12-07 19:26

Hej alle
Tja, tråden med skib's jord endte med at jeg købte en jordplade ved MMC, i
ved, den type der giver 1 m2 jord forbindelse ved hjælp af en meget porøs
plade, nu er spøgsmålet hvordan holder man rurer m.m. af den, det vil jo
ikke lige være smart at prime og give den bundmaling, kender nogen en god
fidus anden en at dykke ned jævnligt og rense den.

MVH

Poul Bak

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-12-07 22:31

Hej Poul,

Den har vel et gyldent udseende der burde fortælle at den
tilhører de ædle metaller.
Jeg tror bestemt ikke at den skal have nogen bundmaling over sig.
Fremgår det ikke af den medfølgende forklaring til produktets
anvendelse.
Om nu de kære små rurer finder den som en attraktiv plads skal
jeg være usagt; men mon ikke den består af sintret bronce.
Du finder du ud af på årets badeturer på ankerpladserne om
rurerne kan lige at være der.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-07 22:59

Min prof hf-radio-jordplade er ikke i den slags ædle metaller, men af noget
der ligner zink.

Kobber ville i hvert fald være rigtigt skidt, da ir jo er isloerende. Jeg
har ikke indblik i hvilke metal-iltninger der er hhv isolerende og ledende.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 99FO8)" <harding@99FO8larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11966314260.995693327946366@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-12-07 11:40

Hej Bjarke,

Tyske udstyrsblade er lidt mere informerende om produktet:

Seaground 2
Preis pro Einheit (Stück): € 165,00 (inkl. 20 % MwSt.)

Erdplatten aus gesintertem Bronzematerial, auch Kupferschwämme
genannt, haben sich sehr gut für die Erdung von GPS-Geräten,
Wetterdecodern, Wetterfax-Empfängern sowie GW/KW Sendern
bewährt. Nur durch Erdplatten kann auf einem GFK-Schiff ein
gutes Gegengewicht zur Erde erreicht werden. Die Erdplatten
werden direkt mit dem Gerät über ein Kabel verbunden.
Nachstehende Erdplatten zeichnen sich durch sehr gute
Ableitfähigkeit aus. Die Befestigungsschrauben sind konisch mit
der Erdplatte verbunden, dadurch optimaler Kontakt vorhanden.

Einsatz bei schwierigen Empfangs- oder Störungsverhältnissen,
sowie für die Erdung von GW/KW-Sendern. Bis zu einer
Sendeleistung von 240 Watt PEP reichen zwei Erdplatten als
Erdung. Bis 500 Watt PEP sollten vier Erdplatten montiert
werden. Maße: L 300 x B 80 x H 13 mm, entspricht 3,0 m²

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : john lundsgaard

Dato : 03-12-07 19:12

Harding E . Larsen <harding@QM3VOlarsen.tdcadsl.dk> (slet QM3VO)
skrev:
>Hej Bjarke,
>
>Tyske udstyrsblade er lidt mere informerende om produktet:
>
>Seaground 2
>Preis pro Einheit (Stück): € 165,00 (inkl. 20 % MwSt.)

Hej

Jeg sejler rundt med netop sådan en jordplan købt i tyskland -
der var den billigst ))

Jeg har den p.g.a. HF amatørsenderen jeg har ombord, og jeg skal
hilse og sige at ruerne elsker den bare!!!

Den er helt sat til når sæsonen er slut, og det selvom jeg gerne
er nede og rense den og skruen mindst en gang i løbet af
sommeren.

Hilsen John

Fra : Poul Bak

Dato : 03-12-07 21:28

Hvilken lettelse at vide
Noget må der kunne gøres, kan bare ikke komme i tanke om andet end noget der
ikke er så godt for miljø'et og det skal vi jo også tænke på-

MVH

Poul Bak

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-07 22:45

Kunne man fedte den ind i zinksalve ?? Det er vel ledende og har ry af at
holde skidtet væk ....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-12-07 23:12

Hej Bjarke,

Som du sikkert ved, er processen sammencintring, en proces hvor
små kugler af materialet hæftes sammen indenbyrdes på et meget
lille areal af den enkelte kugles overflade.
Dermed omnås en stor fritliggende overflade.
Det er er derfor at volumenmålet L 300 x B 80 x H 13 mm,
entspricht(svarer til) 3,0 m².
Det er jo meningen at denne relativt store overflade skal have
kontakt til vandet i dens fulde udstrækning for at give mindst
mulig overgangsmodstand til vandet, ellers kunne man bare nøjes
med en metalplade på 300 x 80 x 13 mm, eller nogle meter 50
kvadrat hængende efter båden.
Overfladen af jordplanet skal selvfølgelig ikke lukkes med
maling voks eller andet alkymistisk. Den skal være ren.
Det er ikke noget hokus-pokus kun almingelig fysik og matematik
og så lidt sund fornuft og omtanke.

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-07 23:32

Tjahhh.... det lyder OK. Min er bare et par år gammel og så ligner den
efterhånden en gammel zinkanode....

Jeg tror lige jeg kigger lidt nærmere på den. der står noget på den. Husker
bare ikke hvad. Den er ret begroet, når både kommer op og jeg skraber den
bare af med et spatel. Maler den ikke af de grunde du nævner.

Jeg tænkte bare om et tyndt lag "noget" måske ville være bedre end et tykt
lag rurer ....

Er en rure elektrisk ledende ? Måske de bliver hvis man giver dem et bøf med
150 watt med en HF radio ... <smile>

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet SD287)" <harding@SD287larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11967202930.513988590407283@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-12-07 10:50

Tjahhh... forgyldningen er nok nærmest kosmetisk; men bronce er
OK i saltvand.
Selvfølgelig vil rurerne sikkers med velbehag sætte sig på
klodsen.
Et massage apparat vil forhøje integrationen yderligere, så det
er nok ikke vejen.
Hvad med:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2163&n=10&KundeID=
og så samtidigt sætte det til søgelænderet. så kan de ubudne
gæster både over og under vandet måske holdes væk, ))

Fra : Poul Bak

Dato : 04-12-07 14:45

Hvorfor er der ingen der har tønkt på det før? .-)

Jeg tænkte på en peneterene oile tilsat noget gift, men her kommer miljø
spørgsmålet ind-
kan dette måske bruges
http://www.shipshop.dk/gt7___produktnyhed_i_shipshop-a-31.html

mvh

Poul Bak

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-12-07 15:07

Hej Poul,

Hvad med at bruge en Light Primer det giver en længere holdbar
isolering af jordplanet )

Den penetrerende olie du henviser til vil trænge ind og dække
alle de små metalkugler og dermed isolere dem elektrisk fra
forbindelse med vandet.

Du kan såmænd lige så godt undlade at montere ledningen til
jordplanet på indersiden, virkningen vil være den samme.

Olie isolerer og det vil tage meget lang tid inden det bliver
udvasket.
En kontakt olies egenskaber er som leverandøren beskriver:

FUGTAFVISENDE
GT7 afviser meget hurtigt fugt som følge af dens lave
overfladespænding og stærke penetreringsevne.
Langvarig beskyttelse af elektriske installationer mod fugt
RUSTOPLØSER
GT7 frigør stærkt korroderede komponenter på den hurtigste måde
ved at bryde rustkrystallerne op som følge af dens
kuldekrympende effekt.
PENETRERINGSOLIE
GT7 har stærke penetrerende egenskaber der betyder at den kan
trænge ind i selv mikroskopiske åbninger.
SMØREMIDDEL
GT7 stopper omgående knirken og piben. GT7 er det ideelle
smøremiddel til fine mekaniske og elektriske komponenter.
KONTAKTSPRAY
GT7 løsner oxidering og er den ideelle spray til elektrisk
udstyr, husholdningsmaskiner, batterisko, fordelingsbokse etc.
som følge af dens stærke penetrerende egenskab.
RENGØRINGSMIDDEL
GFT rengør luftværktøjer, låsecylindre og fjerner aflejringer
fra tjære, bremsevæske etc.
BESKYTTELSESMIDDEL
GT7 udflylder også små ujævnheder og porer og skaber et
langtidsvarende, transparent og fugtafvisende lag.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 04-12-07 16:52

Ja Ja Harding, ikke noget dårligt forslag. På Langø havn er der i nat
blevet stjålet 6 påhængsmotorer og i Nakskov havn 2 stk. + en redningsflåde
Havde de nu haft sådan en anordning på monteret motor og søgelænder og
en større effekt, var de helt sikkert sprunget overbord og druknet.
(så var vi da af med dem) Det er s.. surt når det sker.

Mvh/Torben H

"Harding E. Larsen (slet MGSJ9)" <harding@MGSJ9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11967621310.208568759200542@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-12-07 09:53

Puhha.. det lyder ikke godt.
Skal vi til at have svenske tilstande i Danmark?
Selvom havnene og vinterpladserne i Sverige (Stockholmsområdet)
efterhånden alle er indhegnet endda med pigtråd på toppen og der
går vagter døgnet rundt, så sker det ofte at en lastbil med kran
kører op til hegnet og gennem et hurtigt hul i hegnet kommer en
person ind med en batteridrevet stiksav og saver hækken af båden
med påhængsmotoren fri og kranen løfter den hurtigt ud og væk er
tyvene igen.

Det der er sket i Langø og Nakskov lugter meget af
bestillingsarbejde, ja det er meget kedeligt at man snart ikke
kan have noget for sig selv mere.

Mvh/Harding